RSI turbo
RSI turbo
Ik begin serieus eraan te denken om aan de RSI te gaan beunen....
Maar ff de vraag dus, of ik gewoon die turbo erop ken meubellen. (Volvo) Olie leidingen leggen. En zou alles dan gewoon moeten werken??
Ik wil dan ook een intercooler want dan loopt het zootje gewoon veel mooier. Is het bij een intercooler zo dat hoe groter hij is hoe beter de koeling en hoe meer vermogen?
Ik heb namelijk zitten kijken en ken bij de sloop een mooie Mercedes Sprinter intercooler halen. Die is op de rsi bijna de voorbumper breed, ken er echt net achter hangen.....
Maar ff de vraag dus, of ik gewoon die turbo erop ken meubellen. (Volvo) Olie leidingen leggen. En zou alles dan gewoon moeten werken??
Ik wil dan ook een intercooler want dan loopt het zootje gewoon veel mooier. Is het bij een intercooler zo dat hoe groter hij is hoe beter de koeling en hoe meer vermogen?
Ik heb namelijk zitten kijken en ken bij de sloop een mooie Mercedes Sprinter intercooler halen. Die is op de rsi bijna de voorbumper breed, ken er echt net achter hangen.....
Re: RSI turbo
De grote van de intercooler heeft ook invloed op je turbogat, dus je wil hem niet te klein en niet te groot. Wat voor motor zit er in die bus? Als dat een beetje overeenkomt kwa inhoud zou het wel kunnen. Dus niet hoe groter hoe meer vermogen, maar juiste grote minste verlies en meeste winst kwa afkoeling van de lucht.
Bedenk wel dat je met je huidige zuigers alleen lage druk kan draaien, +/- 0,3 bar. Je ecu past de inspuiting wel aan (heu meer lucht --> meer benzine) maar mooiste is een nieuwe map. Je injectors hebben genoeg capaciteit voor lage druk conversie dus die hoef je niet te vervangen.
Deze conversie is wel vaker gedaan, wel te vinden op franse fora en zou betrouwbaar zijn.
Bedenk wel dat je met je huidige zuigers alleen lage druk kan draaien, +/- 0,3 bar. Je ecu past de inspuiting wel aan (heu meer lucht --> meer benzine) maar mooiste is een nieuwe map. Je injectors hebben genoeg capaciteit voor lage druk conversie dus die hoef je niet te vervangen.
Deze conversie is wel vaker gedaan, wel te vinden op franse fora en zou betrouwbaar zijn.
Re: RSI turbo
ik was ook al lage druk van plan ja
gaat mij haast meer om de PSSSJT met schakellen dan om de rest
(ja dan moet ik een dumpvalve)
maar motor in zo'n sprinter is een 2.5 liter ofzoiets denk ik dus die is een stuk groter.... Ken ook van een Ford Cosworth krijge. Die is 30cm breed 5cm dik en 10 cm hoog..... Die ken makkelijk ergens kwijt... Maar is de lucht daar dan niet veelste snel doorheen om knap af te koelen? Dan ken je bijna net zo goed geen intercooler nemen lijkt mij...... Ik ken het ook nog helemaal verkeerd zien natuurlijk

gaat mij haast meer om de PSSSJT met schakellen dan om de rest


maar motor in zo'n sprinter is een 2.5 liter ofzoiets denk ik dus die is een stuk groter.... Ken ook van een Ford Cosworth krijge. Die is 30cm breed 5cm dik en 10 cm hoog..... Die ken makkelijk ergens kwijt... Maar is de lucht daar dan niet veelste snel doorheen om knap af te koelen? Dan ken je bijna net zo goed geen intercooler nemen lijkt mij...... Ik ken het ook nog helemaal verkeerd zien natuurlijk

