radio met 1 rca aansluiting, 2 versterkers mogelijk?

Van tweeter tot Woofer
Marnix1990

radio met 1 rca aansluiting, 2 versterkers mogelijk?

Bericht door Marnix1990 »

hallo, ik zit met een vraag.
ik heb laatst via iemand een leuke radio over kunnen nemen, met 1 rca aansluiting,

alleen ik wil graag: een composetje voorin(gebrugd aangesloten op de radio),een actieve subwoofer(Fusion EN AB1120) én 4 speakers achterin op een 4 kanaals versterker.

is er een mogelijkheid om zoiets aan te sluiten op 1 rca, of zijn er uitbreidingen mogelijk waardoor dit wel kan?

ik hoop dat iemand mij kan helpen. :worship:
jorna1.2rn

Re: radio met 1 rca aansluiting, 2 versterkers mogelijk?

Bericht door jorna1.2rn »

voor die 4 kanaals versterker benn je eigenlijk al 2 rca nodig maaar dit kunje op 1 rca ook doen met y splitters op de tulpkabel. het compo setje kun je gewoon op de speaker uitgangen doen links en rechts voor( geeft niet het meeste vermogen maar is te doen) die actieve sub erbij zou je een pre out kastje voor moeten halen denk ik zo. Het is dus mogelijk maar ideaal is het niet je krijgt veel geknutselde verbindingen waardoor er veel"zwakke"punten ontstaan en je geluid wel is tegen kon vallen.
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

Je kan inderdaad van die Y-splitters kopen.
Snap alleen niet zo erg waarom je speakers voor, gebrugd op de radio wil (als dat al kan, denk het niet) en waarom je speakers achter wel op een versterker wil, en 4 stuks ?
Naar mijn idee kan je beter een leuk composetje voorin zetten, al dan niet op een versterker en dan een paar leuke speakers (coaxiaal bv) achterin, al dan niet op een versterker.
Als je toch alles op een versterker aan wil sluiten kan je een Y-splitter nemen.
Of ... je kan er een cross-over tussen prakken. Kan je ook het één en ander mee regelen zoals volume en frequentie en hoef je niet met zo'n klein trutschroevedraaiertje in al die versterkers lopen purre.
Marnix1990

nouja na een beetje zitten denken zijn 4 speakers achterin wel n beetje teveel van t goede.
maar n subwoofer wil ik zoiezo graag n 4 kanaals versterker zodat daar dan 2 speakers bij op kunnen,
dan heb je toch maar een rca(rood en wit) uitgang nodig? of heb ik dat dan helemaal verkeerd gezien? :dizzy2:
en dat bruggen schijnt te kunnen, ik las t op diverse sites.
dan krijg je n setje als dit:
headunit met daarop n compo-set gebrugd
op de rca uitgang n 4 kanaals versterker waarom 1 gebrugde subwoofer en 6x9" speakers
dit is ook de meest gangbare set-up voor mensen die n subwoofer willen meende ik.
royke1985

Bericht door royke1985 »

Ik zou mijn compo op de versterker zetten samen met de woofer. De 6x9 op de radio. Het mooiste geluid komt van voren, niet van achteren. Neem eens een kijkje op showyoursound.nl.
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

ik kan mijn versterkers door lussen.
1 kabel op me 4 kanaal's verst dmv een Y splitter.
dan de monoblok via de 4 kanaals :thumbsup:

pers zou ik dan wel zoals ik een radio nemen met 3 rca aansluitingen.
Groeten, Vincent.
Marnix1990

ja ik zou ook t liefst zoveel mogelijk van die uitgangen hebben, maar ik heb er op dit moment maar 1.
kon dit voor een vriendenprijsje overnemen.
wat ik nu heb is als volgt:
Headunit van AV-Car AV-8840
Hertz Ep-4 4kanaals versterker
Pioneer TS-WX205 subwoofer
Pioneer ts-1310 (zijn toch geen compo's geworden)
en er volgen als t goed is nog 6x9" bij of van hertz of van pioneer
jorna1.2rn

voorspeakers kunnen op radio maar voor meer en beter geluid is de versterker een idee
sub lijkt me duidelijk
dan is de afweging of je de voor of achter speakers wilt versterken.
ben je alleen nog y splittes nodig dus is eitje
Marnix1990

ja aangezien ik toch t meeste voorin zit :driving:
is t beter dat die voorspeakers versterkt worden.
misschien dat ik dan ook nog 10cm in de originele dashboardplaatsen kan zetten? voor de treble.

mijn doel is dat ik een leuk audiosetje wil hebben,beetje flink geluid maar niet dat de hele auto uit elkaar trilt..
jorna1.2rn

als je de compo set voor in doet ben je die tien centimeter speakers niet meer nodig zitten namelijk tweeters bij. mocht je toch voor co ax speakers gaan dan kun je kijken voor losse tweeters en die op/in het dashboard maken.
Marnix1990

oke bedankt allemaal voor de reactie's:D

mijn audio setje heb ik nu bij elkaar gekocht
het is toch iets anders geworden als wat hierboven staat, dit omdat ik andere dingen tegen kwam die me meer aanspraken.

