zwarte rook en geen trekkracht meer
zwarte rook en geen trekkracht meer
Heej,
Mn vriend had net mn auto (diesel) mee en toen hij thuis kwam riep hij mij bij de auto, omdat er iets niet goed zou zijn.
Ik zag het meteen: hoop zwarte rook uit de uitlaat en volgens mn vriend heeft de auto geen trekkracht meer.
Ook stonk het ontzettend.. (maarja niet zo geen met zwarte kwalm, dat kan niet goed zijn!)
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn??
Ik ga er sowieso mee naar de garage hoor, hij valt tenslotte toch nog binnen de garantie, maar ik ben toch eigenlijk wel benieuwd wat dit zou kunnen zijn!
Groetjes
Nienke
Mn vriend had net mn auto (diesel) mee en toen hij thuis kwam riep hij mij bij de auto, omdat er iets niet goed zou zijn.
Ik zag het meteen: hoop zwarte rook uit de uitlaat en volgens mn vriend heeft de auto geen trekkracht meer.
Ook stonk het ontzettend.. (maarja niet zo geen met zwarte kwalm, dat kan niet goed zijn!)
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn??
Ik ga er sowieso mee naar de garage hoor, hij valt tenslotte toch nog binnen de garantie, maar ik ben toch eigenlijk wel benieuwd wat dit zou kunnen zijn!
Groetjes
Nienke
Re: zwarte rook en geen trekkracht meer
EGR kan ook defect zijn, weg kracht...en hallo rook,
maar wat het is hoor je wel van de garage, iig niet mee doorrijden
maar wat het is hoor je wel van de garage, iig niet mee doorrijden

- derbimarcel
- forum starter
- Contacteer:
zoiezo geen kapotte kop of zuiger veer.
is gewoon wat simpels zoals inderdaad de egr klep oid dergelijks maar gewoon terug gaan.
gr
is gewoon wat simpels zoals inderdaad de egr klep oid dergelijks maar gewoon terug gaan.
gr
Bedankt voor jullie reacties! Gister ook maar meteen naar garage gegaan, want het was echt niet normaal met die rook.. Leek wel een vrachtwagen die continue zwarte rook uit spuugt...
Het was inderdaad de egr klep. We konden er volgens die kerel wel op wachten.. Dus 3 kwartier later zegt ie, het is gemaakt, maar door de zwarte rook die hij heeft uitgeblazen, zit de uitlaat verstopt met roet, en willen we m toch even hierhouden om schoon te maken! Nouja prima, maar had dat dan ff wat eerder gezegd...
Nouja, hij gaat nu ook meteen ff naar de piepende remmen kijken waar ik nog last van had :P
Zaterdag kan ik m weer ophalen!

Het was inderdaad de egr klep. We konden er volgens die kerel wel op wachten.. Dus 3 kwartier later zegt ie, het is gemaakt, maar door de zwarte rook die hij heeft uitgeblazen, zit de uitlaat verstopt met roet, en willen we m toch even hierhouden om schoon te maken! Nouja prima, maar had dat dan ff wat eerder gezegd...
Nouja, hij gaat nu ook meteen ff naar de piepende remmen kijken waar ik nog last van had :P
Zaterdag kan ik m weer ophalen!
Toppie 

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
Vandaag dacht ik de auto weer op te kunnen halen, maar dat was dus niet het geval.
Monteur had de auto uitgelezen en er kwam naar voren dat de auto schijnbaar al een paar dagen verminderde trekkracht had door een defect in de turbo, wat er langzaam is in geslopen (niets van gemerkt totdat die dus zwarte rook uitblies
)
Doordat ik dat dus nog niet door had, te lang mee door gereden waardoor er ook andere dingen kapot waren / bijna kapot waren.
Komende maandag komt er een nieuw onderdeel voor de turbo binnen, en dan kan ik hopelijk maandagavond de auto weer ophalen.
Maar nu kwam mn vriend met de melding: maar jij hebt helemaal geen turbo.
Is dat zo? Heeft een dCi geen turbo? Wat dat soort dingen betreft heb ik echt te weinig kennis hoor..
Monteur had de auto uitgelezen en er kwam naar voren dat de auto schijnbaar al een paar dagen verminderde trekkracht had door een defect in de turbo, wat er langzaam is in geslopen (niets van gemerkt totdat die dus zwarte rook uitblies