Re: RSI turbo
op de 205 merkte je het meer op snelheid dat je meer koppel tot je beschikking had.....
Re: RSI turbo
ok ben ff aan berekennen geslagen. Als ik €350,- neerleg zou ik alle spullen inc. leidingen hebben om het voor elkaar te krijge. Daar komt dan nog de prijs van een koppakking, kopbouten, kleppendekselpakking bij.... En dan nog de uitlaat aanpassen maar dat ga ik dan toch zelf in elkaar bakken....
Ken iemand die er verstand van heeft voor mij uitzoeken hoeveel diegene eraan kwijt zou zijn? Dan ken ik kijke of ik eht beetje goed berekend heb... Ik heb gerekend inc. dumpvalve en intercooler.
Dumpvalve van €80,- intercooler van €30,-
En daarna gaat het vast nog meer kosten want dan ga ik ook de wegligging van de RSI nog aanpassen....
En nog ff uitzoeken waar vandaan ik ooit de olie toevoer haal.... Afvoer is geen probleem.....
Ken iemand die er verstand van heeft voor mij uitzoeken hoeveel diegene eraan kwijt zou zijn? Dan ken ik kijke of ik eht beetje goed berekend heb... Ik heb gerekend inc. dumpvalve en intercooler.
Dumpvalve van €80,- intercooler van €30,-
En daarna gaat het vast nog meer kosten want dan ga ik ook de wegligging van de RSI nog aanpassen....
En nog ff uitzoeken waar vandaan ik ooit de olie toevoer haal.... Afvoer is geen probleem.....
Re: RSI turbo
geld dit allemaal ook voor de 16v want ik heb ook nog wel een turbo enzo liggen bouw ik die erwel op als het geen kwaad kan op de 0.3 bar en zonder enige blok aanpassingen
Re: RSI turbo
Zoals maarten-jan al aangaf kan je over het algemeen op elke auto een turbo zetten. Maar je moet zorgen dat de druk niet te hoog wordt. Maximaal 0,3 / 0,4 bar. Het mooist is even een dikkere koppakking er tussen te knutselen, om de compressie iets te verlagen.
Zorg wel dat je een turbodrukmeter monteert
Jeff, wil die die koppakking zelf gaan doen dan? Je kan ff op http://www.hbase.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kijken voor prijzen. Als het goed is staan er ook wel koppakingen op met verschillende diktes.
Ohja, en zorg dat je olietoe-en afvoer niet te klein wordt, anders loopt je turbootje droog.
Zorg wel dat je een turbodrukmeter monteert

Jeff, wil die die koppakking zelf gaan doen dan? Je kan ff op http://www.hbase.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kijken voor prijzen. Als het goed is staan er ook wel koppakingen op met verschillende diktes.
Ohja, en zorg dat je olietoe-en afvoer niet te klein wordt, anders loopt je turbootje droog.
Re: RSI turbo
Inderdaad wat Stefan zegt, zorg voor juiste olie af/aanvoer van de turbo.
Wat zeg maar best practice is een normale aanvoer met daarin een restrictor zodat je de juiste oliedruk bij de turbo krijgt. Te laag is onvoldoende smering te hoog is keringen eruit.
Als je goed aanpakt denk ik dat je al met al toch zeker 1000 kwijt bent, en je hebt natuurlijk nog een turbo nodig, die ligt ook niet op elke straathoek voor een redelijke prijs :lol:
(en dan bedoel ik niet de Chinese troep op ebay, dan kun je elke 1000km een nieuwe kopen
)
Wat zeg maar best practice is een normale aanvoer met daarin een restrictor zodat je de juiste oliedruk bij de turbo krijgt. Te laag is onvoldoende smering te hoog is keringen eruit.
Als je goed aanpakt denk ik dat je al met al toch zeker 1000 kwijt bent, en je hebt natuurlijk nog een turbo nodig, die ligt ook niet op elke straathoek voor een redelijke prijs :lol:
(en dan bedoel ik niet de Chinese troep op ebay, dan kun je elke 1000km een nieuwe kopen

