Ramen tinten + Folie
Ramen tinten + Folie
hey mede tuners,
ik ga mijn ramen van men clio laten tinten, nu weet ik niet hoeveel % je deze mag tinten?
als de politie je tegenhoud, dat je de boel er niet moet gaan afhalen of dat ze je een boete geven..
indien je foto's hebt van jou clio met getinte ramen en het %, gelieve dan een foto te posten aub, kan ik eens checken hoe het er uit ziet!
alvast bedankt!
ik ga mijn ramen van men clio laten tinten, nu weet ik niet hoeveel % je deze mag tinten?
als de politie je tegenhoud, dat je de boel er niet moet gaan afhalen of dat ze je een boete geven..
indien je foto's hebt van jou clio met getinte ramen en het %, gelieve dan een foto te posten aub, kan ik eens checken hoe het er uit ziet!
alvast bedankt!
Re: ramen tinten hoeveel % legaal?
Gewoon even googlen, het staat vol met dit onderwerp.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Inderdaad effe googlen
Achter mag je in ieder geval zo donker als je wil. Mag zelfs helemaal dicht, maar dan is een rechter spiegel verplicht.
Hier met 90% rondom. Ging een paar jaar goed. Ziet er wel leuk uit maar s'avonds is het echt ruk.
Bovendien reflecteert je neon en vent. roosters in je voor/ zijruiten.

En na het onderonsje met oom agent rij ik zo rond ... (maar dan zonder die rotzooi é)

Achter mag je in ieder geval zo donker als je wil. Mag zelfs helemaal dicht, maar dan is een rechter spiegel verplicht.
Hier met 90% rondom. Ging een paar jaar goed. Ziet er wel leuk uit maar s'avonds is het echt ruk.
Bovendien reflecteert je neon en vent. roosters in je voor/ zijruiten.

En na het onderonsje met oom agent rij ik zo rond ... (maar dan zonder die rotzooi é)

- Vinnie
- Oud-beheerder
- Contacteer:
bij mij legaal getint
voor raam niet
voorste zijraamen 40% (15% standaard = 55%)
achter zijraam 95%
achterraam 95%

voor raam niet
voorste zijraamen 40% (15% standaard = 55%)
achter zijraam 95%
achterraam 95%

Groeten, Vincent.
ik ga nu maandag mijn ramen laten tinten bij autoglas, ik vroeg ze of het legaal was, en zij zeiden van wel..
ik zou voor de 95 % gaan...
achterraam, en 2 achtersta zijramen...
maar is het niet zo dat elke folie ook verschilt in lichtdoorlaatbaarheid?
het ene bedrijf gebruikt al andere folie dan het andere neem ik aan...
ik zou dus eigenlijk geen problemen mogen hebben bij de controle of politie als ik 95% neem?
ik zou voor de 95 % gaan...
achterraam, en 2 achtersta zijramen...
maar is het niet zo dat elke folie ook verschilt in lichtdoorlaatbaarheid?
het ene bedrijf gebruikt al andere folie dan het andere neem ik aan...
ik zou dus eigenlijk geen problemen mogen hebben bij de controle of politie als ik 95% neem?
hey
wat ik me eigen af vraag hoeveel betalen jullie om te blinderen
ik hoorde vandaag 75 euro per raam maar dat is toch wel te gek voor woorden
of niet
ik heb vandaag mijn eigen ramen en die van een college lid effe gedaan
zo gebeurd en zelfde kwaliteit
evt aanmeldingen voor blinderen zijn altijd mogelijk
of niet
Jaaa was dat was met mij
Was wel ff gezellig man! En t ziet er goed uit!

