Krijg mijn woofer niet aan de praat

Van tweeter tot Woofer
ClioHolic

Krijg mijn woofer niet aan de praat

Bericht door ClioHolic »

Zoals de titel al zegt, ik krijg mijn woofer niet aan de praat.

Woofer van Magnat (1200W) & versterker eveneens van Magnat (360W)
Afbeelding

Ik heb hem zo aangesloten:

- Kabels uit de kist van de woofer gewoon op de + en - van de speaker van de versterker.

Afbeelding
Afbeelding

- Tulp kabel in versterker geplugt, bij de low input de rode in de rode, de zwarte in de witte.
Net hetzelfde in de radio.

Afbeelding
Afbeelding

- Een gewoon kabeltje aangesloten op de remote van de versterker naar deze in de radio. (ik hoop dat dit de juiste is)

Afbeelding

- Dikke blauwe kabel met zekering van de 12V op versterker naar de + op de batterij.
- Dikke zwarte kabel van ong halve meter van de GND op versterker naar de aarding.

Ik dacht dus dat alles zo juist zou zijn, maar hoor er dus niets uitkomen. :chinrub:
Ik had alles ontkoppeld en kwam met schroevendraaier aan vijsje op versterker en er kwamen toch vonkjes af.

Kan iemand me helpen?

Gr. ClioHolic !
jorna1.2rn

Re: Krijg mijn woofer niet aan de praat

Bericht door jorna1.2rn »

versterker heeft voor en achter kanalen probeer de stekkers van de tulp eens aan de andere kant te doen. Misschien heb je de sub op de voor kanaal gedaan en de tulp aan de achter kanaal. En ik vind de versterker wel erg licht voor 1200 wat sub
ClioHolic

Bericht door ClioHolic »

jorna1.2rn schreef:versterker heeft voor en achter kanalen probeer de stekkers van de tulp eens aan de andere kant te doen. Misschien heb je de sub op de voor kanaal gedaan en de tulp aan de achter kanaal. En ik vind de versterker wel erg licht voor 1200 wat sub
Achteraan kan je geen tulp stekker steken.
Juist vooraan 2.
Ik ben niet zeker dat die woofer 1200W is, er staat wel op Magnat XTC 1200, maar Marcel had achteraan gevonden dat er 360W opstaat. :wink:
UnreaL_NL
forum starter
Contacteer:

Bericht door UnreaL_NL »

als eens ff klein stukje draad tussen de + en de remote geprobeerd .. dan kan je die ff uitsluiten :) anders ligt het dus daaraan ...

let wel op niet laten ziten want het trekt je accu zo leeg ....
Life Sucks , So Lay Back And Enjoy !!
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

denk ook niet dat je remote vast zit (kan je op de geschakelde plus zetten van de radio, radio aan = versterler aan)
Groeten, Vincent.
Poortwachter

Bericht door Poortwachter »

bij sommige headunits ( bijv alpine ) zal je eerst moeten selecteren dat je een subwoofer of een pre-out gebruikt. Wanneer dit het geval is en je dat niet gesellecteerd hebt zal er dus geen signaal naar de versterker gestuurd worden.
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

Heb je al gemeten of er spanning op de versterker staat ? Misschien is de zekering gesprongen na de 'vonken' ?
Je zou inderdaad ook de remote effe door kunnen verbinden met de + op de versterker, werkt prima. Dan kan je dat ook uitsluiten.
Misschien dom idee maar ... zit de woofer zelf wel aangesloten in de kist ? misschien draadje los.
Staat de volume misschien nog dicht op de versterker ?
Je kan ook spanning op de sub zetten heb ik wel eens gelezen zodat je kan zien wat de + / - is. Dan slaat de spoel uit zegmaar. Maar hoeveel spanning ze er dan op zetten weet ik niet.

