Geen vermogen Clio 2 ph2

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Michiel

Geen vermogen Clio 2 ph2

Bericht door Michiel »

Hallo allemaal,

ik ben vandaag met mijn Clio 2(ph2) naar de wasstraat geweest, het was nu een keer mogelijk :wink:

Halverwege de wasstraat ging het lampje van elektronische storing branden(zie afbeelding).
Vervolgens ben ik de wasstraat uitgereden en toen kwam ik er achter dat mijn auto geen vermogen meer levert. Bij 2500rpm houd hij in. Vlak daarna ging ook het lampje van luchtverontreiniging branden!

De motor houd in bij 2500rpm, wat zou het probleem kunnen zijn. Aan en uitzetten van de auto heeft tot nu toe geen effect gehad :bigcry:

Afbeelding
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Geen vermogen Clio 2 ph2

Bericht door Vinnie »

probeer is de ecu te resetten, denk dat er vocht bij de lambda sensor is gekomen.
de ecu resetten doe je dmv de accu 1 uur los te leggen.

als het probleem terug komt even uitlezen bij een garage :thumbsup:
Groeten, Vincent.
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik heb de accu pool ruim een uur losgehad, helaas geen resultaat :thumbsdown:.

Ik heb ook nog getankt, ook dit heeft niet geholpen. Kon me ook al niet voorstellen dat dit zou helpen.

Denk dat er niets anders op zit als de auto morgen laten uitlezen, vind het maar een raar verschijnsel.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Maak de lambasonde een schoon anders :wink:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Michiel

Bericht door Michiel »

2PHII schreef:Electronische storing en luchtverontreiniging na wasstraatbezoek.
Heb je toevallig ook de onderkant laten wassen.
Grote kans dat inderdaad de lambda-sonde de veroorzaker is. Het is een sensor, dus electronisch. Hij meet de uitlaatgassen, dus als die kapot is door sluiting of dat de stekker geen goed contact maakt krijg je dus luchtverontreiniging omdat de waardes niet goed meer zijn.
Ik heb inderdaad de bodem laten wassen, uitgebreid programma. Het was eindelijk een keer mogelijk om die pekel rotzooi een keer kwijt te raken.

Maar het kan heel goed zijn dat het de lambda sensor is. Het probleem is dat ik heb is dat ik er niet bij kan, omdat ik geen brug of iets dergelijks heb. Ik ga dus morgen wel ff langs de garage, kunnen ze hem uitlezen en de sensor schoonmaken en tevens de stekker controleren.

En dan laat ik nog wel weten wat het probleem was :thumbsup: !
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik heb net telefoon gehad van de garage, het is de lambda sensor die kapot is :thumbsdown: .
Deze word vervangen, ik kan de de auto morgen voor de middag weer ophalen.
dennisje030

Bericht door dennisje030 »

ik heb dat ook een keer gehad, maar dan tijdens het invoegen op het linkerbaantje.. heb je een snelheid van 60 km/h opeens geen vermogen meer.. levensgevaarlijk

bij mij ging het om een sensor ergens bij het gaspedaal, de garage heeft toen de melding uit het systeem verwijderd en sindsdien nooit meer last van gehad :laugh4:
Wolfii82

Bericht door Wolfii82 »

Ik heb het in november een keer gehad. Heel vervelend, mensen achter je denken: "wat is dat voor malloot".
Ook bij mij brandde het lampje electronische storing. Op de parkeerplaats van de Renault-dealer, twee minuten vanaf thuis, de auto stil gezet en motor uitgeschakeld. even gewacht, motor weer aangezet en probleem was weg. Daarna nooit ( :smash: afkloppen) meer last van gehad.
Michiel

Bericht door Michiel »

Bij mij zijn ze een hele poos aan het zoeken geweest, het was niet zeker of de lambda sensor defect was. Uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat het wel de lambda sensor is.
Morgen word de nieuwe erin gezet, kosten 260 euro. Hieronder valt; zoeken, nieuwe sensor en monteren :bigcry:.