Doordat ik dat dus nog niet door had, te lang mee door gereden waardoor er ook andere dingen kapot waren / bijna kapot waren.
Komende maandag komt er een nieuw onderdeel voor de turbo binnen, en dan kan ik hopelijk maandagavond de auto weer ophalen.
Maar nu kwam mn vriend met de melding: maar jij hebt helemaal geen turbo.
Is dat zo? Heeft een dCi geen turbo? Wat dat soort dingen betreft heb ik echt te weinig kennis hoor..

Laatst gewijzigd door NienkeW op 02 mei 2010 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Contacteer:
bij mijn weten heeft een dci wel een turbo
Groeten, Vincent.
Oke bedankt. Ik wist het zelf ook niet meer hoor maar mede omdat ik hem tijdens rijden niet hoor fluiten/zuigen ofzo
Dus de garage-meneer bracht mij wel aan het twijfelen omdat ik zelf dacht dat een 1.5 met 'maar' 65pk eigenlijk geen turbo kon hebben maar toch wel dus.
Als ik m terug heb toch maar eens de uitlaat-lijn gaan volgen richting motor of ik t verstopte slakje kan zien zitten

Als ik m terug heb toch maar eens de uitlaat-lijn gaan volgen richting motor of ik t verstopte slakje kan zien zitten

Wat was er nu defect aan de turbo? Lagers?
Wees er maar voorzichtig mee, goed warmdraaien en afkoelen.
Wees er maar voorzichtig mee, goed warmdraaien en afkoelen.
Wat ik vandaag te horen kreeg: er zit een nieuwe turbo in
Met warmdraaien en afkoelen, wat bedoel je daarmee?
Rustig inrijden en uitrijden? Want ik rij er eigenlijk nooit onbenullig mee..
Of is er nog niets anders wat ik eraan kan doen?
Met warmdraaien en afkoelen, wat bedoel je daarmee?
Rustig inrijden en uitrijden? Want ik rij er eigenlijk nooit onbenullig mee..
Of is er nog niets anders wat ik eraan kan doen?
De turbo draait met hele hoge toerentallen en moet dus goed gesmeerd worden. Daarnaast wordt 'ie enorm heet en dat betekent dat de turbo de kans moet krijgen om af te koelen.
Voor een lange levensduur van een turbo is het belangrijk om de motor eerst op temperatuur te laten komen, voor je hoge toeren draait. En na een lange rit of flink 'trappen', rustig de laatste kilometers rijden zodat de turbo kan 'uittollen'. Gewoon niet zoveel toeren meer maken.
Wanneer je dat een beetje blijft doe gaat de turbo gewoon lang mee.
Lees dit artikeltje maar eens, leuke weetjes over je turbo:
Turbo weetjes
Voor een lange levensduur van een turbo is het belangrijk om de motor eerst op temperatuur te laten komen, voor je hoge toeren draait. En na een lange rit of flink 'trappen', rustig de laatste kilometers rijden zodat de turbo kan 'uittollen'. Gewoon niet zoveel toeren meer maken.
Wanneer je dat een beetje blijft doe gaat de turbo gewoon lang mee.
Lees dit artikeltje maar eens, leuke weetjes over je turbo:
Turbo weetjes
- Contacteer:
Het is "maar" een 62 pk dieseltje, dus die hoge toerentallen en extreem heet worden zal wel mee vallen.Snelweg schreef:.......goed verhaal.......
Bij een benzine motor die de turbo echt gebruikt is het een heel ander verhaal...
lijkt me.........
Groet, Age
- derbimarcel
- forum starter
- Contacteer:
+ dat je de auto ff een klein minuutje stationair moet laten draaien voordat hij wordt uit gezet.
ivm de olie druk die wegvalt zodra de motor uit staat en de turbo dan niet meer gesmeerd word.
bij een hoog toerental blijf die langer na draaien dan zonder olie druk.
gr
ivm de olie druk die wegvalt zodra de motor uit staat en de turbo dan niet meer gesmeerd word.
bij een hoog toerental blijf die langer na draaien dan zonder olie druk.
gr
Dat met die turbo af laten koelen klopt wel, mn schoonouders hebben een BMW X3 3 liter 6 cilinder Diesel.
Opweg naar de wintersport hebben ze constant getrapt op de duitse snelwegen en daarna de auto ineens uitgezet tijdens een tussen overnachting.
De enige rit die de BMW nog heeft gemaakt is richting de BMW garage in duitsland....was iets van 3000 euro geloof ik
Opweg naar de wintersport hebben ze constant getrapt op de duitse snelwegen en daarna de auto ineens uitgezet tijdens een tussen overnachting.
De enige rit die de BMW nog heeft gemaakt is richting de BMW garage in duitsland....was iets van 3000 euro geloof ik

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Volkswagen Polo 2010
Je hebt gelijk dat de uitlaatgastemperatuur bij een benzine motor hoger ligt. En dus ook de turbo temperatuur. Maar ik kan je verzekeren dat wanneer je niet laat afkoelen, je een vervelend dure reparatie kan verwachten. En ook bij een turbo diesel kun je goed trappen hoor, dus die wordt echt wel heet. Dat ding tolt als een gek."AgeHet is "maar" een 62 pk dieseltje, dus die hoge toerentallen en extreem heet worden zal wel mee vallen.
Bij een benzine motor die de turbo echt gebruikt is het een heel ander verhaal...
lijkt me.........
Overigens hebben we 't over 65pk

Maar..
Ik rij over het algemeen alleen op wegen van 30 tot 100km per uur..
Ik schakel meestal vrij vroeg als ik geen mensen achter me heb zitten, (rond 2000 toeren) en rijd m vrij weinig in de hoge toeren (alleen bij het optrekken na een kruising/rotonde als er mensen achter me zitten of als ze lopen te drukken, want ja ik kàn wel snel zijn!!)
Moet ik dan vaker in de hoge toeren rijden om de turbo "in leven" te houden?
Of doe ik eigenlijk heel weinig verkeerd?
Niemand heeft mij ooit uitgelegd dat ik een diesel heel anders zou moeten rijden.. Ik rijd een diesel vanwege de zuinigheid (1:25 gemiddeld) en probeer ook zo zuinig mogelijk te rijden.. Is dit fout?
En in hoeverre moet ik m dan dus af laten koelen na het rijden? Want echt overdreven gebruiken doe ik m ook niet..?
Of kan doordat ik normaal vrij laag in toeren rijd, 1 keer hoge toeren teveel zijn voor de turbo?
Sorry voor de vele vragen hoor.. Maar als blijkt dat ik nu iets verkeerd doe, moet ik dat ook mn vader maar eens zeggen, want hij rijd met zijn diesel turbo (heel ander soort auto dat wel) vrijwel hetzelfde..
Ik rij over het algemeen alleen op wegen van 30 tot 100km per uur..
Ik schakel meestal vrij vroeg als ik geen mensen achter me heb zitten, (rond 2000 toeren) en rijd m vrij weinig in de hoge toeren (alleen bij het optrekken na een kruising/rotonde als er mensen achter me zitten of als ze lopen te drukken, want ja ik kàn wel snel zijn!!)
Niemand heeft mij ooit uitgelegd dat ik een diesel heel anders zou moeten rijden.. Ik rijd een diesel vanwege de zuinigheid (1:25 gemiddeld) en probeer ook zo zuinig mogelijk te rijden.. Is dit fout?
En in hoeverre moet ik m dan dus af laten koelen na het rijden? Want echt overdreven gebruiken doe ik m ook niet..?
Of kan doordat ik normaal vrij laag in toeren rijd, 1 keer hoge toeren teveel zijn voor de turbo?
Sorry voor de vele vragen hoor.. Maar als blijkt dat ik nu iets verkeerd doe, moet ik dat ook mn vader maar eens zeggen, want hij rijd met zijn diesel turbo (heel ander soort auto dat wel) vrijwel hetzelfde..
En nog iets.. op die site van turbo weetjes lees ik dit dus:
Maar nu: de garage beweert dat waaarschijnlijk, niet alle reparaties die nu gedaan zijn, binnen de garantie zullen vallen, omdat niet alles een defect van de auto is, maar ook resultaat van mijn "doorrijden" met een defect onderdeel..
Ik ben overigens zodra ik merkte dat er iets aan de auto was, donderdag dus, meteen naar de garage gereden (25km verderop) en heb de auto daar achtergelaten.
Hoe denken jullie over de garantie? Zal alles hiervan binnen de garantie moeten vallen? Of is het wel deels mijn eigen schuld en had ik het kunnen voorkomen? Wat zouden jullie doen als die jullie zou overkomen?
Ik heb de auto eind februari gekocht, kan de EGR klep in zo'n korte periode echt kapot gaan? Er is in die tijd ongeveer 5000km mee gereden.. Ik heb eigenlijk geen flauw idee, of dat in die periode gebeurd kan zijn, of dat ze hem dan niet zorgvuldig hebben nagekeken bij de aflevering..?
