Clio 2 ph2 - Cruise control werkt niet meer

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
mox
Beheerteam
Contacteer:

Clio 2 ph2 - Cruise control werkt niet meer

Bericht door mox »

Het lijkt erop dat na 5,5 jaar en 90.000 km trouwe dienst mijn Initiale de leeftijd heeft bereikt waarop er steeds vaker kleine mankementjes gaan ontstaan, allemaal elektrisch van aard. Na achtereenvolgens een haperende bobine, een kapotte kachelweerstand, een irritant brommend vennetje boven de binnenspiegel, een nieuwe accu en een kapot sproeiermotortje (moet ik nog fixen, zie andere thread) heb ik vandaag ontdekt dat mijn cruisecontrol niet meer werkt. Hij wil simpelweg niet meer inschakelen als ik op de "+" druk. Het display blijft "SET ---" aangeven.

Omdat de snelheidsbegrenzer-stand echter wél probleemloos werkt, vermoedde ik in eerste instantie een kapotte schakelaar bij de koppeling of bij de rem. Intrappen van deze pedalen schakelt immers de cruisecontrol uit, maar heeft verder geen invloed op de snelheidsbegrenzer. Ik heb dus de twee pedaalschakelaars uitgebouwd en met een multimeter doorgepiept. Helaas zijn ze allebei prima in orde :(

Iemand bekend met dit euvel? Prijsindicatie? Kan de dealer via de diagnosepoort in detail zien wat er stuk is? Waar ik bang voor ben is dat ze me bijv. een nieuwe ECU in m'n maag splitsen terwijl er alleen een kabeltje o.i.d. loszit, vandaar dat ik eerst zoveel mogelijk zelf wil speuren.

Het volgende probleem dient zich overigens ook alweer aan: een krakende tweeter rechtsvoor...

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Nelis
spammer
Contacteer:

Re: Clio 2 ph2 - Cruise control werkt niet meer

Bericht door Nelis »

Stuur kenteken gegevens even naar

Niels.Breijer@stam.nl

Zal ik morgen prijsopgave voor je doen.

De schakelaar is zelf defect ( op het stuur ) als ik het zo lees, komt wel vaker voor ;)!

En tsjha tweeters opgeblazen ;)!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Is het niet de schakelaar op je dash? Deze was bij mijn initiale niet goed meer waardoor hij niet in de cruise control stand bleef staan (was lam) maar hij gaf wel aan dat de cc er op stond. Na de schakelaar even uit elkaar te hebben gehaald werkte deze weer. Later had ik er weer problemen mee. Toen bleek het de bedrading te zijn. Ook is er bij mij die schakelaar onder t pedaal al eens vervangen en een remlichtschakelaar. Het kan dit alles hierboven zijn, aangezien bij mij de begrenzer wel gewoon werkte.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Dank voor jullie reacties. Het wipschakelaartje op het dash lijkt me in orde, want ik kan daarmee het dashledje groen en rood maken voor resp. cruisecontrol en speedlimiter. Misschien is het een dubbelpolige schakelaar waarvan één helft stuk is. Het lijkt me vergezocht, maar ik zal het paneeltje er morgen even afwippen om het nader te onderzoeken.

De schakelaars op het stuur zijn absoluut in orde, want de speedlimiter werkt gewoon en ik kan in die stand prima de snelheid instellen (+/-) en de limiter uitschakelen (0) en weer inschakelen (R).

Het enige simpele wat ik me nog voor kan stellen is dat één van beide pedalen in ruststand toch nog net z'n bijbehorende schakelaar bekrachtigt, maar dit is volgens mij niet het geval. Het blijft intens lastig werken, daar onder bij die pedalen.

@Nelis: kenteken gemaild, alvast bedankt
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

mox schreef:Dank voor jullie reacties. Het wipschakelaartje op het dash lijkt me in orde, want ik kan daarmee het dashledje groen en rood maken voor resp. cruisecontrol en speedlimiter. Misschien is het een dubbelpolige schakelaar waarvan één helft stuk is. Het lijkt me vergezocht, maar ik zal het paneeltje er morgen even afwippen om het nader te onderzoeken.

De schakelaars op het stuur zijn absoluut in orde, want de speedlimiter werkt gewoon en ik kan in die stand prima de snelheid instellen (+/-) en de limiter uitschakelen (0) en weer inschakelen (R).

Het enige simpele wat ik me nog voor kan stellen is dat één van beide pedalen in ruststand toch nog net z'n bijbehorende schakelaar bekrachtigt, maar dit is volgens mij niet het geval. Het blijft intens lastig werken, daar onder bij die pedalen.

