Olie tce 0,9?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
jimmaes
beginner
Contacteer:

Olie tce 0,9?

Bericht door jimmaes »

Misschien een domme vraag, maar na veel zoeken (ook hier op het forum) vind ik nergens een concreet antwoord.
Alles varieert van 10w/40 tot 5w/30. Ik vind ook nergens die juiste hoeveelheid?

Ik zit nu op 10000km en wil de olie eraf gooien, want de garage gaat dit niet doen, zij blijven bij de opgelegde 30000km. Ik heb hier al een kangoo 1.2 tce staan die meer olie verbruik dan benzine, dus dat wil ik nu toch wel vermijden (ook de ketting is ondertussen aant rammelen🤦🏻‍♂️)

Dus bij deze mijn vraag, welk merk/hoeveel en type olie voor een 0,9 tce van bouwjaar 2020? (Belgische 75pk uitvoering)
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Olie tce 0,9?

Bericht door mox »

Mijn dealer gooit volgens de factuur "Elf Evolution R-Tech Elite 5W-30 RN17" in mijn 1.2 TCe.

Omdat ik ook neurotisch ben over het juiste type olie en deze voortaan zelf ga verversen heb ik kortgeleden een fles van 5 liter gekocht. Ik vond het lastig te vinden en kwam uiteindelijk op eBay Duitsland terecht.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
StadiumIII
forum starter
Contacteer:

Bericht door StadiumIII »

Kroon olie is ook goed ,olie specs opvragen bij de dealer
Clio 3 2.0 M4R 2008 140pk zwart
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
Karlok
forum starter
Contacteer:

Bericht door Karlok »

Raar dat je garage de olie niet wilt verversen. Is toch voor hem gewoon omzet?
Clio Estate IV ph2 0.9 TCe Limited Edition
jimmaes
beginner
Contacteer:

Bericht door jimmaes »

StadiumIII schreef: 22 dec 2020 20:49 Kroon olie is ook goed ,olie specs opvragen bij de dealer
Karlok schreef: 22 dec 2020 22:20 Raar dat je garage de olie niet wilt verversen. Is toch voor hem gewoon omzet?
Dat is dus het probleem met de garage, ze doen dat niet onder de 30000km, is nergens voor nodig zeggen ze dan.
Ik ben zelf mecanieker/garagist en heb nog nooit een auto naar een garage gebracht.
Daarom dat met een Renault rij, omdat die wagens het nog wat toelaten om er zelf onderhoud aan te doen, zonder een hele elektronica check-up 😉

Een garage verdient er niets aan om de olie alleen te vervangen en doet er dan maar vanalles bij om toch een mooie factuur te kunnen maken. Dus neen, ik ga geen 150 € betalen voor 4l olie en 15min werk wat ik zelf kan doen.
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Ik heb ook een tce 0.9 een daar heeft de garage 5W40 in gedaan volgens het servicekaartje.
jimmaes
beginner
Contacteer:

Bericht door jimmaes »

Brandon92 schreef: 23 dec 2020 15:13 Ik heb ook een tce 0.9 een daar heeft de garage 5W40 in gedaan volgens het servicekaartje.
Ja 5w40 0f 5w30 maakt opzich niet veel uit. Het is wel het type(niet merk) wat tegenwoordig verschil maakt. Als ik de officiële data moet geloven wordt een de tce benzine motor van Renault gesmeerd met een typische olie voor diesel.
Wat tegenwoordig alweer een heel vreemd gegeven is ivm met uitstoot en verbruik, want de juiste olie heeft daar ook (minimaal) invloed op.

Ze doen daar heel mysterieus over, en volgens mij wordt er in de meeste garages zomaar wat gebruikt om de kosten te drukken en de constructeur voorschriften aan hun laars lappen. Ik zit al sinds 2017 te zoeken naar het juiste type olie voor de tce 1.2, ook dat is een raadsel. Maar daar kap ik de olie van de action in omdat die op 80000km meer dan 1l/1000km zuipt, en geen rook ontwikkeling ofzo🤷🏻‍♂️. Waar dat blijft, is mij ook een raadsel, maar de 1.2 tce is de slechtste benzine motor ooit van Renault.
Rijd als een speer, en ook kwa benzine verbruik en olie verbruik gaat het als een speer 🤣 Maar dit was eventjes off-topic 😉
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

Ik heb het geluk dat ik mijn monteur persoonlijk ken en daarom ook meer weet wat hij met mijn auto doet en wat voor vloeistoffen er in gaat.
Die van mij gebruikt gelukkig zo goed als geen olie tijdens het rijden. Ik vind het wel vreemd dat die van jouw zo veel olie verbruikt. Je hebt denk ik vast al gecontroleerd als er ergens een kleine lek zit. En ik hoorde dat die olie van de action ook niet echt goed is voor je motor.
jimmaes
beginner
Contacteer:

Bericht door jimmaes »

Brandon92 schreef: 23 dec 2020 22:55 Ik heb het geluk dat ik mijn monteur persoonlijk ken en daarom ook meer weet wat hij met mijn auto doet en wat voor vloeistoffen er in gaat.
Die van mij gebruikt gelukkig zo goed als geen olie tijdens het rijden. Ik vind het wel vreemd dat die van jouw zo veel olie verbruikt. Je hebt denk ik vast al gecontroleerd als er ergens een kleine lek zit. En ik hoorde dat die olie van de action ook niet echt goed is voor je motor.
Dat verbruik is van de 1.2 tce in een kangoo, die na 40000km en net buiten garantie dat begon te doen. Nuja ik ben zelf monteur en heb zover ik kon alles nagegaan waar die olie blijft. Geen uitwendige lek, geen blauwe rook. Al veel over gelezen en zou een gekend probleem zijn van de 1.2 tce.

Maar dat is mijn ex haar wagen, dus mijn probleem niet meer🤣🤣.
Ik zelf rij met een clio4 grandtour 0.9 tce, de laast geproduceerde van de clio4. Het zal een zoektocht blijven waarschijnlijk 🤷🏻‍♂️
Brandon92
forum starter
Contacteer:

Bericht door Brandon92 »

jimmaes schreef: 23 dec 2020 23:36 Dat verbruik is van de 1.2 tce in een kangoo, die na 40000km en net buiten garantie dat begon te doen. Nuja ik ben zelf monteur en heb zover ik kon alles nagegaan waar die olie blijft. Geen uitwendige lek, geen blauwe rook. Al veel over gelezen en zou een gekend probleem zijn van de 1.2 tce.

Maar dat is mijn ex haar wagen, dus mijn probleem niet meer🤣🤣.
Ik zelf rij met een clio4 grandtour 0.9 tce, de laast geproduceerde van de clio4. Het zal een zoektocht blijven waarschijnlijk 🤷🏻‍♂️
A oké. Dat scheelt inderdaad dat je het zelf kunt doen. Jammer dat het altijd net buiten de garantie is. Maar je hoeft hem nu niet meer bij te tanken 🤣
Hopelijk gebruikt je clio4 grandtour niet zoveel.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”