radio aansluiten
radio aansluiten
Hallo,
Ik ben nieuw hier. Mijn naam is Maarten en ik ben van Gent (Belgie). Ik ben nu een half jaar achttien en het werd tijd voor een auto. Clio gekocht uit 96, meer dan dat weet ik niet van auto's. Maar wel zin om me erin te verdiepen.
Het eerste wat ik wil vragen is hoe de kleurcode van de radio inelkaar zit bij een clio. De draaden zijn verknipt en ik wil er een iso blokje opzetten zodat ik simpel mijn radio kan aansluiten. Daarom zou het handig zijn als ik weet welke draad te verbinden met welk stukje van de iso connector.
Alvast bedankt
Ik ben nieuw hier. Mijn naam is Maarten en ik ben van Gent (Belgie). Ik ben nu een half jaar achttien en het werd tijd voor een auto. Clio gekocht uit 96, meer dan dat weet ik niet van auto's. Maar wel zin om me erin te verdiepen.
Het eerste wat ik wil vragen is hoe de kleurcode van de radio inelkaar zit bij een clio. De draaden zijn verknipt en ik wil er een iso blokje opzetten zodat ik simpel mijn radio kan aansluiten. Daarom zou het handig zijn als ik weet welke draad te verbinden met welk stukje van de iso connector.
Alvast bedankt
Re: radio aansluiten
radio is gejat zekers. had ik ook een keer, hadden ze voor het gemak maar de hele kabelboom van de radio doorgeknipt.maartenvanhoecke schreef:De draaden zijn verknipt en ik wil er een iso blokje opzetten zodat ik simpel mijn radio kan aansluiten.
misschien heb je HIER wat aan ...
in ieder geval zal je denk wel 8 draden voor speakers kunnen vinden. zijn dan 4 'paren'. in mijn geval iets met groen, wit, paars en grijs dacht ik.
en dan heb je zowiezo een gele, rode en zwarte nodig voor stroom.
Er zijn idd acht draden die een iets zachterige kleur hebben (flets) en een rode gele zwarte, best even doormeten om te kijken welke de goeie stroom levert?
kan je doen ja ...
gewoon effe kijken met een voltmeter op welke spanning staat en op welke spanning staat wanneer je je sleutel omdraai.
bij sommige radio's, heb ik eens gehad, kan het zijn dat het omgedraaid zit. als je telkens wanneer je je radio aanzet de instellingen kwijt ben van geluid (fader enzo) dan merk je het snel genoeg
dan gewoon effe de 2 draden omwisselen in de isostekker.
gewoon effe kijken met een voltmeter op welke spanning staat en op welke spanning staat wanneer je je sleutel omdraai.
bij sommige radio's, heb ik eens gehad, kan het zijn dat het omgedraaid zit. als je telkens wanneer je je radio aanzet de instellingen kwijt ben van geluid (fader enzo) dan merk je het snel genoeg

dan gewoon effe de 2 draden omwisselen in de isostekker.
hef toffe is , de draden komen overeen met mijn isostekker op de radio, identieke kleur etc. Nu nog een blokje gaan halen voor op de verknipte kabelboom. Hoe bevestig ik dat het best op de kabelboom, dat blokje?
Gewoon kant en klare iso stekker halen en dan de draden aan de auto kant door knippen en met kabelschoentjes er aan maken eventueel beetje soldeer er bij doen.
heb er zelf nog een stuk kabel tussen gezet omdat ik anders me radio alsnog niet aan kon sluiten. dat tuig had de kabel zo hoog als maar kon door geknipt.
- heb eerst, voor de zekerheid, maar effe de -pool van de accu gegooid.
- toen de draden evenlang afgeknipt en gestript.
- daarna de uiteindes van de draden in stevig in elkaar gedraaid en er een krimpkousje overheen geschoven.
beter is nog om 't ook nog te solderen voor een betere / stevigere verbinding.
je kan er ook nog snakeskin overheen schuiven. heb zelf (ook omdat het een stuk langer is geworden) er eerst snakeskin overheen geschoven zodat je een leuk bundeltje krijg ipv allemaal losse draadjes. is ook wat meer 'beschermd'.
je kan trouwens ook (bij conrad gezien) losse iso stekkers kopen. bedoel met losse contacten, of schroefbaar. handig als de bedrading te kort is. dan hoef je er geen stuk kabel tussen te zetten. kwam ik achter toen ik al tijdje klaar was
- heb eerst, voor de zekerheid, maar effe de -pool van de accu gegooid.
- toen de draden evenlang afgeknipt en gestript.
- daarna de uiteindes van de draden in stevig in elkaar gedraaid en er een krimpkousje overheen geschoven.
beter is nog om 't ook nog te solderen voor een betere / stevigere verbinding.
je kan er ook nog snakeskin overheen schuiven. heb zelf (ook omdat het een stuk langer is geworden) er eerst snakeskin overheen geschoven zodat je een leuk bundeltje krijg ipv allemaal losse draadjes. is ook wat meer 'beschermd'.
je kan trouwens ook (bij conrad gezien) losse iso stekkers kopen. bedoel met losse contacten, of schroefbaar. handig als de bedrading te kort is. dan hoef je er geen stuk kabel tussen te zetten. kwam ik achter toen ik al tijdje klaar was
en mocht het niet lukken. Wat mij ook eerst niet lukte. Ik heb het bij een automat vestiging laten doen en ik was 30 euro kwijt voor het aan laten sluiten inclusief de stekker
Ik heb de radio aangesloten, alles werkt perfect, kabels goed nagelopen, maar hij verliest het geheugen steeds. de ground etc zitten goed. Mijn klokje in de clio werkt wel dus er is zeker stroom aanwezig als ie af contact is. Is er iets kapot? zekeringetje ofzo? En zo ja naar welke moet ik dan kijken?
zoals ik al zei, draai de rode en de gele draad eens om. had ik toen ook toen ik een andere radio gekocht had, of aan die draden had zitten klooien, kan ook ......maartenvanhoecke schreef:... maar hij verliest het geheugen steeds ...
maar, heb toen de gele en de rode uit dat iso-blokkie getrokken en ze omgeruild. 'probleem' opgelost.
thnx neonic, alles doet het! kabelboom is netjes aangesloten. Had idd even over dat stukje tekst gelezen> Sorry