Nou was bij mij dus de EGR klep kapot, waardoor uiteindelijk de turbo problemen zijn ontstaan.. Is dus mogelijk..Verstopte EGR systemen zorgen voor veel Turbo problemen.
Niet alleen de EGR klep dient gereinigd te worden, maar tegelijkertijd het hele aansturingsysteem zoals o.a. het inlaatspruitstuk.
Maar nu: de garage beweert dat waaarschijnlijk, niet alle reparaties die nu gedaan zijn, binnen de garantie zullen vallen, omdat niet alles een defect van de auto is, maar ook resultaat van mijn "doorrijden" met een defect onderdeel..
Ik ben overigens zodra ik merkte dat er iets aan de auto was, donderdag dus, meteen naar de garage gereden (25km verderop) en heb de auto daar achtergelaten.
Hoe denken jullie over de garantie? Zal alles hiervan binnen de garantie moeten vallen? Of is het wel deels mijn eigen schuld en had ik het kunnen voorkomen? Wat zouden jullie doen als die jullie zou overkomen?
Ik heb de auto eind februari gekocht, kan de EGR klep in zo'n korte periode echt kapot gaan? Er is in die tijd ongeveer 5000km mee gereden.. Ik heb eigenlijk geen flauw idee, of dat in die periode gebeurd kan zijn, of dat ze hem dan niet zorgvuldig hebben nagekeken bij de aflevering..?
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Contacteer:
in 5000 km kan zo'n klep niet dicht gaan,
dat gebeurd meestal rond de 150ooo km.
maar dit kon de garage niet zien
toen jij het opmerkte heb je gelijk de garage geïnformeerd?
als hun hebben gezegt: kom maar hier heen is het hun risico.
heb je bovag garantie?
anders kan je zelfs auto terug en geld terug, mocht je er niet uitkomen.
dat gebeurd meestal rond de 150ooo km.
maar dit kon de garage niet zien
toen jij het opmerkte heb je gelijk de garage geïnformeerd?
als hun hebben gezegt: kom maar hier heen is het hun risico.
heb je bovag garantie?
anders kan je zelfs auto terug en geld terug, mocht je er niet uitkomen.
Groeten, Vincent.
Ja, het is bovag garantie, en ik heb de auto pas 2 maand, dus het zou dan denk ik gewoon binnen de garantie moeten vallen.. Ik ben benieuwd, heb nog geen telefoontje van ze gehad, dus ik wacht af tot ze contact met me opnemen...
Heb gister nog wat dingen gelezen over de bovag garantie, dat ook al zijn er dingen kapot door doorrijden van mij, ze de kosten alleen op mij kunnen laten neer komen als de garage kan bewijzen dat het ook daadwerkelijk daardoor kapot is gegaan.. Maarja, vraag me af in hoeverre dat mogelijk is. Ik heb geen verandering gemerkt, en zodra er iets niet goed was, ben ik naar de garage gegaan..
Heb ze niet gebeld van te voren, omdat ik dacht: als ik er heen ga, kunnen ze me meteen helpen, als ik ze eerst bel, heb ik kans dat ze zeggen, kom na het weekend maar hierheen.. Aangezien het de dag voor koninginnedag was, en ze waarschijnlijk nog genoeg te doen zouden hebben tot het weekend.. Ik wist ook niet hoe ernstig het was, wat dat betreft had ik ze misschien toch beter eerst kunnen bellen..
Naja, zoals ik zei, ik wacht wel ff af en zal jullie op de hoogte houden zodra ik meer weet!
Heb gister nog wat dingen gelezen over de bovag garantie, dat ook al zijn er dingen kapot door doorrijden van mij, ze de kosten alleen op mij kunnen laten neer komen als de garage kan bewijzen dat het ook daadwerkelijk daardoor kapot is gegaan.. Maarja, vraag me af in hoeverre dat mogelijk is. Ik heb geen verandering gemerkt, en zodra er iets niet goed was, ben ik naar de garage gegaan..
Heb ze niet gebeld van te voren, omdat ik dacht: als ik er heen ga, kunnen ze me meteen helpen, als ik ze eerst bel, heb ik kans dat ze zeggen, kom na het weekend maar hierheen.. Aangezien het de dag voor koninginnedag was, en ze waarschijnlijk nog genoeg te doen zouden hebben tot het weekend.. Ik wist ook niet hoe ernstig het was, wat dat betreft had ik ze misschien toch beter eerst kunnen bellen..