Kan mijn lol wel op, nog geen maand geleden heeft mijn temperatuur sensor het opeens begeven. Was ook al een hele ervaring, geen gasrespons. Motor verzoop als hij warm werd omdat de ecu dacht dat deze nog koud was. Metertje schommelde omhoog omlaag. Vanaf stilstand wegrijden was bijna niet mogelijk. Maargoed dat is verholpen en het was nog relatief goedkoop t.ov. van dit: temp. sensor incl montage was 70 euro.
jeroen1976

Bericht door jeroen1976 »

Ik heb nu ditzelfde probleem!! Net gesport en toen ik de auto startte voelde ik al dat er iets mis was! Hij maakt een haperend geluid en verliest power. Ook het lampje rechtsonder begint te knipperen.

Vorig jaar heb ik al 2 bobines laten vervangen omdat hij toen ook geen vermogen meer had. Dus ik denk dat het weer iets met de bobines is. Of toch de lambda?? Iemand een idee??

En dat terwijl hij 2 weken geleden net is uitgelezen ivm niet willen starten. Bleek een breukje ergens in een kabel te zijn. Kosten € 171,-.
sjobba

Bericht door sjobba »

dennisje030 schreef:ik heb dat ook een keer gehad, maar dan tijdens het invoegen op het linkerbaantje.. heb je een snelheid van 60 km/h opeens geen vermogen meer.. levensgevaarlijk

bij mij ging het om een sensor ergens bij het gaspedaal, de garage heeft toen de melding uit het systeem verwijderd en sindsdien nooit meer last van gehad :laugh4:
Ik heb ditzelfde probleem op dit moment, na het aandraaien van het gaspedaal (zat wat los) is het anderhalve week weg geweest, en nu begint hij weer. Gaspedaal zit alleen nog wel vast, maar dezelfde meldingen komen naar voren. Na een paar keer met het gas spelen schiet de melding er weer in en blijft hij op een zeer laag toerental vastzitten.

Samen met een vriend van me dit wezen uitlezen, bleek om de code "P0120" te gaan. Gelijk de foutmelding eruit gehaald, maar bleek geen nut te hebben.

Nu ben ik er dus achter dat het om het gaspedaal gaat, maar hoe of wat kan ik daar aan doen?
sjobba

Bericht door sjobba »

Thanks, zojuist accupooltje eraf gehaald, nu nog ff wachten.. Jullie horen straks het resultaat.

Hoop dat het werkt! Bedankt iig voor het meedenken.
sjobba

Bericht door sjobba »

zoals beloofd, hierbij het resultaat:

8 dagen (dus sinds mijn laatste post) probleemloos kunnen rijden, eergister schoot hij er weer in. na wat research op internet morgen (hemelvaartsdag, dus rustig de tijd om het even rustig aan na te kijken allemaal) aan de gang met de verschillende wiring diagrams die ik heb gevonden op internet (helaas niet van renault zelf, maar van een supra.. zelfde principe).

hierbij een linkje voor degene die het interessant vinden:

http://www.supra-club.ru/ftp/faq/manual ... Engine.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

waarin onder andere ook de meldcode p0120 die we hadden uitgelezen in vermeld staat.

mocht ik (of anderen) later zo'n zelfde pdf'je vinden voor een clio, zal ik deze plaatsen (/ zie ik hem graag tegemoet komen).
sjobba

Bericht door sjobba »

sjobba schreef:Thanks, zojuist accupooltje eraf gehaald, nu nog ff wachten.. Jullie horen straks het resultaat.

Hoop dat het werkt! Bedankt iig voor het meedenken.
Inmiddels èrg lang geleden alweer, ik weet het, maar toch wil ik met jullie mijn bevindingen delen. Wellicht dat jullie er wat aan hebben.

Met diezelfde storing ben ik naar Polen geweest van de zomer, de heenreis gelukkig geen last van gehad. Wel toen ik in Polen zelf was, dat ik van het strand af kwam. Dat spiraaltje ging weer oplichten en mijn vermogen was weer weg. Na een kwartier aangekloot te hebben met de draden van mijn gaspedaal naar zo'n connectortje was het weer even weg. Maar zo wilde ik niet van Polen naar huis rijden, dus op naar de Renault dealer in Polen.

