Brandon92 schreef: 23 dec 2020 15:13
Ik heb ook een tce 0.9 een daar heeft de garage 5W40 in gedaan volgens het servicekaartje.
Ja 5w40 0f 5w30 maakt opzich niet veel uit. Het is wel het type(niet merk) wat tegenwoordig verschil maakt. Als ik de officiële data moet geloven wordt een de tce benzine motor van Renault gesmeerd met een typische olie voor diesel.
Wat tegenwoordig alweer een heel vreemd gegeven is ivm met uitstoot en verbruik, want de juiste olie heeft daar ook (minimaal) invloed op.
Ze doen daar heel mysterieus over, en volgens mij wordt er in de meeste garages zomaar wat gebruikt om de kosten te drukken en de constructeur voorschriften aan hun laars lappen. Ik zit al sinds 2017 te zoeken naar het juiste type olie voor de tce 1.2, ook dat is een raadsel. Maar daar kap ik de olie van de action in omdat die op 80000km meer dan 1l/1000km zuipt, en geen rook ontwikkeling ofzo

. Waar dat blijft, is mij ook een raadsel, maar de 1.2 tce is de slechtste benzine motor ooit van Renault.
Rijd als een speer, en ook kwa benzine verbruik en olie verbruik gaat het als een speer

Maar dit was eventjes off-topic