En anders misschien eens kijken of je de versterker of sub kan proberen op een andere, dat je dan weet of verstker of sub kapot is ja of nee.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Het kan inderdaad zoveel zijn....
Check eerst of er spanning op je versterker doet, heb je nog andere speakers op de versterker aangesloten? Als die het wel gewoon doen dan ligt het aan de subwoofer of de aansluiting.

Als er geen spanning op de versterker staat, Dan zou ik checken of je massa wel goed is (Geplaatst op een kaal stuk ijzer) en of de remote inderdaad goed zit :thumbsup:

Als de versterker het doet maar de sub niet, dan ligt het aan de sub....(logisch) En inderdaar miss zit een draadje los binnen in de sub....het zou zomaar kunnen.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
ClioMarcel

Bericht door ClioMarcel »

ik blijf toch denken aan een slechte massa .......... is een veel voorkomend probleem

de oplossing is dan ff de bout blank / kaal maken ook een andere blanke bout dr in zetten .... ;)
ClioHolic

Bericht door ClioHolic »

Ok bedankt allen voor de tips! Ik zal het één van deze uitproberen. :wink:
Alleen de sub is aangesloten op de versterker. Ja er kan inderdaad ook een draadje loszitten van de woofer, maar dan moet ik die eruit vijzen uit de kist om dat te zien.

Gr.
Mike (SkodaRS)
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door Mike (SkodaRS) »

Je hebt een phII toch?

Beste aardingspunt zit in je koffer achter dat plastic randje aan de binnenzijnde direct onder de klep zeg maar. Zie een gat zitten waar schroefdraad ingetapt zit. Ff beetje opschuren oog aan de kabel knijpen en met een m8 bout vast zetten. Gegarandeerd dat je dan een goede massa heb.

Tevens vraag ik me af omdat je maar 1 sub gebruikt of je het kanaal niet moet bruggen ff simpel uitgelegd stel dat je versteker 2 subs kan aan sturen dien je als je 1 sub heb zo aan te sluiten:
+ naar sub - naar + van uitgang ernaast en van die pak je de - weer terug naar de sub.
Groet, Mike

Ben niet gek maar een onderzeeër!

Afbeelding
Thijs Bosmann

Bericht door Thijs Bosmann »

een 1200watt subwoofer zegt niet altijd dat ie RMS ook 1200 watt doet he.. kan ook best eens 400RMS o.i.d. zijn, dan is er niks aan de had d8 ik zo! :thumbsup:

Denk dat deze woofer een keer MAX 350 RMS doet.. :thumbsup:
ClioHolic

Bericht door ClioHolic »

Mike (twingoRS) schreef:Je hebt een phII toch?

Beste aardingspunt zit in je koffer achter dat plastic randje aan de binnenzijnde direct onder de klep zeg maar. Zie een gat zitten waar schroefdraad ingetapt zit. Ff beetje opschuren oog aan de kabel knijpen en met een m8 bout vast zetten. Gegarandeerd dat je dan een goede massa heb.

Tevens vraag ik me af omdat je maar 1 sub gebruikt of je het kanaal niet moet bruggen ff simpel uitgelegd stel dat je versteker 2 subs kan aan sturen dien je als je 1 sub heb zo aan te sluiten:
+ naar sub - naar + van uitgang ernaast en van die pak je de - weer terug naar de sub.
Ik heb inderdaad een ph2. Ik weet waar die aarding zit. :wink:
Ik ga dit deze week eens uittesten. :thumbsup:
ClioHolic

Bericht door ClioHolic »

Thijs Bosmann schreef:een 1200watt subwoofer zegt niet altijd dat ie RMS ook 1200 watt doet he.. kan ook best eens 400RMS o.i.d. zijn, dan is er niks aan de had d8 ik zo! :thumbsup:

Denk dat deze woofer een keer MAX 350 RMS doet.. :thumbsup:
Klopt Thijs, achteraan staat 360W ik denk dat dit de RMS is. :wink:
Mike (SkodaRS)
Beheerteam
Contacteer:

