Vacuumlek

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin1295
forum starter
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 aug 2015 11:03
Contacteer:

Vacuumlek

Bericht door Kevin1295 »

Ik heb sinds mei een Clio 2 1.6 Initiale van 2002, de auto kwam met wat werk en beetje bij beetje los ik dit op.
Een van de problemen is dat de auto ontzettend hard stationair loopt, van 1100 toeren bij start tot soms bij warme motor wel 1800 toeren.
De auto bokt of stoot niet, en als je de koppeling laat opkomen zakt het toerental weer naar 1100, soms blijft hij hier dan hangen maar soms schiet hij weer omhoog.
Ook suist er iets bij het gasklephuis, dit is ook op de video te horen.

Is dit een vacuumlek of is het wat anders?
https://youtu.be/GBMg1yNXXGI
~Twingo 2 Night&Day 2011 ~ huidig
~Clio 2 Initiale 2002 ~ vorige
~Clio 2 Community 2005~ vorige
~Clio 2 Authentique 2004~ 1e Clio
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2127
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vacuumlek

Bericht door mox »

Ik vermoed dat er valse lucht wordt aangezogen door een slechte O-ring op je gasklephuis. Die O-ringen zijn makkelijk zelf te vervangen, maar je kunt ook eerst proberen om de afdichting te verbeteren door de O-ringen goed in te smeren met siliconenvet. Uit mijn hoofd:

Rubber bandje onderaan de zwarte luchtinlaatdoos losmaken. Zwarte doos lostrekken van het luchtfilter en opzij wegleggen. De naden van de stoffen inlaatbuis scheuren op deze leeftijd makkelijk open, dus de buis zo min mogelijk buigen. Verwijder het luchtfilter. Schroef het reservoir van je koelvloeistof los van het schutbord. Leg het reservoir opzij, zodat er ruimte vrijkomt om het zwarte kunststof luchtinlaatdeel dat op het gasklephuis aansluit te verwijderen. Dit luchtinlaatdeel zit met 2 torxbouten vast aan het gasklephuis. Luchtinlaat zijwaarts schuiven en weghalen. Connector van het gasklephuis losmaken, gasklephuis losschroeven van het inlaatspruitstuk. O-ringen goed invetten, gasklephuis meteen goed (maar wel voorzichtig) schoonmaken. Daarna alles in omgekeerde volgorde weer vastmaken. Auto daarna eerst een tijdje stationair laten lopen om de gasklep de kans te geven zichzelf in te laten regelen.

Hier vind je de onderdelennummers van de O-ringen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
Kevin1295
forum starter
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 aug 2015 11:03
Contacteer:

Re: Vacuumlek

Bericht door Kevin1295 »

Mbt. het insmeren. Mag zuurvrije vaseline ook?
~Twingo 2 Night&Day 2011 ~ huidig
~Clio 2 Initiale 2002 ~ vorige
~Clio 2 Community 2005~ vorige
~Clio 2 Authentique 2004~ 1e Clio
Gebruikersavatar
Kevin1295
forum starter
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 aug 2015 11:03
Contacteer:

Re: Vacuumlek

Bericht door Kevin1295 »

Heb alle stappen doorlopen maar auto vliegt gelijk naar 5000 toeren? Iemand een idee.
~Twingo 2 Night&Day 2011 ~ huidig
~Clio 2 Initiale 2002 ~ vorige
~Clio 2 Community 2005~ vorige
~Clio 2 Authentique 2004~ 1e Clio
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2127
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vacuumlek

Bericht door mox »

Misschien is er iets met je stappenmotor aan de hand. Die bedient de vlinderklep in het gasklephuis. Doet het gaspedaal überhaupt nog iets? Maakt de stekker van de stappenmotor goed contact? Heb je mogelijkheden om eventuele foutcodes in de auto uit te (laten) lezen?

Je zou het inlaatdeel nog even los kunnen maken, zodat je de vlinderklep kunt bekijken met draaiende motor. Let wel: bekijken, NIET aankomen. Die klep knipt moeiteloos een vingerkootje af.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
Kevin1295
forum starter
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 aug 2015 11:03
Contacteer:

Re: Vacuumlek

Bericht door Kevin1295 »

Auto geeft geen foutcodes op het dasbboard. Start iets moelijk en daarna gelijk door naar 5000 toeren. Moet de auto dan ook gelijk weer afzetten. Heb met een kwastje het gasklephuis schoongemaakt. Wel een of 2 x de vlinderklep (hij was helemaal los, geen stroom erop) iets bewogen. Kan dat kwaad?

Update: auto loopt weer goed. Iets verhoogd 1000 toeren maar geen pieken van 1800 zoals hiervoor. 5000 toeren kwam omdat de meegegeven ring te klein was dus inmense vacuumlek. Oude ring helaas gescheurd wel weer gemonteerd en het doet zn werk weer totdat ik een goede ring heb besteld.
~Twingo 2 Night&Day 2011 ~ huidig
~Clio 2 Initiale 2002 ~ vorige
~Clio 2 Community 2005~ vorige
~Clio 2 Authentique 2004~ 1e Clio
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2127
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vacuumlek

Bericht door mox »

Goed bezig :thumbsup:

Bespaar jezelf ergernis en haal bij Renault een originele O-ring. Vet deze lekker in voordat je 'm monteert. Stationair toerental luistert heel nauw en raakt al bij zeer minimale lekkage van slag. Zelfs een heel klein randje vuil in de klep kan al zorgen voor een onrustig toerental en/of afslaan van de motor.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
Kevin1295
forum starter
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 aug 2015 11:03
Contacteer:

Re: Vacuumlek

Bericht door Kevin1295 »

Bij de Renault 2 O-ringen gehaald, totaal 20 euro. Morgen maar eens monteren.
~Twingo 2 Night&Day 2011 ~ huidig
~Clio 2 Initiale 2002 ~ vorige
~Clio 2 Community 2005~ vorige
~Clio 2 Authentique 2004~ 1e Clio
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”