brandlucht ventilatie 1.5 dCi 90
Geplaatst: 17 mar 2019 13:42
Ik heb al langer last van stank via de luchtinlaat. brandlucht (verbranding) maar ook soms elektrisch. enkele keer zelfs misselijk makend.
mogelijke oorzaak 1 - brandlucht motorisch
dit is mij niet erg duidelijk. Als ik regelmatig 2500 toeren rijdt heb ik geen stank overlast. Als ik lang 2000 toeren rijdt dan geheid stank. Het lijkt erop alsof de motor oververhit als de turbo niet inkomt. of dat deze lucht onder de motorkap aanzuigt. van lekkage / zweten kleppendeksel pakking..
mogelijke oorzaak 2 - elektrisch
thermisch pakket ventilator (achter dashboard). Als ik de ventilatie tijdje laat recirculeren gaat t weer weg. lijkt ook gekoppeld aan hoger toerental.
vraag wat is de meest logische uitleg voor de stankoverlast, hoe is dit goed vast te stellen en hoe blijvend te verhelpen ?
bijvoorbeeld met nieuwe kleppendeksel pakking? eventueel dubbel ? afstelling motor ? vervanging thermisch pakket ventilator ?
Ik heb sinds de aanschaf erg moeten wennen aan geluid diesel motor (laag) en turbo (hoog). geleidelijk mijn rijstijl aangepast richting 2500 toeren eerder dan 2000 toeren. ten gunste van rijgedrag. wel ten koste van zuinigheid. bij 2500 in 5e 138 km/u. 100 km/u in 4e. 75 km/u in 3e.
Ik heb sinds de aanschaf van mijn Clio lekkende kleppendekselpakking (achterzijde bij bouten). keer laten verhelpen. maar heeft niet geholpen en daarna te lang gewacht omdat ik wat andere zaken wilde laten controleren.
Ook motor druksensor (gekoppeld aan brandstof klepregeling) is een keer doorgebrand en vervangen.
Ben benieuwd nasr jullie meningen en ideeën..
mogelijke oorzaak 1 - brandlucht motorisch
dit is mij niet erg duidelijk. Als ik regelmatig 2500 toeren rijdt heb ik geen stank overlast. Als ik lang 2000 toeren rijdt dan geheid stank. Het lijkt erop alsof de motor oververhit als de turbo niet inkomt. of dat deze lucht onder de motorkap aanzuigt. van lekkage / zweten kleppendeksel pakking..
mogelijke oorzaak 2 - elektrisch
thermisch pakket ventilator (achter dashboard). Als ik de ventilatie tijdje laat recirculeren gaat t weer weg. lijkt ook gekoppeld aan hoger toerental.
vraag wat is de meest logische uitleg voor de stankoverlast, hoe is dit goed vast te stellen en hoe blijvend te verhelpen ?
bijvoorbeeld met nieuwe kleppendeksel pakking? eventueel dubbel ? afstelling motor ? vervanging thermisch pakket ventilator ?
Ik heb sinds de aanschaf erg moeten wennen aan geluid diesel motor (laag) en turbo (hoog). geleidelijk mijn rijstijl aangepast richting 2500 toeren eerder dan 2000 toeren. ten gunste van rijgedrag. wel ten koste van zuinigheid. bij 2500 in 5e 138 km/u. 100 km/u in 4e. 75 km/u in 3e.
Ik heb sinds de aanschaf van mijn Clio lekkende kleppendekselpakking (achterzijde bij bouten). keer laten verhelpen. maar heeft niet geholpen en daarna te lang gewacht omdat ik wat andere zaken wilde laten controleren.
Ook motor druksensor (gekoppeld aan brandstof klepregeling) is een keer doorgebrand en vervangen.
Ben benieuwd nasr jullie meningen en ideeën..