Hallo allemaal. Ik heb een clio 1.5dci uit 2011 met waarschijnlijk een lekke koppakking. Hij spuugt al het koelwater er uit zodra je wat meer toeren gaat draaien en langere afstanden rijdt. Er komt dan ook schuim uit het vulreservoir. Verder hebben we zowat alles al vervangen:radiator, thermostaat, waterpomp, verwarming radiator doorgespoeld vuldop.
Heeft iemand misschien een stappenplan om dit te doen? Met wat tips en aanhaalmomenten van bouten en moeren etc. Ik heb de auto inmiddels al met distr.riem los, loshanhen op een krik maar wat nu?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Lex Blok
Koppakking vervangen
-
- forum starter
- Contacteer:
Re: Koppakking vervangen
je had gewoon in het koelwater kunnen testen als er uitlaat gassen in komen
Dan kun je de koppakking uit testen op lekkage
Verder zou ik nu riem los en kop eraf en dan vlakken en terug bouwen ,documentatie heb ik niet
Dan kun je de koppakking uit testen op lekkage
Verder zou ik nu riem los en kop eraf en dan vlakken en terug bouwen ,documentatie heb ik niet
Clio 3 2.0 M4R 2008 140pk zwart
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
Ik heb het al wel gevonden: er is een kopbout afgebroken, de kop van de bout lag gelukkig omgekeerd in de kop.
[/img]
Maar ik zit nog wel met de vraag hoe ik die kop er uit kan krijgen, moeten de injectors en de brandstofpomp er bijvoorbeeld ook nog af?

Maar ik zit nog wel met de vraag hoe ik die kop er uit kan krijgen, moeten de injectors en de brandstofpomp er bijvoorbeeld ook nog af?
Okee, dat lukt dus. Ik heb nu heg blok tot zover afgebouwd:

Distr riem zit er nog wel op maar dat was alleen om het bdp nog even op te zoeken (was ik vergeten) dus die zijkant heb ik alles los. Nu de uitlaat kant nog: kan ik bijv de turbo laten zitten?

En de injectiepomp kant: wat moet ik daar nog allemaal losmaken?
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Alvast bedankt.
Groeten, Lex

Distr riem zit er nog wel op maar dat was alleen om het bdp nog even op te zoeken (was ik vergeten) dus die zijkant heb ik alles los. Nu de uitlaat kant nog: kan ik bijv de turbo laten zitten?

En de injectiepomp kant: wat moet ik daar nog allemaal losmaken?
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Alvast bedankt.
Groeten, Lex
Ik heb nu de uitlaat los van het spruitstuk :

En de bout losgedraaid die het spruitstuk vastzet aan een steun van het onderblok :

Hopelijk kan de cilinderkop straks dan gewoon los.
Ik zie nog wel olie en waterleidingen naar de turbo, die moeten kennelijk ook nog los:

Maar ik denk dat ik dan al een heel eind ben...
Als iemand geïnteresseerd is, ik heb een hele fotoreportage gemaakt om tot zover te komen, die kan ik ook posten.

En de bout losgedraaid die het spruitstuk vastzet aan een steun van het onderblok :

Hopelijk kan de cilinderkop straks dan gewoon los.
Ik zie nog wel olie en waterleidingen naar de turbo, die moeten kennelijk ook nog los:

Maar ik denk dat ik dan al een heel eind ben...
Als iemand geïnteresseerd is, ik heb een hele fotoreportage gemaakt om tot zover te komen, die kan ik ook posten.
Inmiddels ben ik er bijna, ik krijg alleen de laatste 2 moertjes van het uitlaat spruitstuk niet los.

Het zit precies achter het kruispunt van de olieleiding naar de turbo en een stangetje. De andere moer zit daar nog links naast, die verdwijnt achter het spruitstuk.
Is er überhaupt nog iemand op dit forum die hier iets van snapt en me wil helpen?
Groeten, Lex

Het zit precies achter het kruispunt van de olieleiding naar de turbo en een stangetje. De andere moer zit daar nog links naast, die verdwijnt achter het spruitstuk.
Is er überhaupt nog iemand op dit forum die hier iets van snapt en me wil helpen?
Groeten, Lex
Nou inmiddels, m.b.v. de Facebook - vrienden van de clio club de auto weer netjes in orde gekregen. Ik moet wel zeggen dat dit forum erg weinig (lees: niets) zinnigs heeft opgeleverd.
Geen idee of iemand hier überhaupt nog naar kijkt eigenlijk, ik denk het niet.
Maar zo is ie nu weer, gevlakte kop, kleppen ingeslepen, nieuwe klepseals, nieuwe koppakking, alles schoon, geen koelproblemen meer, meer vermogen, verbruik gedaald naar gemiddeld 4,5 l/100 km.

Maar toch bedankt allemaal.
Met vriendelijke groet,
Lex Blok
Geen idee of iemand hier überhaupt nog naar kijkt eigenlijk, ik denk het niet.
Maar zo is ie nu weer, gevlakte kop, kleppen ingeslepen, nieuwe klepseals, nieuwe koppakking, alles schoon, geen koelproblemen meer, meer vermogen, verbruik gedaald naar gemiddeld 4,5 l/100 km.

Maar toch bedankt allemaal.
Met vriendelijke groet,
Lex Blok