Navi | MediaNAV, Orgineel map kopen OF Add-on (mena.co)

Plaats hier alles wat met MediaNav te maken heeft
biggie0344
beginner
Contacteer:

Navi | MediaNAV, Orgineel map kopen OF Add-on (mena.co)

Bericht door biggie0344 »

Hallo,

Ik wil graag aankomend zomer met het gezin een roadtrip maken door europa.
We willen graag Griekenland, Servie en misschien Bulgarije.

Nu zit ik met het volgende:
Ik heb de standaard MediaNAV.
Omdat ik alleen maar Duitsland + Benelux heb moet ik nieuwe mappen kopen.
Dat is echter geen probleem, ik wil best wel wat gaan betalen.
Nu moet ik dus de renault "kaart van europa" kopen: https://renault.naviextras.com/shop/por ... Code=61359
Deze kost 119 euro.
Alleen deze heeft geen Macadonie ( ik moet hier doorheen als ik van Servie naar Griekenland wil gaan ), en deze heeft ook geen Bulgarije.
maar kaart van "oost europa" heeft wel Bulgarije, maar weer geen Macadonie. https://renault.naviextras.com/shop/por ... Code=61370 deze kost ook weer 99 euro.
Alleen als je naar het plaatje kijkt dan lijkt alsof Macadonie er wel inzit.

Nu heb ik natuurlijk ook een vraag of het wel mogelijk is om de volgende landen op mijn MediaNAV te zetten.
Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Servie, Macadonie ( twijfel geval, staat niet te koop ), Griekenland en Bulgarije.
Ik weet totaal niet wat de totale opslagruimte is van een MediaNAV, dus gaat dit allemaal passen ?

Als het niet gaat passen dan moet ik zeker met een USB stick rondrijden, dit is helemaal geen probleem, alleen kan de MediaNAV wel kaarten uitlezen vanaf een usb stick ?
Wanneer ik onderweg ben ga ik tog bluetooth en Spotify aanzetten dus muziek is geen probleem.

Of moet ik gaan voor mena.co of medianav plus? Heeft er hier iemand ervaringen mee hoe ik dat het makkelijkste kan installeren. Er is namelijk niet een handleiding om alles 1-2-3 te installeren.
Ze roepen wel dat IGO 8 erop draait.

Alvast bedankt.
Cheers
Clio Expression DCI
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Navi | MediaNAV, Orgineel map kopen OF Add-on (mena.co)

Bericht door Frank [Factory] »

Voor die bedragen zou ik serieus gaan overwegen om een los navigatiesysteem te kopen. Bij bijvoorbeeld Tomtom heb je lifetime kaart-, flits- en trafficupdates. Hoef je nooit meer te investeren in updates, gewoon eenmalig aanschaffen en updaten wanneer je wilt. Ook Garmin biedt dit soort opties. Voor 230 euro heb je een Tomtom met lifetime werelddekking.

https://www.tomtom.com/nl_nl/drive/car/products/go-520/
Laatst gewijzigd door Frank [Factory] op 06 feb 2018 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
biggie0344
beginner
Contacteer:

Frank [Factory] schreef:Voor die bedragen zou ik serieus gaan overwegen om een los navigatiesysteem te kopen. Bij bijvoorbeeld Tomtom heb je ook nog lifetime kaart-, flits- en trafficupdates. Hoef je nooit meer te investeren in updates, gewoon eenmalig aanschaffen en updaten wanneer je wilt. Ook Garmin biedt dit soort opties.
Ja alleen dan heb je weer een apart ding op je raam hangen, waarom heb ik dan een ingebouwde navigatie systeem.
Clio Expression DCI
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Om jou op kosten te jagen, daarom heb je er een . Dit soort systemen bestaan al zo lang en iedereen kotst ze uit vanwege de belachelijke kosten. Maar je moet het zelf weten, t is maar een tip :thumbsup:

Ook al had ik zo'n systeem in mijn auto, dan nog plakte ik mijn Tomtom aan het raam.
Die van mij zit netjes op een pootje, linksonder in de hoek, op het raam. Daar heb je er totaal geen last van en alle kabels zijn mooi weggewerkt.
biggie0344
beginner
Contacteer:

Ik waardeer je tip enorm alleen, ik ben al eens bestolen van een TomTom dat was in Italie. Ik was aan het betalen bij een tankstation en toen ik terug kwam had ik geen raam meer :-)
Tuurlijk was het wel een beetje mijn fout, mjah ik dacht ik ga even betalen en naar het toilet en ik kom terug. In 5 minuten en ik had geen TomTom meer.