Daar bleken de draden van het gaspedaal omgeleid te zijn en niet meer via een connector aangesloten te zijn. De omleiding van de draden van het gaspedaal waren op zijn Nederlands gezegd amateuristisch gedaan, en dit hebben de medewerkers van de betreffende Renault dealer binnen twee uur verholpen. Kosten: 160 zloti (omgerekend: 40 euro). Problem solved!
TIES

Bericht door TIES »

Ook ik heb sinds dat ik mijn clio 2 ph2 heb de elektronische melding wel eens voorbij zien komen. Een keer opnieuw starten en hij was weer weg en ik had weer motorvermogen. Vervolgens ging er soms maanden overheen voor de melding weer eens langs kwam.
Maar vandaag was hij er dan ineens weer. Eerst het lampje van de elektronische storing, maar helaas hielp opnieuw starten dit keer niet. Meerdere malen stond ik stil midden op de weg met de alarm lichten aan.

Uiteindelijk ging ook het lampje met het motor icoontje aan en deze bleef samen met het lampje van elektronische storing aan, maar ik kon weer rijden met normaal vermogen. Eenmaal thuis mijn laptop er maar eens aangehangen en met DDT de ECU uitgelezen. P0120 - THROTTLE POSITION SENSOR/SWITCH A CIRCUIT MALFUNCTION was de melding die aangegeven werd. Deze fout gereset en vervolgens maar weer eens een stukje gaan rijden om te kijken of ik de fout nog een keer kreeg, maar nee hij kwam niet meer.

Eenmaal weer thuis met mijn hoofd tussen de pedalen gedoken en maar eens wat aan de draadjes van de gas positie sensor aan het prutsen geweest en daar kwam de melding weer! eerst alleen de elektronische storings melding maar later kwam ook het motor lampje er weer bij. Toen ik probeerde gas te geven kreeg ik totaal geen reactie. Als ik de rem in trapte ging vreemd genoeg het toerental ineens iets omhoog.

Resetten hielp niet meer de faut bleef erin zitten. Vervolgens de accuklem er maar eens een tijdje afgehaald.... geen resultaat. De gas positie sensor uitgebouwd... niets vreemds aan te zien. Alle stekkers ingespoten met contact spray (stekker van de gas positie sensor, stekker van de remlicht schakelaar en de stekker die naast het koppelingspedaal zit). Ook dit bood geen uitkomst.

Uiteindelijk ben ik wat gaan prutsen met de stekkerverbinding naast het koppelingspedaal. Deze verbind de kabelboom met de gas positie sensor. Vreemd genoeg had ik ineens een van de draadjes los in mijn handen deze heb ik met het draadje van de contra stekker samen gedrukt zodat er weer een verbinding was. Helaas was er nog steeds geen enkele response bij het intrappen van het gaspedaal. Toen maar weer wat verder wezen prutsen met die stekker en er zat nog een draadje los. Ook deze met het draadje van de contra stekker samen gedrukt en JA ik kreeg response bij het intrappen van het gas.

Omdat ik die hele verbinding van die stekker niet meer vertrouwde heb ik de stekker er tussen uit geknipt en de draden door gesoldeerd en het gas geven werkte weer helemaal naar behoren. Vervolgens de codes nog weer even gewist en net tijdens een ritje van +/- de melding niet meer terug gekregen.

Helaas heb ik nog wel een probleem dat af en toe mijn SERV lampje en airbag lampje aangaan maar dit is een ander probleem, volgens mij van de gordel spanner. Als ik het goed gelezen heb hier op het forum is dat ook een kwestie van een connector door solderen, maar dat komt wel een keer als het geen -3 buiten is. Dat werkt toch iets prettiger.

Voor diegene die benieuwd zijn naar de connector die ik er tussen uitgeknipt heb, aanschouw hem hieronder:

Afbeelding
Fable

Bericht door Fable »

Mijn airbag lampje was de stekker onder de stoel, ik weet niet waar die voor is maar ik dacht de airbags die in de stoel zelf zitten.

En ik heb ook nagevraagd, als het lampje brand doet geen enkele airbag het als je een ongeluk krijgt, daarom heb ik het ook maar meteen laten maken.
TIES

Bericht door TIES »

Klopt inderdaad het complete airbag systeem is uitgeschakeld bij het oplichten van het lampjes. Gelukkig is hij bij mij ook niet continu aan maar af en toe. Een beetje frunniken onder de stoel biedt dan ook meestal wel uit komst, maar binnenkort met iets beter weer en daglicht knip ik de stekker er wel tussen uit en soldeer ik de verbindingen door.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”