Ontgrendel probleem met stuurslot [opgelost]

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Noeltie
beginner
Contacteer:

Ontgrendel probleem met stuurslot [opgelost]

Bericht door Noeltie »

Sinds kort heb ik het probleem dat ik, onregelmatig en alleen in de ochtend, mij stuur niet ontgrendeld.
Hij geeft dan aan: Draai stuurwiel en druk op start.
Na een kleine rit heb je het de rest van de dag ook niet meer.

Voor de duidelijkheid, het stuur staat niet onder spanning in het slot. Na een aantal keren de kaart erin en eruit te doen gaat het ineens wel goed.

Bij de dealer heb ik al gevraagd, maar 462eu voor het onderdeel vind ik nogal fors. Zijn er meer mensen die dit gehad hebben?
Een slot van de sloop halen en overzetten een optie?
Noeltie
beginner
Contacteer:

Re: Ontgrendel probleem met stuurslot [opgelost]

Bericht door Noeltie »

Na enig speurwerk op internet heb ik een stuurslot gekocht via onderdelenlijn voor 19 euro, ik heb er 1 gezocht op onderdeelnummer. In mijn geval: 8200604932
De reden hiervan is omdat ik zelf het gevoel had dat het een mechanisch probleem is omdat het probleem bij mij alleen optreedt als het kouder weer is. (< 4gr)
Wie dit ook van plan is, het stuurslot gaat niet 1 op 1 werken in je auto ivm sleutelcodes.

Hier een uitleg:

Wat ik gedaan heb is het stuurslot van de sloop uit elkaar gehaald en alles even goed schoon gemaakt en lichtelijk de bewegende delen lichtelijk ingevet.
Dit mechanische deel zit aan de kant van het slot waar de stekker NIET zit. (op dit kapje staat ook het merk 'Valeo')

Aan de andere kant (waar ook de stekker zit én waar het onderdeelnummer opstaat) heb ik het deksel verwijderd om de print uit mijn eigen slot in te zetten.
HIER IS WEL EEN WAARSCHUWING, ER ZIT EEN MECHANISCHE BEVEILIGING IN. ALS HET KAPJE ERAF GAAT SCHIET ER PALLETJE DOOR DE PEN!
Dit heb ik opgelost door er een kop van een kabelbinder in te doen en om het slot nog een kabelbinder, zie foto.

Sinds vervangen heb ik geen probleem weer gehad en ben ik dus veel goedkoper uit qua reparatie. In mijn zoekwerk kwam ik ook bedrijven tegen die dit soort onderdelen ook opniew in je systeem kon inleren.

Ik hoop dat áls iemand dit probleem ook heeft dat ik je hierbij geholpen kon hebben :cheer:

Hierbij nog een paar foto's bij het verhaal:

Overzicht mechanische kant:

Afbeelding

De mechanische beveiliging die intreedt bij verwijderen kapje: (rood omcirkeld)

Afbeelding

Overzicht van alle onderdelen, rood omcirkeld is de mechanische beveiliging:

Afbeelding
BramCox
beginner
Contacteer:

Re: Ontgrendel probleem met stuurslot [opgelost]

Bericht door BramCox »

Hey,

ik zit momenteel met hetzelfde probleem.

Heb een sloop stuurslot besteld en wil het groene print plaatje omwisselen. Weet je toevallig hoe ik het groene printplaatje veilig kan verwijderen, heb het slot al open alleen het plaatje zit nog aan 1 kant vast

M.v.g. Bram Cox
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”