Re: RSI turbo
Ik heb al een turbo liggen en een intercoooler en wat buizen. Dan zou ik alleen nog een olie koeler wastegate spruitstuk en een uitlaat moeten hebben om te kunnen rijden . Of vergeet ik iets?
Re: RSI turbo
Als je zelf handig en creatief bent, dan kan je echt een hele hoop geld besparen. Als je een turbo hebt met spruitstuk ben je al op de helft
Dan moet je voor het mooie nog een intercooler. Dumpvalve is niet noodzakelijk maar wel mooi. Verder moet je hier en daar nog wat vacuumslangen aanleggen en dan dus die olie toe-en afvoer.
Toevoer kan je het best zo dicht mogelijk bij de oliepomp pakken, zodat de turbo gelijk olie krijgt als je de auto start.
Ohja, en je moet natuurlijk nog wat dikke slangen hebben die van luchtfilter --> turbo --> intercooler --> inlaat gaan.
Denk dat je die dikke slangen op de sloop ook wel kunt vinden.

Toevoer kan je het best zo dicht mogelijk bij de oliepomp pakken, zodat de turbo gelijk olie krijgt als je de auto start.
Ohja, en je moet natuurlijk nog wat dikke slangen hebben die van luchtfilter --> turbo --> intercooler --> inlaat gaan.
Denk dat je die dikke slangen op de sloop ook wel kunt vinden.
Re: RSI turbo
dat komt wel goed en heb veel contacten op de sloop dus ken hie en daar nog wel regelen voor heel goedkoop hehehe.
Re: RSI turbo
ik haal die slangen gewoon allemaal nieuw ben je totaal ongeveer €100,- aan slang kwijt maar weet ik wel dat ze goed zitten
Ik weet alleen eiglijk neti eens waar ik die dumpvalve moet monteren..... En ik heb is een keer hier op de site een oliefilter houder gezien waar dan een toevoer en afvoer op zat.... Die schroefde je dus op eth blok en dan zaten er 2 aansluitingen op en daar dan dus weer je oliefilter op....
Ken dat ding alleen niet meer vinden....
Heb op internet ook olieslangen gevonden dat is denk ik wel makkelijk hoef je niks te buigen ofzo.... Zijn bewerkte slangen met spul aan de binnenkant ofzo die je voor olie of benzine ken gebruiken want een normale slang zou het niet lang volhoude ofzo....

Ik weet alleen eiglijk neti eens waar ik die dumpvalve moet monteren..... En ik heb is een keer hier op de site een oliefilter houder gezien waar dan een toevoer en afvoer op zat.... Die schroefde je dus op eth blok en dan zaten er 2 aansluitingen op en daar dan dus weer je oliefilter op....
Ken dat ding alleen niet meer vinden....
Heb op internet ook olieslangen gevonden dat is denk ik wel makkelijk hoef je niks te buigen ofzo.... Zijn bewerkte slangen met spul aan de binnenkant ofzo die je voor olie of benzine ken gebruiken want een normale slang zou het niet lang volhoude ofzo....
Re: RSI turbo
De dumpvalve moet tussen je intercooler en je gasklephuis.
Maarehm, ga je het ook echt doen dan? Of was je nog een beetje informatie inwinnen enzo?
Dat is inderdaad de beste oplossing.Jeff 16V schreef:Ik weet alleen eiglijk neti eens waar ik die dumpvalve moet monteren..... En ik heb is een keer hier op de site een oliefilter houder gezien waar dan een toevoer en afvoer op zat.... Die schroefde je dus op eth blok en dan zaten er 2 aansluitingen op en daar dan dus weer je oliefilter op....
Maarehm, ga je het ook echt doen dan? Of was je nog een beetje informatie inwinnen enzo?
Laatst gewijzigd door stefan_ op 12 feb 2010 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: RSI turbo
Ik heb het idee dat jeff bij genoeg juiste info ook nog wel zo gek is om der aan te beginnen 

Re: RSI turbo
Het zou wel veel vet wezen
Maatje van me heeft een Fiat Cinquecento sporting. Gewoon een normale 1.1 motor, maar daar hebben ze een tubokit op geknoopt. Dat is toen geleverd door Novitec. Echt gestoord hoe hard dat loopt. Op de teller bijna 200 ervoor gehad.