Headunit: AV-car: 8840
lanzar vibe composet voorin
Kenwood KFC 7178 6x9's in de hoedenplank
Subwoofer JBL 12" + kenwood KAC 846 4x100 watt
net setje om mee te beginnen al zeg ik het zelf.. :sunny:

alleen nu komt het volgende probleem.. mijn radio heeft geen stekker voor de iso aansluiting..
en er komen behalve de 2 iso stekkers nog een gele en een rode draad uit de inbouwsleuf voor de radio.. ze zijn dikker als de isostekkers.. :chinrub:
weet iemand wat dit mogelijk kan zijn?
cleaningcreations

Bericht door cleaningcreations »

normaal gesproken is de geel en rood de plus en de zwart gewoon de min . mischien zelf iets fabriceren;)
Marnix1990

ja dat weet ik, alleen ik twijfel hier dus.. omdat er 2 losse kabels bij hangen, 1 gele en een rode.
weet iemand een reden waarom er nog 2 andere kabels bij zouden hangen?
en ik heb eigenlijk weinig zin om iets te fabriceren, ik weet nu zelf hoe frustrerend dat is :rolleyes3:
cleaningcreations

je radio doet het wel zonder die kabels of moet die nog aangesloten worden want als ie het doet zal ik der krimpkousje omdoen en lekker laten zitten.
en als je ze moet aansluiten ff een kabel trekken van de accu naar binnen en dan rechtstreeks aansluiten
Marnix1990

ja ik heb m werkend uit een auto kunnen halen,
die heeft m ook kabel op kabel aangesloten. ja maar het punt is dat die kleuren op de isostekkers wat anders zijn dan van de radio..
dus ik ben bang als ik ze allemaal los ga halen dat ik t dan niet meer weet:P
cleaningcreations

dan zeg ik gewoon een kabel trekken vanaf de accu naar binnen en daarop aansluiten
alleen onthouden dat je wel de rradio uitdoet voor je uitstapt:P
cleaningcreations

dat is ook een optie jah dat ie op het contact staat aangesloten maar je instellingen verdwijnen wel steeds dan
Marnix1990

bedankt allemaal voor de tips :thumbsup: , maar ik wil het graag zo makkelijk mogelijk houden, ik denk dat ik toch maar zo'n din stekkertje koop. zoveel technisch verstand van electronica heb ik niet dus ik ben bang dat ik t dan nogal verkloot.
cleaningcreations

dan las ik mischien iets verkeerd. maar voor voeding van de versterker pak je een plus van de accu naar een schakelaar en dan weer doortrekken naar achter toe en dan de rc op de versterkers koppelen
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

Die rode en gele draad is voor stroom in ieder geval. 1 daarvan is je 'remote' en de andere is je permanente stroom, die ervoor zorgt dat je instellingen van zenders en al die ellende bewaart blijft.
De andere draden ... kan van je licht zijn, dat je verlichting van je radio dimt als je je licht aanzet, en d'r meestal ook nog wel iets van 'antenne' bij en/of iets voor je telefoon, carkit ofzo.

Kzou gewoon die gele, rode en zwarte draad aansluiten en je versterker ook op die 'remote' aansluiten. Dan gaat gewoon alles vanzelf aan en uit. Welke wat is kan je simpel testen met een voltmeter of gewoon een lampie oid.
Thom88

Bericht door Thom88 »

als k het zo goed doe uit men hoofd moet de rode draad op de gele van de radio en de gele op de rode van de radio... dit voorkomt dat je je radio elke keer zelf uit moet zetten maar dus uit zen eigen uit gaat... kan zijn dat dit per radio afwijkt maar volgens mij nie...

correct me if i'm wrong...
Marnix1990

ja ik weet de kleurvolgorde. alleen het punt is dat er nu de volgende kabels in hangen:
1:
iso voor de stroom, maar de kabels die daarop zijn heel vreemd aangesloten, een daarvan(geel/groen) is teruggedraaid in n andere plug, daar steekt weer n draad uit die nergens op is aangesloten (ook geel groen)

2:
Iso voor de speakers. deze ziet er zo op het eerste gezicht wel in orde uit.

3. een dikkere gele kabel met een kroontje
4. een dikkere rode kabel met een kroontje
die laatste 2 komen voor zover ik kan zien niet uit de kabelboom en weet ik niet waar ze voor kunnen zijn...
Marnix1990

Vandaag ff langs iemand geweest die in t bezit is van een multimeter, heeft ff voor mij de stroom gemeten, heb nu n compleet nieuw isostekkertje gekocht (zowel mannetje als vrouwtje)
Radio doet t, daarna werd t donker dus de speakers komen morgen:D
daarna de kabels voor de subwoofer doortrekken.
weet iemand hoe je deze onder de dorpelstrips krijgt?
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

Marnix1990 schreef:weet iemand hoe je deze onder de dorpelstrips krijgt?
proppen :smile:

past best. heb er zelf eentje van 2x2.5mm², 1 van 10mm² en 1 van 25mm² onder leggen. je ben wel effies bezig maar je kan gewoon die plastic delen die langs je dorpel enzo zitten loshalen en dan kan je je kabel er in proppen. je kan de kabel beetje tussen die 'clips' duwen en vervolgens kan je die plastic delen er weer terug op klikken.
Marnix1990

ja maar mijn vraag was dus hoe je die plastic delen los kunt halen :grin:
heb gister beetje gekeken hoe dat kon maar kreeg ze niet echt los.
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”