Airco/ventilator gedraagt zich vreemd (ramping)
Geplaatst: 07 sep 2023 07:59
Ik zit al een tijdje met een vraag maar kan het antwoord nergens vinden. Mijn Clio 4 (2014) heeft nooit echt koude lucht gegeven en heb hem laten bijvullen, waarna ik wel koudere lucht heb maar op een beetje aparte manier die ik in andere auto's nog niet heb ervaren dus ik weet niet of dit nou zo hoort of niet.
Als ik de airco aanzet en ga rijden, en de ventilator op maximaal zet, dan hoor dat de snelheid van het draaien van de ventilator varieert tussen twee "standen". Ik noem het even langzaam en snel, maar de langzame stand is nog altijd wel sneller dan wanneer ik de draaiknop een stand lager zou zetten. Als ik gewoon aan het rijden ben of aan het optrekken gaat hij meestal in de langzame stand. Als ik dan mijn gas loslaat of als ik gewoon een beetje snelheid minder hoor je opeens dat hij naar de snelle stand gaat. Zodra ik dan iets verander aan mijn rijgedrag zakt hij weer naar die langzame stand. Soms gebeurt het ook tussendoor en heb ik niet direct door of het komt door iets wat ik doe of niet, maar volgens mij is het voor 80% van de tijd zoals ik hierboven beschrijf.
Het gekke is dat tijdens de snelle stand je echt ijskoude lucht uit de ventilator voelt komen, terwijl in de langzame stand de lucht vrij snel opwarmt naar omgevingstemperatuur. Gevolg ik dus als ik van mijn werk wegrijd in een warme auto, ik de auto sneller af kan laten koelen door op het landweggetje hier de hele tijd een beetje te versnellen naar 80 en weer te zakken naar 60 en weer 80 en weer 60 etc... Terwijl als ik gewoon de hele tijd 60 of 80 zou rijden het veel langer duurt of eigenlijk bijna niet afkoelt.
Ligt het aan mij, of klinkt dit heel raar en niet normaal?
gr Mike
Als ik de airco aanzet en ga rijden, en de ventilator op maximaal zet, dan hoor dat de snelheid van het draaien van de ventilator varieert tussen twee "standen". Ik noem het even langzaam en snel, maar de langzame stand is nog altijd wel sneller dan wanneer ik de draaiknop een stand lager zou zetten. Als ik gewoon aan het rijden ben of aan het optrekken gaat hij meestal in de langzame stand. Als ik dan mijn gas loslaat of als ik gewoon een beetje snelheid minder hoor je opeens dat hij naar de snelle stand gaat. Zodra ik dan iets verander aan mijn rijgedrag zakt hij weer naar die langzame stand. Soms gebeurt het ook tussendoor en heb ik niet direct door of het komt door iets wat ik doe of niet, maar volgens mij is het voor 80% van de tijd zoals ik hierboven beschrijf.
Het gekke is dat tijdens de snelle stand je echt ijskoude lucht uit de ventilator voelt komen, terwijl in de langzame stand de lucht vrij snel opwarmt naar omgevingstemperatuur. Gevolg ik dus als ik van mijn werk wegrijd in een warme auto, ik de auto sneller af kan laten koelen door op het landweggetje hier de hele tijd een beetje te versnellen naar 80 en weer te zakken naar 60 en weer 80 en weer 60 etc... Terwijl als ik gewoon de hele tijd 60 of 80 zou rijden het veel langer duurt of eigenlijk bijna niet afkoelt.
Ligt het aan mij, of klinkt dit heel raar en niet normaal?
gr Mike