Was wel ff gezellig man! En t ziet er goed uit!
Zoals al gezegd, je mag mits je een rechter buitenpiegel heb, de hele achterkant dichtratman schreef:ik zou dus eigenlijk geen problemen mogen hebben bij de controle of politie als ik 95% neem?

gelukkig mijn 1e tevreden klant
was zeker gezellig see you next time

was zeker gezellig see you next time

Was de rest niet tevreden danwesley1986 schreef:gelukkig mijn 1e tevreden klant![]()

Wat vraag je dan voor een achterklep ? Woon toch in de buurt dus ...
hey ik wil het eerst bij mezelf probeeren ik heb altijd ruzie met een achterklep en ik ben bang dat de folie scheurt bij het verwerken die ramen zijn erg bol vandaar
maar zijramen is geen probleem
maar zijramen is geen probleem
Bij deze zou ik me willen aanmelden als het nog kanwesley1986 schreef:hey
of niet

Gr. Shahid
waar kan k die goeie folie kopen want wil me 2 voorste zijruiten ook met 40 % hebben net zoals bij vinnie dat is focking mooi lijkt daar zijn vooruit zo donker of is die dat
ramen tinten
waar oh waar haal k raam folie met 60% licht doorlaat op internet en wel goeie.
k kan het nergens vinden

