Clio Phase 2 2oude model koplampen vervange door facelift?

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
maxi

Clio Phase 2 2oude model koplampen vervange door facelift?

Bericht door maxi »

Hallo,

Ik heb een clio 2 uit 2000 maar heeft nog wel de ' doffe' koplampen ik heb
van een forum lid de heldere versie over gekocht.

http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Ren ... 906&pos=14

(Voorbeeld van de nieuwe lampen)

De nieuwe lampen passen gewoon maar het probleem is dat de oude lampen een H4 lamp hebben en de nieuwe heldere koplampen een HB3 en een H7 lamp hebben. Nou heb ik gehoord dat er verloop kabels zijn van H4 naar andere types. Klopt dit? En hoe zit dit dan van H4 naar twee (HB3 en H7) lampen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!! :worship:

groeten max
DexterXL

Re: Clio Phase 2 2oude model koplampen vervange door facelif

Bericht door DexterXL »

Oooo, dat is grappig, dat word waarschijnlijk net zo'n klusje als bij een Focus I fase I en fase II.
Deel 1, H4 werkt als volgende:
het is 1 lamp met 2 draden, daarbij word 1 draad uitgeschakeld zodra grootlicht aangaat, dit ivm de warmte, deze regeling
word aangestuurd vanuit een relais, dit zou je dus ook moeten gaan ombouwen.
Deel 2, H1/H7 werkt als volgende:
het zijn 2 lampen die apart aangestuurd word, dus zodra je grootlicht aanzet, blijft dimlicht ook branden.

Het verschil, bij H4 heb je max. 60 watt lichtopbrengst, bij H1 en H7 heb je 2x 55 watt, dus 110 watt lichtopbrengst,
ga je de lampen 1 op 1 aansluiten, dan krijg je nu in je huidige situatie maar 55 watt grootlicht.

Dus elektrisch aansluiten stelt niets voor (mits je wat van elektra weet), alleen het regeltechnisch aanpassen word een
leuke klus, ik weet ook niet of het apk afkeur is als het grootlicht niet samen met de H1 lamp brand..... :wink:
dennes

Bericht door dennes »

hoi,
ik heb ook deze lampen gemonteerd.
kijk even op m'n project topic voor verdere uitleg.
De uitleg van het bericht hierboven zou ik niet doen. zoals ik het heb gedaan is de makkelijkste manier en wordt ook tevens goedgekeurd voor de APK.
http://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... lit=dennes
succes ermee!
als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.
maxi

Bericht door maxi »

zo hartstikke bedankt voor de tips daar gaat het wel mee lukken denk ik,
is het ook zo dat ik op die verloopkabel een xenon setje kan aansluiten?
Dan is het natuurlijk helemaal af :wink:

groeten max
DexterXL

Bericht door DexterXL »

Dan ben ik toch heel benieuwd hoe je het hebt opgelost met grootlicht, kennelijk branden niet alle 2 de
lampen in jouw koplamp, dan is het bij grootlicht een beste stap terug in lichtopbrengst :chinrub:
En je koopt dit soort lampen niet om minder lichtopbrengst te hebben...overigens heb ik niet uitgelegd hoe je het
moet doen, maar wat je zou moeten aanpassen om het weer origineel te laten werken, uiteraard zijn er meer wegen
die naar Rome leiden...maar of dat de juiste is moet je zelf achterkomen :wink:
dennes

Bericht door dennes »

je kunt er geen xenon setje op aansluiten. daarvoor zou je je een complete xenon set moeten aanschaffen.
en om nog even te reageren op de vraag van dexter; als ik m'n dimlicht aanzet dan brandt zowel het lampje van het dimlicht als het stadslichtlampje (zoals het hoort). doe ik dan vervolgens m'n grootlicht aan om te seinen bijvoorbeeld dan gaan alleen de lampen van m'n dimlicht uit. maar hoe vaak rij je met grootlicht? wat overigens officeel niet mag volgens de wet.
wel wil ik nog een keer van die super white H7 lampen erin steken voor een mooier en helderder beeld op de weg. nu zitten er nog gewone H7 lampen in.
DexterXL

Bericht door DexterXL »

Probeer eens de lampen van de Gamma (eigen merk), deze hebben blauw glas en geven een mooi wit lichtbeeld,
kost ook niet zo veel, en is leuk om te proberen, kan je toch nog wat proberen te compenseren voor het tekort
aan lichtopbrengst (ipv 110W heb je nu 55W) :wink:
DexterXL

Bericht door DexterXL »

.....tsjaa, idd ook niet getest bij mij Clio, ging er standaard vanuit dat het net zo werkt als bij de Focus, Caddy, Doblo
en Scenic :dizzy2:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”