Clio V: Instrumentenpaneel reset zomaar

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Jvh
beginner
Contacteer:

Clio V: Instrumentenpaneel reset zomaar

Bericht door Jvh »

Hoi!

Eind vorig jaar heb ik na jaren lang meerdere Renault Megane's te hebben gehad, de overstap gemaakt naar een nagenoeg nieuwe Renault Clio 5 TCE 100 intens met bouwjaar september 2019. Ik ben erg tevreden over de auto en alle snufjes die erop zitten. Maar ik loop wel tegen een dingetje aan. Heel af en toe (denk dat het nu ca. 4-5 keer is gebeurd) dan valt mij op dat de dagteller en weergave-instellingen ineens gereset zijn. Ook de door mij ingestelde weergave van de pk's en nm's zijn dan weg, het scherm keert dan terug naar de default weergave. Dat gebeurt dan bij het opstarten van het dashboard. De eerste keren dacht ik nog van 'het zal wel', maar vorige week stapte ik op een warme dag in de auto, en zag dat het display dit weer deed nadat ik de motor startte.

Door die ene keer dat ik het bewust zag gebeuren, leg ik nu de link met de warmte (de auto had een paar uur in de zon gestaan). De auto is nog in garantie, dus ik ga het uiteraard melden bij de dealer. Maar ik ben wel erg benieuwd of er meer mensen zijn die dit issue herkennen. Misschien ligt het niet per se aan de warmte (die auto's worden ook in warme landen verkocht, zou niet best zijn ;-) ) Misschien wel een fout in de software?

Zo'n instrumentenpaneel heb ik:
Afbeelding
'19 Clio V - TCe 100 Intens
Andre62
beginner
Contacteer:

Re: Clio V: Instrumentenpaneel reset zomaar

Bericht door Andre62 »

Mijn dashboard en Multimedia sprongen ook al 3x op zwart en na een tijdje kwam het weer tevoorschijn.

Maar wat ik echt irritant vind is dat als je de Clio E type TCE 100 Bi-Fuel Intens in de SPORT stand zet, deze bij de volgende start weer in de modus valt van My Sense (staat ook in het instructieboekje)
Weet iemand of je dat kan omzeilen?
chrissos1979
beginner
Contacteer:

Bericht door chrissos1979 »

Nee springt altijd weer in my sence hebben alle clios v
amvih
beginner
Contacteer:

Bericht door amvih »

Dat komt omdat de auto is toegelaten hier in Nederland met een bepaalde CO2 uitstoot.
Zou deze altijd in de Sport stand opstarten dan voldoet de auto niet meer aan de toelatings-eisen, hij zal dan ook meer CO2 uitstoten, vandaar dat deze altijd terug springt naar de MySense modus.
En natuurlijk is het wel een beetje vreemd, want handmatig omzetten kan dan weer wel, de uitstoot is dan natuurlijk ook hoger, maar goed er is wel iets van een barièrre dan.
Heeft dus alles met wettelijke regeltjes te maken.

Begrijp wel dat er mensen zijn die dit in de programmering hebben kunnen aanpassen, alleen moet je daar wel voor oppassen, bij een eventuele keuring (apk) voldoet je auto niet meer aan de norm waarop deze is goedgekeurd en kan het zijn dat je een fikse boete krijgt vanwege milieu overtredingen.
Ook heb ik weleens gelezen dat er kastjes zijn die je ergens er tussen kan zetten en dan snel met een knop uit kan zetten zodat bij een eventuele controle aan de kant van de weg, dit niet wordt opgemerkt.
We moeten natuurlijk sowieso in deze tijd ook aan het milieu denken, dus of het verstandig is?
Clio V E-Tech Hybrid Alpine (vanaf 27-01-2024)
Easylink: 283C37565R
Clio V E-Tech Hybrid Série Limitée (t/m 01-24)
Clio V R.S. TCE 130 (t/m 05-21)
chrissos1979
beginner
Contacteer:

Bericht door chrissos1979 »

Waar start die dan niet in de eco stand die is toch het.mileu vriendelijks beetje.dom gelul dan
Plaats reactie

Terug naar “Clio 5 Elektronica (vraag & antwoord)”