@Nelis: kenteken gemaild, alvast bedankt
Tsjah je kan het vergezocht vinden, dit was wel het geval bij mijn Initiale. Houdt hem eens met 1 hand ingedrukt en test dan op t stuur of ie t doet. Verder heb ik nog meer mogelijke redenen genoemd zoals bv een kapotte remlichtschakelaar of verrotte bedrading.
Skyline

Bericht door Skyline »

heb je een elektronische gasklep?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ja, die heb ik, d.w.z. ik heb een gaspedaal met potmeter, geen gaskabel.

De schakelaar op het dash heb ik helemaal uit elkaar gepeuterd en doorgepiept. Hij is in orde. Ook de stuurschakelaars en de schakelaars op de pedalen zijn in orde. De elektronica lijkt me ook goed, want als ik de begrenzerfunctie inschakel en instel op bijv. 50 km/h en ik duw het gas ver in, dan blijft hij gewoon netjes 50 rijden zoals het hoort.

@Frank: Ik denk op dit moment inderdaad ook aan een slecht kabeltje en/of aan een continu ingedrukte koppelings- of rempedaalschakelaar. Als ik nou zou weten welke van de vele tientallen pootjes van de ECU-connector ik moest hebben, dan zou ik dit door kunnen meten.
Skyline

Bericht door Skyline »

misschien dat iemand een breakout box heeft om de boel door te meten!
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik kan sinds gisteren melden dat er een draadbreuk zat tussen de pedaalschakelaars en de ECU. De dealer heeft dit (inderdaad m.b.v. een breakout-box) uitgezocht en het breukje gerepareerd. Ik wacht nog op de factuur...

Op zich was het wel iets wat ik niet zelf op had kunnen lossen, want de ECU-stekker heeft honderden pootjes en de pin-layout heb ik nergens online kunnen vinden.

Anyway, de boel is weer in orde en wat mij betreft kan deze thread op slot. Dank voor alle reacties.
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Zo gek ben ik nog niet dus... Fijn dat het gevonden is :thumbsup:
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

mox schreef:Ik wacht nog op de factuur...
Uiteindelijk een schappelijke 47,65 euro betaald voor olie bijvullen en de kabelbreuk opsporen + fixen. De olie was gratis, als genoegdoening voor de vergeten vuldop.
jootje

Bericht door jootje »

Bij mijn Clio deed de cc het ook niet meer. Oorzaak draadje van koppelingsschakelaar door het midden. K'was aan het pr :o utsen om de draaden iets naar me toe te krijgen breekt de andere draad ook. Deze schakelaar gaat wanneer je de koppeling in trapt heen en weer de draden waren door vaak buigen boven de stekker afgebroken. Ik heb de stekker uit elkaar gehaald draadjes aan de contacten gesoldeerd en die vervolgens weer aan de kabelboom gesoldeerd. Dit ook omdat er dan meer ruimte op de kabels zit om te bewegen, na dit alles deed de cc het weer.

Is dit de kwalitijd van de franse auto????? dat draadjes zodanig liggen dat ze met 130 Dkm spontaan van de stekkers vallen??? kan nog wat worden
RickH

Bericht door RickH »

jootje schreef:Bij mijn Clio deed de cc het ook niet meer. Oorzaak draadje van koppelingsschakelaar door het midden. K'was aan het pr :o utsen om de draaden iets naar me toe te krijgen breekt de andere draad ook. Deze schakelaar gaat wanneer je de koppeling in trapt heen en weer de draden waren door vaak buigen boven de stekker afgebroken. Ik heb de stekker uit elkaar gehaald draadjes aan de contacten gesoldeerd en die vervolgens weer aan de kabelboom gesoldeerd. Dit ook omdat er dan meer ruimte op de kabels zit om te bewegen, na dit alles deed de cc het weer.

Is dit de kwalitijd van de franse auto????? dat draadjes zodanig liggen dat ze met 130 Dkm spontaan van de stekkers vallen??? kan nog wat worden
Als ik aan renault denk , denk ik ook niet gelijk aan electrisch betrouwbare autos...

Of word ik hier nu gekickt? :laugh4:
Thijs Bosmann

Bericht door Thijs Bosmann »

admins!!!!!!!!!!!! :stupid:
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Moet zeggen dat het bij de Clio 3 elektrisch goed voor mekaar is. Laatste jaren is er veel verandert...
timovd

Bericht door timovd »

*kick
Hier ook hetzelfde probleem met een 1.5dci Initiale uit 2004 (<174 megameter).
Kan dit bij een willekeurige dealer gefixt worden, of moet dit echt bij een Renault dealer?
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

elke dealer zou dit kunnen
maar bij (sommige) Renault dealers hebben ze het verstand :thumbsup:
Groeten, Vincent.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”