Daarom heb ik eigenlijk het liefst een ingebouwd systeem, die kunnen ze niet in 10 seconden meenemen.
Clio Expression DCI
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Dan wordt het diep in de buidel tasten ben ik bang :cry:
biggie0344
beginner
Contacteer:

Ja 220 euro voor kaarten, ok als het moet, dan moet het. Maar past alles wel op een MediaNAV ? Er is tog een maximaal opslagruimte ?
Als ik op internet zoek dan kan ik niets vinden. Ik heb ook gemaild naar Renault maar die zijn best wel traag.
In het boekje staat wel dat er een max capaciteit is maar wat het is staat er weer niet in -_-
Even spelen met de Toolbox of meer research doen naar MediaNAV plus of mena.co of iemand vinden die daar ervaring mee heeft :-)
Clio Expression DCI
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Via de toolbox kun je in ieder geval zien hoeveel ruimte je nu nog vrij hebt.
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
biggie0344
beginner
Contacteer:

Thanks @jeroen33 ik zal eens een usb stick erin prikken.
Clio Expression DCI
RoytjeP
forum starter
Contacteer:

Bericht door RoytjeP »

Als je het "zelf" doet.

Max opslag ruimte is 1.8.GB. Je kunt een kaarten combi maken.
Als ik de TomTom kaarten bij elkaar optel voor:
NL, BE, LUX, Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Servie, ( Geen Macedonie, heet het anders? ), Griekenland en Bulgarije kom ik uit op:
MAPS+POI+3DBUILDINGS: 1.2GB

Dus dat zou moeten passen.
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Zelf gebruik ik trouwens Medianav Plus. Even goed lezen, dan is installeren niet moeilijk. Vind alleen de kaarten downloaden wat omslachtig, maar het is wel gratis en je hebt keuze in kaarten van TomTom en Here
biggie0344
beginner
Contacteer:

RoytjeP schreef:Als je het "zelf" doet.

Max opslag ruimte is 1.8.GB. Je kunt een kaarten combi maken.
Als ik de TomTom kaarten bij elkaar optel voor:
NL, BE, LUX, Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Servie, ( Geen Macedonie, heet het anders? ), Griekenland en Bulgarije kom ik uit op:
MAPS+POI+3DBUILDINGS: 1.2GB

Dus dat zou moeten passen.
Ik weet niet hoe ze het noemen maar het heet echt macadonie :-)
Clio Expression DCI
biggie0344
beginner
Contacteer:

jeroen33 schreef:Zelf gebruik ik trouwens Medianav Plus. Even goed lezen, dan is installeren niet moeilijk. Vind alleen de kaarten downloaden wat omslachtig, maar het is wel gratis en je hebt keuze in kaarten van TomTom en Here
MediaNAV plus heeft alleen een italiaanse website. Dus dat wordt stoeien met google translator.
Heb je het ook via de eigen website gedownload? Kan je ook terug wanneer je wilt naar stock firmware ?
Clio Expression DCI
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Translate zit ingebouwd in die site. Engels is beter te begrijpen dan de Nederlandse vertaling vind ik.
Er wordt tijdens de installatie een backup gemaakt. Die moet je goed bewaren om ooit nog terug te kunnen. De firmware blijft overigens standaard. Alleen de navigatie wordt vervangen voor een versie die wel gedownloade kaarten accepteert.

Houd er wel rekening mee dat de installatie zo een half uur kan duren en met draaiende motor moet
biggie0344
beginner
Contacteer:

Ok, bedankt.
Ik zal eens kijken hoe of wat.
Nou ben ik absoluut geen leek met computers (ben zelf software developer). Maar dit soort dingen laat ik meestal over aan de personen over die het gemaakt hebben.
Vind je het goed dat ik je pm mocht ik tegen problemen aanlopen ?
En, mocht er tijdens de update iets fout gaan, kan ik dan direct terug of als er iets fout gaat dan heb je een probleem?
Clio Expression DCI
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Bij mij ging er tijdens de eerste update iets mis en was het wel even puzzelen om het weer goed werkend te krijgen. Dit lijkt alleen gewoon pech te zijn geweest, want ik lees verder niet echt wat over problemen tijdens de installatie. Op de site van Renault staat ergens een linkje om de standaard software terug te zetten mocht er tijdens een update iets mis gaan. Dat heeft mij toen ook gered
biggie0344
beginner
Contacteer:

Ah dus de standaart system restore zal altijd werken, dat is goed
Clio Expression DCI
biggie0344
beginner
Contacteer:

Hoe zit het met bluetooth audio en de knoppen aan het stuur?
Werkt ook audio en navi geluid tegelijk, zodat muziek gedempt wordt en spraak van navi overgaat
Clio Expression DCI
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Er veranderd wat dat betreft niets aan hoe het origineel werkt. Afhankelijk van de Plus versie zie je het verschil zelfs niet
biggie0344
beginner
Contacteer:

Ok thanks ik zal eens beetje rondkijken hoe of wat!
Nogmaals bedankt
Clio Expression DCI
RoytjeP
forum starter
Contacteer:

Bericht door RoytjeP »

Klopt. Gebruik ook die MediaNav Plus versie. Het is een net wat andere versie dan origineel. Persoonlijk vind ik hem wel wat fijner. Hij is wel nét een tikkeltje trager dan origineel met de opbouw van alles. Maar wel overzichtelijker en inderdaad up-to-date maps. Bij mij duurde de installatie inderdaad zeker 30-45min mét draaiende motor. Tip, zet absoluut de bluetooth verbinding uit op je telefoon zodat hij niet is verbonden met de MediaNav.
Als je gebeld wordt crasht de boel, en kan je gaan herstellen ;-)
biggie0344
beginner
Contacteer:

Ah thanks. Welke versie moet ik hebben ? 4.1 of 3.0? Ik zag dat bij 4.x er limitations waren voor de medianav standard. Mij gaat het eigenlijk alleen maar om de navi.
Moet ik ook de navigatie software apart installeren of komt 4.1 preloaded met igo /tomtom?
Clio Expression DCI
RoytjeP
forum starter
Contacteer:

Bericht door RoytjeP »

Heb zelf ook de MediaNav Standard. Je dient eerst 4.1 te installeren (heb zelf 4.0 moet nog een upgrade doen naar 4.1).

Na de installatie, maak aub een backup van deze USB stick. Hier staat nu een folder op genaamd "NNG_Plus" hiermee kan je MediaNavPlus weer deinstalleren.
Daarna dien je de "Upgrade from a Regular Basis (Navigator cured)" te installeren. Dit is dan deze: "NNG 7.0.5 MediaNav Standard". Dit is een .lgu file.

Let op. Je kunt ten alle tijde maar 1 upgrade.lgu file in de root van je USB stick hebben. Deze wordt dan ingelezen en je krijgt de keuze deze te installeren. Verwijder of overschrijf dus de MediaNavPlus 4.1 upgrade.lgu file met deze.
Installatie hiervan is een heel stuk korter. Daarna is het klaar, en kan je via dezelfde site ook maps downloaden.

Maak je stick weer leeg, en maak de volgende mappen structuur aan:
BUILDING
DEM
MAP
POI
SPEEDCAM

Hierin gooi je de bestanden van de landen die je wilt hebben. Zorg ervoor dat deze niet de 1.8GB overschrijven. Dit betreft alle folders bij elkaar, dus niet per folder.
Je kunt nu via het MediaNavPlus menu, de optie "Kopieer van USB to MediaNav" kiezen. Hij zet dan de folders over naar je Navi systeem. Dit kan wederom zeer lang duren +-30-45min, mét draaiende motor.

Ook tip. Gooi hier alles direct in wat je wilt hebben. Het is geen "toevoegen" systeem namelijk. Dus je doet eerst BE/NL/LUX in eerste instantie, je denkt laat ik Duitsland er ook bij doen, en je zet die als enige op de stick, dan gooit hij BE/NL/LUX er weer af. Duitsland komt er dan als enige op. Meteen alles in 1 slag doorvoeren dus (BE/NL/LUX/DE samen). Dan gaat het goed. Wanneer je geen files toevoegt in een folder, maak hem dan ook niet aan op de stick, anders overschrijft hij de MediaNav-kant folder dus met een lege folder.
biggie0344
beginner
Contacteer:

Dankzij @RoytjeP medianav plus geinstalleerd met de mappen.
Alles werkt behalve dat de navigatie geen spraak commando's laat horen.
Als ik radio aan het luisteren ben zou hij normaal gesproken het geluid van de radio dempen en dan zou de navigatie praten.
Dit gebeurt niet, weet iemand waar het aan kan liggen?
Als ik naar steminstellingen van de navigatie ga staan ze er wel tussen
Clio Expression DCI
jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 »

Staat het volume van de navigatie zelf wel aan? Volume niveau kun je volgens mij alleen regelen op het moment dat er iets gesproken wordt
Plaats reactie

Terug naar “MediaNav”