die gene die mij daar mee kan helpen heel erg bedankt
k kan het nergens vinden

die gene die mij daar mee kan helpen heel erg bedankt
Re: ramen tinten
misschien op deze site eens kijken:
http://www1.conrad.nl
of op deze site:
http://www.raamfolies.nl/
en hier nog 1:
http://hetecoauto.nl/
succes ermee!
http://www1.conrad.nl
of op deze site:
http://www.raamfolies.nl/
en hier nog 1:
http://hetecoauto.nl/
succes ermee!
Voorruit en voorste zijruiten mogen NIET worden gecoat of beplakt.
Dit is wettelijk vastgelegd, veel mensen hebben hier lak aan en doen het toch
Echter mag je het bij de eerste de beste controle meteen verwijderen of een boete incasseren.
Dit is ook de reden waarom auto's vanaf de fabriek geen getinte voorste zijramen hebben.
Hierbij eens al de regeltjes duidelijk uitgelegd.
Raamfolie en wetgeving.
In het Voertuigreglement staan onder andere de permanente eisen. Voor wat betreft auto ruiten zegt het reglement:
De voorruit en de zijruiten van personen auto's mogen:
Geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
Niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit: geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
Niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
Het is niet toegestaan om de voorruit en voorste zijruiten te voorzien van raamfolie of een coating.
APK eisen.
Naast de wettelijke regel hierboven bestaan er ook APK eisen. Aan deze eisen is toegevoegd dat de ruiten niet mogen zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht beperken. Te denken valt daarbij aan stickers, folie of jaloezieën die de achterruit dichtmaken.
Op grond van Europese regelgeving en APK normen mag het lichtverlies in geval van getint glas of glas beplakt met raamfolie gemeten naar de uitgangswaarde met helder (ongetint) glas nooit meer bedragen dan 25 procent voor de voorruiten en 30% voor de zijruiten voorzijde.
Aangezien veel auto’s al getint warmtewerend glas hebben, waarmee ze al een eind in de richting van die 25% komen, valt met het aanbrengen van extra raam folie maar weinig winst te behalen.
In hoeverre mogen auto ruiten donker zijn gemaakt of zijn voorzien van raamfolie bij een APK keuring? Het gaat hierbij nadrukkelijk om het uitzicht van de bestuurder. Het is bij de apk niet van belang of er door de ruiten goed naar binnen kan worden gekeken. Is het zicht naar buiten goed, dan is er geen reden tot afkeur. Bij de APK bepaalt de keurmeester of het verminderde uitzicht wat verkregen is door de aangebrachte raamfolie toelaatbaar is.
De politie heeft de bevoegdheid om bij geconstateerde overtredingen je auto in beslag te nemen. Uiteraard zijn hier criteria voor en ligt bezwaar open bij het openbaar ministerie. Bij het constateren van een overtreding kun je hiervoor bekeurd worden; kosten 95,00 euro. Lees meer hier over op infopolitie.nl.
Dit is wettelijk vastgelegd, veel mensen hebben hier lak aan en doen het toch
Echter mag je het bij de eerste de beste controle meteen verwijderen of een boete incasseren.
Dit is ook de reden waarom auto's vanaf de fabriek geen getinte voorste zijramen hebben.
Hierbij eens al de regeltjes duidelijk uitgelegd.
Raamfolie en wetgeving.
In het Voertuigreglement staan onder andere de permanente eisen. Voor wat betreft auto ruiten zegt het reglement:
De voorruit en de zijruiten van personen auto's mogen:
Geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit: geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
Het is niet toegestaan om de voorruit en voorste zijruiten te voorzien van raamfolie of een coating.
APK eisen.
Naast de wettelijke regel hierboven bestaan er ook APK eisen. Aan deze eisen is toegevoegd dat de ruiten niet mogen zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht beperken. Te denken valt daarbij aan stickers, folie of jaloezieën die de achterruit dichtmaken.
Op grond van Europese regelgeving en APK normen mag het lichtverlies in geval van getint glas of glas beplakt met raamfolie gemeten naar de uitgangswaarde met helder (ongetint) glas nooit meer bedragen dan 25 procent voor de voorruiten en 30% voor de zijruiten voorzijde.
Aangezien veel auto’s al getint warmtewerend glas hebben, waarmee ze al een eind in de richting van die 25% komen, valt met het aanbrengen van extra raam folie maar weinig winst te behalen.
In hoeverre mogen auto ruiten donker zijn gemaakt of zijn voorzien van raamfolie bij een APK keuring? Het gaat hierbij nadrukkelijk om het uitzicht van de bestuurder. Het is bij de apk niet van belang of er door de ruiten goed naar binnen kan worden gekeken. Is het zicht naar buiten goed, dan is er geen reden tot afkeur. Bij de APK bepaalt de keurmeester of het verminderde uitzicht wat verkregen is door de aangebrachte raamfolie toelaatbaar is.
De politie heeft de bevoegdheid om bij geconstateerde overtredingen je auto in beslag te nemen. Uiteraard zijn hier criteria voor en ligt bezwaar open bij het openbaar ministerie. Bij het constateren van een overtreding kun je hiervoor bekeurd worden; kosten 95,00 euro. Lees meer hier over op infopolitie.nl.
Dat is ook wat ik er van weet. Wat ik toen heb horen vertellen is ...
- Voorruit mag helemaal niet. Zonnenband mag dan wel tot zekere hoogte.
Was een regeltje voor trouwens. Je moet een A-4'tje 'zicht' hebben zeg maar. Toen eens geinformeerd bij de garage
- Zijruiten mag tot een zekere percentage.
- Achterruit en achterste zijruiten mag gewoon helemaal 'dicht'. Mits inderdaad je een rechterspiegel heb.
Bij de APK kijken ze er inderdaad anders tegen aan. Me auto is er toen ook een paar keer door de APK gekomen. Toen had ik die zelfde zwarte folie ook op me zijruiten zitten. Vond het wel gaaf staan maar ... was nou niet echt bepaald veilig.
De politie vond het ook niks. Was dus hoop centen armer en 2 plakkerige ruiten rijker
Maarja eigen schuld ook.
Beste is, lijkt mij, om eens goed te informeren bij een zaakie die ramen tint en/of bij de politie zelf.
Waar ik het heb laten doen zei ook dat het eigelijk niet mag. Plakken doet ie gewoon maar 't is uiteraard je eigen verantwoording.
- Voorruit mag helemaal niet. Zonnenband mag dan wel tot zekere hoogte.
Was een regeltje voor trouwens. Je moet een A-4'tje 'zicht' hebben zeg maar. Toen eens geinformeerd bij de garage
- Zijruiten mag tot een zekere percentage.
- Achterruit en achterste zijruiten mag gewoon helemaal 'dicht'. Mits inderdaad je een rechterspiegel heb.
Bij de APK kijken ze er inderdaad anders tegen aan. Me auto is er toen ook een paar keer door de APK gekomen. Toen had ik die zelfde zwarte folie ook op me zijruiten zitten. Vond het wel gaaf staan maar ... was nou niet echt bepaald veilig.
De politie vond het ook niks. Was dus hoop centen armer en 2 plakkerige ruiten rijker

Maarja eigen schuld ook.
Beste is, lijkt mij, om eens goed te informeren bij een zaakie die ramen tint en/of bij de politie zelf.
Waar ik het heb laten doen zei ook dat het eigelijk niet mag. Plakken doet ie gewoon maar 't is uiteraard je eigen verantwoording.
Er is een verschil tussen wat wettelijk mag en wat apk eis is.
Voor apk eis geld dat de keurmeester op het zicht bepaald of het mag.
Bij oom agent mag je het er gewoon vanaftrekken, het mag NIET.
Wel is een periode geweest waarin men elkaar telkens tegensprak en er zelfs verschil zat in de stad of gemeente waar je woont of reed.
Toen is beslist dat men de voorste ruiten moest meten met de tintman, echter het merendeel van de politie korpsen heeft deze niet.
Men kreeg een bekeuring, die uiteraard werdt aangevochten en gewonnen meten met tintman was verplicht.
Om al dit gezever te omzeilen heeft men besloten dat het niet mag.
Aan de andere kant kun je ze gewoon tinten natuurlijk en dan je van de domme houden, ook dat werkt weleens.
Probleem is dat men de regels meestal aanpast in het voordeel van de politie.
Zelfde als met telefoneren in de auto.
Voorheen kreeg je een bekeuring voor mobiel bellen.
Tegenwoordig voor het "vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het besturen van een voertuig"
Je hoeft dus niet meer daadwerkrlijk te bellen, stomweg kijken op je mobiel hoe laat het is kan je zomaar 160 euro kosten.
Voor apk eis geld dat de keurmeester op het zicht bepaald of het mag.
Bij oom agent mag je het er gewoon vanaftrekken, het mag NIET.
Wel is een periode geweest waarin men elkaar telkens tegensprak en er zelfs verschil zat in de stad of gemeente waar je woont of reed.
Toen is beslist dat men de voorste ruiten moest meten met de tintman, echter het merendeel van de politie korpsen heeft deze niet.
Men kreeg een bekeuring, die uiteraard werdt aangevochten en gewonnen meten met tintman was verplicht.
Om al dit gezever te omzeilen heeft men besloten dat het niet mag.
Aan de andere kant kun je ze gewoon tinten natuurlijk en dan je van de domme houden, ook dat werkt weleens.
Probleem is dat men de regels meestal aanpast in het voordeel van de politie.
Zelfde als met telefoneren in de auto.
Voorheen kreeg je een bekeuring voor mobiel bellen.
Tegenwoordig voor het "vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het besturen van een voertuig"
Je hoeft dus niet meer daadwerkrlijk te bellen, stomweg kijken op je mobiel hoe laat het is kan je zomaar 160 euro kosten.
Er zijn dus 3 instanties die zich hiermee bemoeien:
- de wetgever
- justitie
- apk keuring
Voor de duidelijkheid:
voorraam mag absoluut geen coating of folie hebben, uitgezonderd een raamband
zij-ramen tussen de A-stijl en B-sijl, dus de voordeuren, is dus het discussiepunt,
alle ramen vanaf de B-stijl mag je dichtmaken met folie of verf (mits er een rechter buitenspiegel aanwezig is)
En hier komt de grap:
-apk: mag geen coating of folie opzitten, ongeacht de lichtdoorlaatbaarheid,
overigens word daar zelden echt goed naar gekeken.
- justitie: dus de politie, werkt met een tintmaster, de ramen moeten minstens 50%
licht doorlaten, en moet op minimaal 3 verschillende plekken op het raam gecontroleerd
worden, is je raam donkerder, dan krijg je een boete en mag je het er ter plekke afhalen,
weiger je dit, dan word je kenteken papieren ingenomen, en mag je op het bureau laten
zien dat de folie eraf is, dan pas krijg je je papieren terug.
- de wetgever: deze schrijft voor dat de ramen minimaal 75% lichtdoorlaatbaar moeten zijn,
dit geld dus sowieso voor de fabrikanten, alleen justitie wijkt dus hiervan af en matst de
bestuurders met een extra 25%, dus in het totaal 50% minimale lichtdoorlaatbaarheid.
Houd bij het aanbrengen van folie op de voordeurramen wel rekening met de door de fabrikant
reeds aangebracht tint, het mooiste is eerst meten, en dan pas de juiste lichtdoorlaatbaarheidsfolie
erbij zoeken
- de wetgever
- justitie
- apk keuring
Voor de duidelijkheid:
voorraam mag absoluut geen coating of folie hebben, uitgezonderd een raamband
zij-ramen tussen de A-stijl en B-sijl, dus de voordeuren, is dus het discussiepunt,
alle ramen vanaf de B-stijl mag je dichtmaken met folie of verf (mits er een rechter buitenspiegel aanwezig is)
En hier komt de grap:
-apk: mag geen coating of folie opzitten, ongeacht de lichtdoorlaatbaarheid,
overigens word daar zelden echt goed naar gekeken.
- justitie: dus de politie, werkt met een tintmaster, de ramen moeten minstens 50%
licht doorlaten, en moet op minimaal 3 verschillende plekken op het raam gecontroleerd
worden, is je raam donkerder, dan krijg je een boete en mag je het er ter plekke afhalen,
weiger je dit, dan word je kenteken papieren ingenomen, en mag je op het bureau laten
zien dat de folie eraf is, dan pas krijg je je papieren terug.
- de wetgever: deze schrijft voor dat de ramen minimaal 75% lichtdoorlaatbaar moeten zijn,
dit geld dus sowieso voor de fabrikanten, alleen justitie wijkt dus hiervan af en matst de
bestuurders met een extra 25%, dus in het totaal 50% minimale lichtdoorlaatbaarheid.
Houd bij het aanbrengen van folie op de voordeurramen wel rekening met de door de fabrikant
reeds aangebracht tint, het mooiste is eerst meten, en dan pas de juiste lichtdoorlaatbaarheidsfolie
erbij zoeken

