brandlucht ventilatie 1.5 dCi 90

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
WiechertV
beginner
Contacteer:

brandlucht ventilatie 1.5 dCi 90

Bericht door WiechertV »

Ik heb al langer last van stank via de luchtinlaat. brandlucht (verbranding) maar ook soms elektrisch. enkele keer zelfs misselijk makend.

mogelijke oorzaak 1 - brandlucht motorisch
dit is mij niet erg duidelijk. Als ik regelmatig 2500 toeren rijdt heb ik geen stank overlast. Als ik lang 2000 toeren rijdt dan geheid stank. Het lijkt erop alsof de motor oververhit als de turbo niet inkomt. of dat deze lucht onder de motorkap aanzuigt. van lekkage / zweten kleppendeksel pakking..

mogelijke oorzaak 2 - elektrisch
thermisch pakket ventilator (achter dashboard). Als ik de ventilatie tijdje laat recirculeren gaat t weer weg. lijkt ook gekoppeld aan hoger toerental.

vraag wat is de meest logische uitleg voor de stankoverlast, hoe is dit goed vast te stellen en hoe blijvend te verhelpen ?

bijvoorbeeld met nieuwe kleppendeksel pakking? eventueel dubbel ? afstelling motor ? vervanging thermisch pakket ventilator ?

Ik heb sinds de aanschaf erg moeten wennen aan geluid diesel motor (laag) en turbo (hoog). geleidelijk mijn rijstijl aangepast richting 2500 toeren eerder dan 2000 toeren. ten gunste van rijgedrag. wel ten koste van zuinigheid. bij 2500 in 5e 138 km/u. 100 km/u in 4e. 75 km/u in 3e.

Ik heb sinds de aanschaf van mijn Clio lekkende kleppendekselpakking (achterzijde bij bouten). keer laten verhelpen. maar heeft niet geholpen en daarna te lang gewacht omdat ik wat andere zaken wilde laten controleren.

Ook motor druksensor (gekoppeld aan brandstof klepregeling) is een keer doorgebrand en vervangen.

Ben benieuwd nasr jullie meningen en ideeën..
Renault Clio IV Estate (7R) 1.5 Energy dCi 90 FAP (66kW) juni 2014 schakel Nav Cc Airco. 145000+ km :driving:
WiechertV
beginner
Contacteer:

Re: brandlucht ventilatie 1.5 dCi 90

Bericht door WiechertV »

nb ik had ook problemen met stroef schakelen vooral in 1 en 2. was ook vooral toeren gerelateerd. soms moeilijk in en uit versnelling. maar dat is iets voor een apart item.
Renault Clio IV Estate (7R) 1.5 Energy dCi 90 FAP (66kW) juni 2014 schakel Nav Cc Airco. 145000+ km :driving:
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

WiechertV schreef: 17 mar 2019 13:42 wat is de meest logische uitleg voor de stankoverlast
Mocht je een elektrisch verwarmingselement in het systeem hebben, dan zou ik dat als eerste verdenken. Verdwijnt de stank zodra de motor op temperatuur is? Heb je er ook last van als je de kachel niet gebruikt?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
WiechertV
beginner
Contacteer:

Bericht door WiechertV »

ik denk dat er ..toch geen.. elektrische verwarmer inzit. thermisch blok bij ventilator is niet zelfde neem ik aan.. ? maar als dat zo is doet ie niets. Ik laat binnenkort airco en verwarming nakijken met bandenwissel. stank blijft als ventilatie warmer staat meestal. vind t moeilijk te zeggen. wel vreemd dat ik er geen last van heb als ik luchtinlaat tijdelijk op recirculatie zet. alsof er een (wissel) klep vastzit.
Bas1975
forum member
Contacteer:

Bericht door Bas1975 »

Een schimmel op je interieurluchtfilter kan dit ook exact veroorzaken, zou ik eerst checken!
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
WiechertV
beginner
Contacteer:

Bericht door WiechertV »

dank. zal ik doen
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”