OBD2 chiptunen dmv MultiChip

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
cschillings
beginner
Contacteer:

OBD2 chiptunen dmv MultiChip

Bericht door cschillings »

Ik ben opzoek naar een manier om mijn Clio IV PH2 0.9 TCE iets meer vermogen te geven en wat meer koppel.
Nu kom je uiteraard als snel uit op chiptunen, qua kosten maakt het mij niet zoveel uit en vindt ik vooral belangrijk dat het geen schade kan aanrichten en dat het effectief is.

Nu ben ik eens gaan zoeken, het liefste zou ik hem niet willen laten chippen dmv permanente overschrijving van waardes.
Ik kwam uit op een maatwerk alternatief dat op het 1e oog best prima lijkt, maatwerk per motor/auto en toch geen definitief iets en daarbij nog zou de geschatte winst vermogen/koppel ongeveer gelijk liggen als overschrijving van ECU waardes.
Het OBD2 kastje zou ongeveer 150-200km nodig hebben om optimaal te werken en kopieerd bij het 1e gebruik enkele belangrijke waardes over uit de ECU, hij wordt door het bedrijf voor ingeladen op de juiste software die bijpassend is en zelf door hun ontwikkeld is.
Multichip: https://www.multituningchip.com
Afbeelding

Heeft iemand hier ervaring mee of is er iemand die mij wat meer kan vertellen hierover?

Alvast bedankt!
Clio IV Hatchback ph2 0.9 TCe Intens - 2018
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Re: OBD2 chiptunen dmv MultiChip

Bericht door Tutuur »

Dit is de grootste broodje aap die er bestaat. Evenals elke tuner die beweerd je auto ‘custom’ of ‘op maat’ af te stellen. In Nederland is er maar 1 die dat daadwerkelijk doet en dat is Dekker motorsport. Helaas doen die tot heden dan weer geen 0.9 tce....
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

@Tutuur zou je ons niet eens wat meer kunnen vertellen over hoe er (volgens jou) door de meeste chiptuners gewerkt wordt en wat jouw tuning beter maakt dan andere? Wellicht krijg je daardoor de extra aandacht en klandizie die je in mijn ogen ook verdient :)

Ik denk dat ik namens velen spreek als ik zeg dat ik het momenteel een uiterst geheimzinnige business vind die ook bewust schimmig gehouden wordt. Misschien omdat "chiptuning" zoals die door 99% van de bedrijven verkocht wordt een simpel trucje is dat iedereen zou kunnen? Wat voor tools worden er gebruikt? Gebeurt alles via de OBD2-poort? Is "chiptuning" bij wijze van spreken een kwestie van wat data naar een ECU uploaden en klaar?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Dat licht ik zelfs graag toe, dat is ook wat een ieder ervaart die bij mij z’n auto laat tunen. Vaak vertel ik ze meer dan ze zelf snappen :p

Bij 9/10 tuners is het inderdaad een trucje die iedereen kan. Er zijn online databases waar je getunede files kunt kopen. Men koopt tools waarmee de ecu’s van diverse merken en types uit te lezen zijn. Lezen de originele data uit, sturen deze naar de database houder en krijgen na betaling het aangepaste bestand terug. Deze schrijven ze vervolgens in de ecu en hoppa.... we hebben een auto ‘op maat’ getuned.

Vaak weten echter zelfs de database houders niet eens wat elke groep data in de ecu doet. Al meer dan eens ben ik deze tunes tegen gekomen waar simpelweg alle beschikbare 3d maps met een x percentage verhoogd zijn. Zo heb ik auto binnen gehad die meer brandstof ingespoten kregen terwijl deze af-fabriek al rijk lopen, tevens meer voorontsteking krijgen terwijl ook deze vanuit de fabriek al redelijk scherp staat afgesteld. Zo ook meer turbodruk, waardoor de auto inderdaad harder gaat lopen, resultaat: klant is dik tevreden. Terwijl de auto eigenlijker slechter loopt dan voorheen.

Het verschil: ik tune alleen Renaults, ik schrijf alles zelf, tune alleen auto’s waarvan ik de ecu compleet gedefinieerd heb waarmee ik van elke map precies weet wat hij doet (soort ddt2000 databse alleen dan voor de ecu). Ik heb Renault specifieke datalogging tools waarmee meer waarden te zien zijn dan met algemene dataloggers. Gemiddeld sta ik zo’n 1-3uur op de testbank run na run te maken om net dat laatste beetje te perfectioneren. Zo kan ik nog wel meer vertellen maar ik denk dat de strekking wel duidelijk is :)
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Goed verhaal, Tuur :thumbs:
Als eerdaags mijn fabrieksgarantie verlopen is ga ik er serieus over nadenken.
cschillings
beginner
Contacteer:

Bericht door cschillings »

Bedankt voor de toelichting, heb toch besloten hem goed te laten chiptunen ipv zo een schimmige adapter.
Afspraak staat al voor 2-11 bij onze vrienden van het forum, Unlimited Tuning uit Amersfoort👍🏽
Clio IV Hatchback ph2 0.9 TCe Intens - 2018
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Maar dan wordt er toch sowieso nog gewoon een bestand opgezet, ipv tuning op maat? Of begrijp ik hun werkwijze niet juist?
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Dat is voor ons een vraag en voor UT een weet :sneaky:

Ik kan me ergens een promotietekst van UT herinneren waarin volgens mij stond dat "onze programmeur" na het uitlezen van de ECU achter gesloten deuren "aan de slag" gaat om de nieuwe "software" te "schrijven". Standaard zetten ze de auto niet op de testbank, "tenzij daar aanleiding voor is". Geen idee of hier allerlei voorbarige conclusies uit getrokken kunnen worden. Ik hoorde ook ooit dat je bij UT korting krijgt als je na afloop een positieve review online plaatst.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”