k dank jullie zeer k ga mij gewoon lekker wel de voorste zijruiten beplakken k kom hier bijna nooit politie tegen en als k wordt aan gehouden wijger k lekker het er af te halen set er dan snel wel me andere setje vooruiten in:P haal k me papieren wel weer op wahahhahaa
Re: ramen tinten
dankje wel hier kan k wel wat mee lekker alle ramen discht plakken haha behalve vooruit ook al wil k die ook wel als niet te hinderlijk is
Nog effe tussendoor.
Je mag trouwens wel een sticker op je voorste zijruiten plakken. Maar dat mag dan niet in het (hoe noem je dat ...) 'zichtsveld' zitten zegmaar. Dus niet domweg in de midden van je ruit.
Weet iemand beejte de standaard/max. hoogte van een raamband.
Dacht iets zo tussen de 125 en 150mm. Dat is in ieder geval wat je vaak in boekies enzo ziet.
Je mag trouwens wel een sticker op je voorste zijruiten plakken. Maar dat mag dan niet in het (hoe noem je dat ...) 'zichtsveld' zitten zegmaar. Dus niet domweg in de midden van je ruit.
Weet iemand beejte de standaard/max. hoogte van een raamband.
Dacht iets zo tussen de 125 en 150mm. Dat is in ieder geval wat je vaak in boekies enzo ziet.
Raamband mag niet lager dan de binnenspiegel in de auto.
Maar hier zijn ze niet zo verschrikkelijk streng in.
Je moet alleen geen lap van 50 cm opplakken.
Maar hier zijn ze niet zo verschrikkelijk streng in.
Je moet alleen geen lap van 50 cm opplakken.
hahahaha maar dan zie je nix meer en is niet mooi.
maar mijn voorruit heeft al een zonneband dus vindt k een raamband lelijk
maar mijn voorruit heeft al een zonneband dus vindt k een raamband lelijk