Clio 2 1.5 dCi: grijze rook bij starten, injector probleem, of toch wat anders?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Nielsje

Clio 2 1.5 dCi: grijze rook bij starten, injector probleem, of toch wat anders?

Bericht door Nielsje »

Mijn trouwe dieseltje heeft de laatste tijd wat start problemen.
Het voorgloei symbool blijft branden, en hij slaat moeilijk aan. Eenmaal lopend, verschijnt er een grote grijze wolk.
Daarna loopt 'ie stabiel, zonder problemen. Zie ook dit topic, want ik vermoedde eerst een elektrisch probleem: klik.

Gecontroleerd:
- Gloeipluggen. Zijn inmiddels allen in orde.
- injector retour flow test. Vanmiddag gedaan. De retour diesel na 5 minuten stationair draaien vind erg netjes:

Afbeelding

Afbeelding

Helaas braken wel twee t-stukjes van de retourleiding af bij het verwijderen van de leiding.. Het lokale magazijn heeft maandag een nieuw retoursetje liggen voor me. Zonde van het geld, maar na 16 jaar is de boel gewoon uitgehard..

Afbeelding

Enfin, nou heb ik nog steeds niet de oorzaak m'n startprobleem. Kan het zijn dat de diesel wegloopt uit het systeem, omdat er lucht bij komt?
Ik heb 4 nieuwe koperen ringen liggen (die onder injectors zitten), zou het daar aan kunnen liggen? Want die kan ik wel vervangen.
Of is er misschien een andere verdachte? Ik hoor het graag!
Nielsje

Re: Clio 2 1.5 dCi: grijze rook bij starten, injector probleem, of toch wat anders?

Bericht door Nielsje »

Vanochtend de nieuwe retourleiding opgehaald, geïnstalleerd en na een tijdje onrustig hobbelen, deed het ding weer normaal en kan er in ieder geval weer gereden worden.
Maar ja, het euvel van slecht starten is nog niet voorbij.

Bij het schoonmaken van alle connectors e.d. heb ik rijkelijk remreiniger rondom de verstuivers gespoten, en zowaar bood dat een nieuwe aanwijzing!
Bij een van de verstuivers begon het bij de 'voet' te borrelen. Langs die verstuiver komt dus lucht. Ik wil dus proberen van die verstuiver het brandplaatje te vervangen, en hopelijk is daarmee de kous af.

Alleen.. het ding zit muur en muur vast. Beetje linksom rechtsom draaien met steeksleutel 11 wil niet, en ik ben bang het ding kapot te maken.
Iemand een goede methode om een verstuiver die goed vast zit, te lossen? Eruit trekken met een impact hamer (slide hammer) lijkt me niet zo wijs..
Op internet kwam ik dit tegen: klik.
Iemand hier ervaringen ermee?
Nielsje

Re: Clio 2 1.5 dCi: grijze rook bij starten, injector probleem, of toch wat anders?

Bericht door Nielsje »

Nou, inmiddels is de verstuiver eruit. Carburateur reiniger, een steeksleutel 11, een hamer met een drevel en na lang inweken, een beetje tikken en wrikken kwam er toch eindelijk beweging in. De verstuiver is schoon gemaakt, het gat waar 'ie in zit ook. Het brandplaatje kreeg ik er nog met geen mogelijkheid uit, dus eerst de boel maar weer gemonteerd, wellicht dat 'ie nu een keertje loskomt, van de week weer eens proberen.
Arne_V
beginner
Contacteer:

Bericht door Arne_V »

als je brandplaatje lekt zou ik toch echt gaan kijken en meer je best doen om hem er toch uit te krijgen.

als die bij de start valse lucht aanzuigt zou dat best je lambda in de war kunnen brengen.

en als je blok warm word zal dat plaatje net wat strakker afsluiten denk ik omdat de boel uitzet door de warmte.

leuk gedaan trouwens je retourleiding testje.
hoeveel km heeft je blokje gedraaid?
Nielsje

Bericht door Nielsje »

Dat brandplaatje: ja, het staat nog op de planning om daar effe een tooltje voor te klussen om die eruit te trekken. Niet moeilijk, wel een chronisch tijdgebrek :)
Overigens ben ik ook nog door het oog van de naald gekropen met een gloeiplug. Bij het preventief vervangen van eentje heb ik, ondanks heel voorzichtig heen en weer draaien, toch de draad enigszins verkloot. Gelukkig had een maatje van me beschikking over een M10x1.0 tap en heb ik de gok genomen de kop te tappen zonder deze te verwijderen. Veel vet aan de tap zorgde er voor dat er minimale spanen in het blok vielen, en de laatsten heb ik eruit gevist met een vet wattestaafje. Dat ging gelukkig allemaal goed.

Ik merk ook dat ik wat minder zin in de auto begin te krijgen, helaas. Onlangs brak m'n dashboard kastje ook al af (zie m'n gezocht topic), ik krijg het gevoel dat nu alles een beetje broos begint te worden aan het ding..
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”