Ook ik heb sinds dat ik mijn clio 2 ph2 heb de elektronische melding wel eens voorbij zien komen. Een keer opnieuw starten en hij was weer weg en ik had weer motorvermogen. Vervolgens ging er soms maanden overheen voor de melding weer eens langs kwam.
Maar vandaag was hij er dan ineens weer. Eerst het lampje van de elektronische storing, maar helaas hielp opnieuw starten dit keer niet. Meerdere malen stond ik stil midden op de weg met de alarm lichten aan.
Uiteindelijk ging ook het lampje met het motor icoontje aan en deze bleef samen met het lampje van elektronische storing aan, maar ik kon weer rijden met normaal vermogen. Eenmaal thuis mijn laptop er maar eens aangehangen en met DDT de ECU uitgelezen. P0120 - THROTTLE POSITION SENSOR/SWITCH A CIRCUIT MALFUNCTION was de melding die aangegeven werd. Deze fout gereset en vervolgens maar weer eens een stukje gaan rijden om te kijken of ik de fout nog een keer kreeg, maar nee hij kwam niet meer.
Eenmaal weer thuis met mijn hoofd tussen de pedalen gedoken en maar eens wat aan de draadjes van de gas positie sensor aan het prutsen geweest en daar kwam de melding weer! eerst alleen de elektronische storings melding maar later kwam ook het motor lampje er weer bij. Toen ik probeerde gas te geven kreeg ik totaal geen reactie. Als ik de rem in trapte ging vreemd genoeg het toerental ineens iets omhoog.
Resetten hielp niet meer de faut bleef erin zitten. Vervolgens de accuklem er maar eens een tijdje afgehaald.... geen resultaat. De gas positie sensor uitgebouwd... niets vreemds aan te zien. Alle stekkers ingespoten met contact spray (stekker van de gas positie sensor, stekker van de remlicht schakelaar en de stekker die naast het koppelingspedaal zit). Ook dit bood geen uitkomst.
Uiteindelijk ben ik wat gaan prutsen met de stekkerverbinding naast het koppelingspedaal. Deze verbind de kabelboom met de gas positie sensor. Vreemd genoeg had ik ineens een van de draadjes los in mijn handen deze heb ik met het draadje van de contra stekker samen gedrukt zodat er weer een verbinding was. Helaas was er nog steeds geen enkele response bij het intrappen van het gaspedaal. Toen maar weer wat verder wezen prutsen met die stekker en er zat nog een draadje los. Ook deze met het draadje van de contra stekker samen gedrukt en JA ik kreeg response bij het intrappen van het gas.
Omdat ik die hele verbinding van die stekker niet meer vertrouwde heb ik de stekker er tussen uit geknipt en de draden door gesoldeerd en het gas geven werkte weer helemaal naar behoren. Vervolgens de codes nog weer even gewist en net tijdens een ritje van +/- de melding niet meer terug gekregen.
Helaas heb ik nog wel een probleem dat af en toe mijn SERV lampje en airbag lampje aangaan maar dit is een ander probleem, volgens mij van de gordel spanner. Als ik het goed gelezen heb hier op het forum is dat ook een kwestie van een connector door solderen, maar dat komt wel een keer als het geen -3 buiten is. Dat werkt toch iets prettiger.
Voor diegene die benieuwd zijn naar de connector die ik er tussen uitgeknipt heb, aanschouw hem hieronder: