Startprobleem bij Warme motor clio 1.8 16V
Startprobleem bij Warme motor clio 1.8 16V
Wij rijden nu enkel nog trackdays met onze clio en hebben steeds het probleem dat als we
bv na 30min rijden binnenkomen en de auto stilleggen hem dan niet meer aan de praat krijgen!
2 mogelijkheden dan!1:laten afkoelen en dan start hij terug of 2 in gang duwen!
Hoe komt dit?
Krijgt de startmotor te warm rn krijgt deze de motor dan niet meer rond om te starten?
Startmotor versleten?
Jullie menig gevraagd en eventuele oplossingen?
Grtz!
bv na 30min rijden binnenkomen en de auto stilleggen hem dan niet meer aan de praat krijgen!
2 mogelijkheden dan!1:laten afkoelen en dan start hij terug of 2 in gang duwen!
Hoe komt dit?
Krijgt de startmotor te warm rn krijgt deze de motor dan niet meer rond om te starten?
Startmotor versleten?
Jullie menig gevraagd en eventuele oplossingen?
Grtz!
Re: Startprobleem bij Warme motor!
Standaard stappenplan:
- draait je startmotor?
-> nee: zoek het dan in de aansturing van je startmotor en alles wat ervoor zit
-> ja: BDP sensor is dan een goede mogenlijkheid
- draait je startmotor?
-> nee: zoek het dan in de aansturing van je startmotor en alles wat ervoor zit
-> ja: BDP sensor is dan een goede mogenlijkheid
Re: Startprobleem bij Warme motor!
Bij mij was het gaskleppenhuis erg smerig waardoor deze erg slecht startte als het blok nog warm was.
Als het blok koud was, no problem!
Nadat het gaskleppenhuis was schoongemaakt; probleem verholpen
Als het blok koud was, no problem!
Nadat het gaskleppenhuis was schoongemaakt; probleem verholpen
Re: Startprobleem bij Warme motor!
Zoals in 1ste bericht vermeld!
JA startmotor draait rond maar heeft de macht niet om de motor op gang te trekken!
Hopelijk nu duidelijk?

JA startmotor draait rond maar heeft de macht niet om de motor op gang te trekken!
Hopelijk nu duidelijk?
Re: Startprobleem bij Warme motor!
Je geeft zelf aan dat de startmotor niet meer de motor rond krijgt.....dat is geen duidelijk antwoord of hij wel of niet daadwerkelijk rond gaat,Oreca schreef: Krijgt de startmotor te warm rn krijgt deze de motor dan niet meer rond om te starten?
Startmotor versleten?
Jullie menig gevraagd en eventuele oplossingen?
Grtz!
maar begin maar eens met een andere BDP-sensor, lees maar eens meerdere start0klachten na, meeste hebben hetzelfde probleem als wat
jij nu omschrijft

Re: Startprobleem bij Warme motor!
Als hij wel gelijk aanpakt bij duwen ondanks het warme blok , misschien kan het dan ook aan de startmotor liggen
Als je de auto start, draait de motor dan mee, of draait alleen de startmotor?! Met andere woorden komt de bendix wel naar buiten richting starterkrans?
Als je de auto start, draait de motor dan mee, of draait alleen de startmotor?! Met andere woorden komt de bendix wel naar buiten richting starterkrans?
Re: Startprobleem bij Warme motor!
Hoi Oreca, naar aanleiding van je PM, dit is een bekend euvel van de clio 16V bij circuitgebruik, kwam ook voor bij de cup auto's. Oplossing is eenvoudig, monteer een Valeo snelstarter, deze zijn veel krachtiger en minder gevoelig voor hitte. Ook is de startmotor kleiner wat ook niet erg is gezien de beperkte ruimte.
van team1916V:
van team1916V:
De Valeo heeft geen veldspoelen maar vaste magneten. Het is een 2 polige motor (origineel 4 polig) en draait een twee keer zo hoog toerental. In de Valeo zit een planetaire tandwielstelsel om het toerental weer te reduceren. Wat heb je eraan? Hij gebruikt minder stroom en levert meer vermogen.
orgineel ca 300A en levert ca 0,7kW. Valeo ca 250A en levert 1,2kW.
De linker is een Valeo. Die is een stuk kleiner.

Je kunt ze zo op de sloop halen. Kosten ca 35 euro. Type D6RA33 of D6RA133. Ze zitten in Megane's en Clio's. Auto electric verkoop ze nieuw voor 95 euro, zie http://www.auto-electric.nl/?gclid=CKa4" onclick="window.open(this.href);return false; ... 3godQWQdLA
Re: Startprobleem bij Warme motor!
Prachtig!!! ik bel meteen de sloop!
Bedankt Maarten jan!!!
Bedankt Maarten jan!!!

Re: Startprobleem bij Warme motor!
Net terug van de sloop en ze hadden 4 valeo D6 RA 133 liggen maar die hebben 10 tanden op de pion da het vliegwiel ronddraaid. op de starter van een 1.8 16v 1991 is da maar 9 tanden???
Heeft de Valeo D6 RA 33 maar 9 tanden of ook 10?
Of moet je de starter opendoen en die pion versteken? wa denk je Maarten jan ?

Of moet je de starter opendoen en die pion versteken? wa denk je Maarten jan ?
Re: Startprobleem bij Warme motor!
op de site van Valeo heeft de DG RA 33 ook 10 tanden. Wat nu? 

Re: Startprobleem bij Warme motor!
10 of 9 tanden maakt voor de rest niet veel uit lijkt mij....
Draait op een iets andere snelheid rond misschien...... Mischien ook niet omdat het tandwieltje misschien van andere grote is?
Draait op een iets andere snelheid rond misschien...... Mischien ook niet omdat het tandwieltje misschien van andere grote is?
Re: Startprobleem bij Warme motor!
volgens gast van de sloop zal hij het vliegwiel nie meepakken?
Re: Startprobleem bij Warme motor!
Beetje verlaat antwoord, maar het past zonder problemen!Jody schreef:Net terug van de sloop en ze hadden 4 valeo D6 RA 133 liggen maar die hebben 10 tanden op de pion da het vliegwiel ronddraaid. op de starter van een 1.8 16v 1991 is da maar 9 tanden???Heeft de Valeo D6 RA 33 maar 9 tanden of ook 10?
Of moet je de starter opendoen en die pion versteken? wa denk je Maarten jan ?
Re: Startprobleem bij Warme motor!
Net starter in de clio gestoken samen met Oreca en hij start als een naaimachientje!!! ook bij warme motor.
MERCI MAARTEN!!!
MERCI MAARTEN!!!
