Actieradius wisselt enorm

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Carguy
beginner
Contacteer:

Actieradius wisselt enorm

Bericht door Carguy »

Ik heb me inmiddels voorgesteld in "Wie is wie" en wil hier graag de aftrap doen voor mijn eerste vraag.

Het gaat om een Renault Clio Estate 1.5 dCi ECO Expression en zoals de titel al omschrijft wisselt de actieradius enorm. Tijdens het rijden loopt deze telkens op of af, springt naar 4 streepjes om een tijdje later weer met een willekeurige radius terug in beeld te verschijnen. Dit alles binnen een minuut. Ook gebeurd het wel eens dat de actieradius b.v. op 300km staat, plots naar 900km verspringt en daarna weer 180km. Indien gewenst kan ik een filmpje hiervan laten zien.

De wijzer van het brandstofniveau blijft wel netjes op z'n plek en komt ook overeen met de inhoud van de tank.

Uitlezen geeft geen foutmeldingen.

Waar zou ik de oorzaak van dit probleem moeten gaan zoeken? Kan het om een software probleem gaan op de ECU of moet ik b.v. aan de vlotter gaan denken?
Matramur
forum starter
Contacteer:

Re: Actieradius wisselt enorm

Bericht door Matramur »

Er zijn wel eens vlotterproblemen bij de clio 4 dus je zou het daar in kunnen zoeken.

Varieert de tankmeter dan ook of alleen de actieradius?
-------
Clio IV 1.6 RS station '13('14 donor)
Clio IV 1.5 Dci hatchback '13 388.000km
Carguy
beginner
Contacteer:

Bericht door Carguy »

Bedankt voor de reactie! De tankmeter lijkt prima te functioneren en lijkt ook overeen te komen met de inhoud van de tank. Enkel de actieradius springt steeds naar een andere waarde. Ik zat eerder ook aan de vlotter te denken maar ik zou eerder verwachten dat de actieradius wordt berekend door de motor ECU aan de hand van verschillende waardes zoals snelheid, aantal toeren, tankinhoud etc.

De vlotterproblemen die je aan haalt. Hoort daar bovenstaand probleem ook bij?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik stel me eerder voor dat er een flowsensor in de brandstofleiding zit die problemen geeft. Als er iets onnauwkeurig is is het de vlottersensor wel :)
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Bij mij klopte de actieradius wel altijd, alleen volgens mij klopt de vlottersensor bij Clio's überhaupt niet. Volgens mijn gevoel kon ik op de eerste helft van de brandstof meter 800km rijden en de 2e helft van de meter 10km en dan was die ineens leeg.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik loop al jaren met het plan rond om die brakke brandstofmeter een keer goed te calibreren. Via ddt4all is het namelijk mogelijk om de "lookup table" aan te passen die het "rauwe" niet-lineaire signaal van de vlottersensor vertaalt naar een wijzerstand op het dashboard.

https://www.clioclub.info/forum/viewtop ... 67#p433667
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Grappig dat dat kan !

Heb je eigenlijk ooit nog die sharkfin erop gezet ?
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
Carguy
beginner
Contacteer:

Bericht door Carguy »

Enorm bedankt voor jullie reactie! Erg fijn!

Begrijp ik het goed dat de vlotter zelf enkel problemen heeft bij de Clio met betrekking tot de tankmeter / wijzer? Dus los staat van het geschatte actieradius welke wordt weergegeven?
Waar zou ik die flowsensor vinden?

p.s. ik ga even kijken hoe ik een filmpje kan posten
Carguy
beginner
Contacteer:

Bericht door Carguy »

Hier een filmpje van het dashboard tijdens het rijden:

Zoals je ziet begint het bij 460km actieradius en dat loopt omlaag, actieradius verdwijnt, komt weer terug etc etc.

Ik weet niet goed waar ik moet beginnen en ik kan eigenlijk ook nergens exact hetzelfde probleem vinden
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Heeeeel raar... Schommelt de weergave van je actuele verbruik ook zo extreem? Zo ja, dan zou ik de flowsensor verdenken. Zo niet, dan toch iets met de vlottersensor. Ook al werkt je benzinemetertje misschien zoals het hoort, want snelle veranderingen van het vlottersignaal worden gedempt zodat de benzinemeter niet onrustig wordt.
Mees120 schreef: 15 sep 2023 08:26 Heb je eigenlijk ooit nog die sharkfin erop gezet ?
Die zit nog steeds in de doos... Net als de 2-tonige claxon. Chronisch gebrek aan inspiratie :(
Carguy
beginner
Contacteer:

Bericht door Carguy »

mox schreef: 15 sep 2023 20:56 Schommelt de weergave van je actuele verbruik ook zo extreem?
Bedankt alweer! In alle eerlijkheid heb ik daar niet op gelet maar dat ga ik zsm doen. Als deze daadwerkelijk ook enorm schommelt, waar kan ik deze flowsensor vinden?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik zou het niet weten... Misschien dat je 'm op dit overzicht kunt vinden.
Carguy
beginner
Contacteer:

Bericht door Carguy »

Het actuele verbruik ziet er normaal uit. Dan zou het dus toch de vlotter moeten zijn. Begrijp ik het nou goed dat de vlotter van de Clio 4 problematisch is?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Niet problematischer dan anders. Het enige is dat het metertje nogal slecht gecalibreerd is. De vertaling van vlotterstand naar wijzerstand is daardoor flut, maar deze is dus aanpasbaar via ddt4all. Misschien krijg ik het een keer op mijn heupen om daarmee te gaan experimenteren, maar de kans is niet heel groot. Na 6 jaar is bij mij de aandrang om deze Clio nog verder te hacken een beetje verdwenen :)
Carguy
beginner
Contacteer:

Bericht door Carguy »

Oke top! Heel erg bedankt voor de antwoorden. Voor nu lijkt het me een goed plan om in mijn geval de vlotter eens uit te nemen, al dan niet te vervangen. Hopelijk lost dat het "actieradius" probleem op.
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Bericht door Scarface450 »

Ik neem aan dat dat filmpje pp een lang stuk was met +- een zelfde snelheid? Allemaal mooi, maar ik denk dat je bij zulke constante snelheid beter een versnelling terug schakelt... 1500 rpm is zo'n toerental waar ik nooit mee rij namelijk. 2000 rpm is veel en veel zuiniger, t is te zeggen : er zal weinig verschil zijn maar dat rijdt stukken comfortabeler. Je rijdt met je fiets toch ook niet in de hoogste versnelling een brug op, geloof me, meer omwentelingen maar een stuk minder "verbruik" als je meer toeren doet wil dit niet meteen zeggen dat je dus effectief ook meer brandstof nodig hebt. Heb je een actuele verbruiksmeter : test het ff uit 👍
Carguy
beginner
Contacteer:

Bericht door Carguy »

Dat was idd op een langer stuk maar ik rijd dan normaliter ook niet met een telefoon in mn handen. Dat maakte het schakelen wat lastiger (wat maar weer aantoont dat je überhaupt geen telefoon in je handen moet hebben tijdens het rijden). Het filmpje ging dan ook meer om de actieradius dan het wel/niet rijden in lage toeren. Dit is dus niet hoe ik normaliter rij :rofl:
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Bericht door Scarface450 »

Was ook geen kritiek hoor, ik hoop dat het opgelost geraakt 👍
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”