ClioHolic schreef:

S6 :thumbsup:
Groet, Mike

Afbeelding
ClioHolic

Bericht door ClioHolic »

Mike (twingoRS) schreef:
ClioHolic schreef:

S6 :thumbsup:
Bedankt! :thumbsup:
Ik doe dit wel op een avond. :thumbsup:
Moet nu 6 van de 7 dagen werken. :smash:
ClioHolic

Bericht door ClioHolic »

Daarnet effe geprobeerd, deed nog niets. :dozey:
Die kabel van de remote van de versterker naar waar moet ik die dan laten lopen? Naar de + van de sub op de versterker? (om te testen)
Pinnetje van de 12V kabel is eraf en bij ons hebben ze dat hier niet in de winkel, moet morgen effe naar de tuning winkel nieuwe halen.
Ik vond trouwens ook mijn multimeter niet.
Alle zekeringen zijn nog in takt.
Wanneer er nog niets aangesloten is en ik draai het vijsje van de versterker met schroevendraaier wat los komen er vonkjes van. :roll:
neonic
forum member
Contacteer:

Bericht door neonic »

Die kabel van de remote van de versterker naar waar moet ik die dan laten lopen? Naar de + van de sub op de versterker? (om te testen)
De remote kan je op de + zetten, van het stroom gebeuren, niet van de sub zelf
Dus op de + die op het zelfde rijtje zit als de remote en de -
Wanneer er nog niets aangesloten is en ik draai het vijsje van de versterker met schroevendraaier wat los komen er vonkjes van. :roll:
Das niet best
ClioHolic

Bericht door ClioHolic »

Ok.
Ja ik weet ook niet van waar die vonkjes komen.
Mike (SkodaRS)
Beheerteam
Contacteer:

Zit er een condensator toevallig nog tussen de voeding en je versterker?
Groet, Mike

Afbeelding
jorna1.2rn

Bericht door jorna1.2rn »

Afbeelding

OP dee foto zie ik likns en rechts tulp aansluiting zitten probeer die eens om wisselen.
Die vonkjes betekend dat er wel stroom op de kanalen zit. dat plaatje onder het schroefje maakt dan contact
ClioHolic

Bericht door ClioHolic »

Mike (twingoRS) schreef:Zit er een condensator toevallig nog tussen de voeding en je versterker?
Condensator zit er volgens mij niet tussen.
ClioHolic

Bericht door ClioHolic »

jorna1.2rn schreef:Afbeelding

OP dee foto zie ik likns en rechts tulp aansluiting zitten probeer die eens om wisselen.
Die vonkjes betekend dat er wel stroom op de kanalen zit. dat plaatje onder het schroefje maakt dan contact
Ja ik heb er inderdaad 2. Nu zijn ze aangesloten op de LOW input 1-2.
Dan probeer ik de volgende keer eens op de LOW input 3-4 he.
Nudle

Bericht door Nudle »

na even wat hw hier de specificaties van de sub het is een 600 watt sub met 260 watt rms vermogen maar als ik het goed begrijp staat hij gewoon op + en - aangesloten op een speaker uitgang dus staat ie niet gebrugt?

Magnat Xtc 1200 Subwoofer Specification
Core FeaturesCar speaker type Component.
Elements 1-Way.
Car speaker function Subwoofer.
Size 12".
Nominal power handling 260 Watt RMS.
Powered Non-Powered.
Technical FeaturesPeak power handling 600 Watt.
Frequency response 19 Hz to 1.5 kHz.
Sensitivity 93 dB.
Impedance 4 ohm (Dual Coil).
ComponentsSurround material Foam.
MountingEnclosure Non-Enclosed.
Top mounting depth 6.1 In..
Mounting diameter / length 11.2 In..
Other InfoPart no. xtc1200
ClioHolic

Bericht door ClioHolic »

260 Watt RMS, ik dacht al zoiets. :wink: