Hallo allemaal!
Ik heb een tweedehands klokveer voor mijn Clio ontvangen maar nu zoek ik het midden, zodat ik hem niet gelijk kapot maak tijdens het sturen.
Ik heb op internet gelezen dat hij van eind tot eind 4 volle draaien moet kunnen maken maar ik kom net niet tot een 4e keer uit.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Klokveer (airbag) centreren
-
- beginner
- Contacteer:
Re: Klokveer (airbag) centreren
Ik heb alleen ooit bij een Clio II de klokveer ("sleepring") vervangen en daar zat een draaiend tandwieltje op waaraan je kon zien of hij (qua aantal omwentelingen) in de middenstand stond.
Omdat het stuur er maar in één bepaalde stand op past lijkt het me niet zo lastig om vast te stellen wat de juiste stand van de sleepring is. Ik zou de sleepring 2x ronddraaien zodat hij ongeveer in de middenstand staat en hem dan monteren op het stuurhuis. Waarschijnlijk kan dat maar in één bepaalde stand, dus het gaat vanzelf goed. Ook het stuur past er maar op 1 manier op.
Omdat het stuur er maar in één bepaalde stand op past lijkt het me niet zo lastig om vast te stellen wat de juiste stand van de sleepring is. Ik zou de sleepring 2x ronddraaien zodat hij ongeveer in de middenstand staat en hem dan monteren op het stuurhuis. Waarschijnlijk kan dat maar in één bepaalde stand, dus het gaat vanzelf goed. Ook het stuur past er maar op 1 manier op.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
- beginner
- Contacteer:
Ik kan de sleepring precies 4 keer ronddraaien.
Wat ik alleen vreemd vind is dat dit niet vanaf 12 uur positie kan maar het eindpunt zit op 2 uur. Dus als ik vanaf 12 uur 2 wentelingen terugdraai kom ik niet weer op 12 uur uit... enig idee wat verstandig is om te doen?
Wat ik alleen vreemd vind is dat dit niet vanaf 12 uur positie kan maar het eindpunt zit op 2 uur. Dus als ik vanaf 12 uur 2 wentelingen terugdraai kom ik niet weer op 12 uur uit... enig idee wat verstandig is om te doen?
Je zal natuurlijk nooit precies een heel aantal omwentelingen kunnen maken. Als je vanuit de gemonteerde stand iets minder dan 2 volledige omwentelingen links- en rechtsom kunt maken is dat voldoende, want de maximale stuuruitslag is toch minder.
-
- beginner
- Contacteer:
Het installeren is goed gelukt, bedankt voor de informatie!
het lampje van de airbag en service branden nog wel steeds. Dit zal waarschijnlijk gereset moeten worden bij de garage?

Ja, maar als de garage daar de hoofdprijs voor vraagt kan je het ook zelf proberen met een bluetooth OBD2-interface van een paar euro en een app op je telefoon zoals Torque (gratis).
-
- beginner
- Contacteer:
Zouden ze daar veel voor kunnen vragen? De handeling stelt niks voor natuurlijk. Over 3 weken moet hij voor een beurt dus zal het dan wel even melden. En anders probeer ik jouw optie. Thanks 

't Is voor de garage een fluitje van een cent, maar dat geldt voor wel meer zaken waar ze hun klanten voor laten bloeden. Maar wie weet, misschien doen ze het voor niets