Maatje van me heeft een Fiat Cinquecento sporting. Gewoon een normale 1.1 motor, maar daar hebben ze een tubokit op geknoopt. Dat is toen geleverd door Novitec. Echt gestoord hoe hard dat loopt. Op de teller bijna 200 ervoor gehad.
Re: RSI turbo
Een 1.7 turbo spruitstuk is in theorie plug and play, maar of het echt zo is durf ik niet te zeggen.
Anders zelf wat in elkaar bakken, hoeft niets bijzonders te zijn, turbo blaast het er uiteindelijk toch wel door.
Overigens nog een kleine tip, als je een turbo plaatst die niet watergekoeld is zou ik toch ook even een oliekoelertje er bij doen.
Anders zelf wat in elkaar bakken, hoeft niets bijzonders te zijn, turbo blaast het er uiteindelijk toch wel door.
Overigens nog een kleine tip, als je een turbo plaatst die niet watergekoeld is zou ik toch ook even een oliekoelertje er bij doen.
Re: RSI turbo
Waarom alle moeite doen om een turbo op je blok te bouwen als er al turbo blokken te krijgen zijn? No offence maar persoonlijk vind ik het weggegooit geld. Een volvo turbo blok (zelfde als een rsi) koop je compleet voor 250 euro incl kabelboom, intercooler, en de rest wat je nodig bent. Dan ging ik niet eens 350 euro uitgeven om zelf wat te hobby`en. Met alle gevolgen van dien. Zeker als je nog geen verstand van zaken hebt
Het is hobby en het mag geld kosten, zo redeneer ik ook. Maar waarom duur doen als het goedkoper kan
Want het geld wat je bespaard, kan je weer in andere dingen steken 
Het is hobby en het mag geld kosten, zo redeneer ik ook. Maar waarom duur doen als het goedkoper kan



Re: RSI turbo
Ja maarja dan zit je weer met een blok.. Kan je natuurlijk wel verkopen.
Ik zou het doen zoals Jeff het gaat doen. Je weet nu wat voor motor je hebt, en je weet dus niet wat je gaat kopen.
Die Volvo turbo motor die heeft vanaf zijn geboorte al met turbo gereden, en die zal (oke, theoretisch gezien) meer vernaaid zijn als Jeff zijn motortje.
Verder is het natuurlijk heel leuk en leerzaam om er zelf mee te klooien (vind ik zelf dan hè).
Ik zou het doen zoals Jeff het gaat doen. Je weet nu wat voor motor je hebt, en je weet dus niet wat je gaat kopen.
Die Volvo turbo motor die heeft vanaf zijn geboorte al met turbo gereden, en die zal (oke, theoretisch gezien) meer vernaaid zijn als Jeff zijn motortje.
Verder is het natuurlijk heel leuk en leerzaam om er zelf mee te klooien (vind ik zelf dan hè).
Re: RSI turbo
Precies wat Stefan zegt..... Gewoon machtig leuk om eht zelf te doen
Tuurlijk ken ik een Volvo blok halen staat op marktplaats voor €250,- Maar dan ben ik 2 dagen bezig denk ik en dan ben ik klaar en heb ik eigenlijk niet echt iets speciaals gedaan.... En ik wil gewoon ook weten hoe het allemaal in elkaar steekt met een turbo. Nou dat leer ik het beste door hem zelf erop te bouwen. Weet ik ook wat ik moet doen als er wat stuk gaat....
En zal wat meer kosten maar is gewoon puur leuker, en zoals je zelf al zegt eht is ook hobby

Tuurlijk ken ik een Volvo blok halen staat op marktplaats voor €250,- Maar dan ben ik 2 dagen bezig denk ik en dan ben ik klaar en heb ik eigenlijk niet echt iets speciaals gedaan.... En ik wil gewoon ook weten hoe het allemaal in elkaar steekt met een turbo. Nou dat leer ik het beste door hem zelf erop te bouwen. Weet ik ook wat ik moet doen als er wat stuk gaat....
En zal wat meer kosten maar is gewoon puur leuker, en zoals je zelf al zegt eht is ook hobby