Naja, zoals ik zei, ik wacht wel ff af en zal jullie op de hoogte houden zodra ik meer weet!
Voor zover ik zo kan zien doe je het gewoon goed. Ook je verbruik is goedNienkeW schreef:Ik schakel meestal vrij vroeg als ik geen mensen achter me heb zitten, (rond 2000 toeren) en rijd m vrij weinig in de hoge toeren (alleen bij het optrekken na een kruising/rotonde als er mensen achter me zitten of als ze lopen te drukken, want ja ik kàn wel snel zijn!!)
Ik rijd een diesel vanwege de zuinigheid (1:25 gemiddeld) en probeer ook zo zuinig mogelijk te rijden.. Is dit fout?

Hou alleen deze dingen een beetje in je achterhoofd bij het gebruik van je auto en dan komt het wel goed.
Wat je nog wel kan doen is af en toe de auto toch even lekker 'uitlaten'. Ofwel, het systeem even 'schoonblazen'. Dat doe ik ook met de benzine en de diesel.
Wanneer de auto warm is en ik moet toch de snelweg op, laat ik de motor even lekker naar de 4000 toeren (diesel) en 7000 toeren (benzine) lopen. Niet elke keer dat ik de snelweg oprijd, maar soms..... en als ik er zin in heb

Motor en turbo kunnen daar echt wel even tegen. Daarna gewoon normaal rijden. Maar dit zorgt er voor dat alles even lekker schoonbrand en het beestje niet lui wordt. Wanneer je alleen maar 'rustig' rijdt (dus nooit vollast) raakt het motor-syteem langzaam aan vervuilt en dus zijn pittigheid kwijt.
Verder gewoon doen wat je toch al deed.
Ok super bedankt!
Dat af en toe lostrekken dat moet dan wel lukken! Eens in de 2 weken ga ik via de Duitse snelweg naar mn weg, dus dan moet ik daar maar gewoon mn "momentje" van maken

Dat af en toe lostrekken dat moet dan wel lukken! Eens in de 2 weken ga ik via de Duitse snelweg naar mn weg, dus dan moet ik daar maar gewoon mn "momentje" van maken