Drie upgrades
Drie upgrades
Beste allemaal,
Ik rijd nu sinds enkele weken in nieuwe een Clio Estate 1.2 Intense. Heerlijk wagentje, maar er zijn drietal punten die ik graag zou aanpassen.
1. Achterlampen. Dat de achterlampen niet branden icm DRL is me een doorn in het oog. Heeft vermoedelijk te maken met het feit dat de Estate achter geen led-verlichting heeft. Ik speel met het idee om de geschakelde plus (12v aansluiting onder de Rlink) te verbinden met de achterlichten (ergens voorin aan de bestuurderszijde waar de kabelboom naar achter loopt). Kan ik dat straffeloos doen, of loop ik het risico de UCH te ruïneren? Als alternatief overweeg ik om de achterlichten alleen aan te sturen middels de geschakelde plus, evt met een schakelaar ertussen. Wat denken jullie? Uitvoerbaar, of laten zitten?
[Done, mbv DDT4All geprogrammeerd]
2. Automatisch dimmende binnenspiegel. Op het forum heb ik hier en daar gelezen dat deze redelijk goed verkrijgbaar zijn via mp/ebay/sloop. Klopt mijn aanname dat de stekker voor de dimmende binnenspiegel aanwezig is omdat ik een licht- en regensensor heb? Of dien ik een geschakelde + te trekken? Daar kon ik geen uitsluitsel over vinden. Zo ja, welke locatie raden jullie aan om de geschakelde plus af te takken?
3. Voetverlichting. Ik denk eraan om voerverlichting te monteren aan de onderzijde van het dashboard (bestuurder + passagierszijde), eventueel met een extra schakelaar. Graag zou ik deze direct laten schakelen met de dashboardverlichting. Is dat volgens jullie te doen? Of beter de eenvoudige weg door permanente voetverlichting aan te sluiten aan de geschakelde plus? Ik wil graag subtiele verlichting en zit te denken aan 12v ledstripjes (warm wit). Misschien dat ik er een dimmer tussen bouw. Nog tips hieromtrent?
Off topic, maar als vierde 'upgrade' overweeg ik om een armsteun in te bouwen. Vast of aan de stoel, daar ben ik nog niet uit, maar alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie deskundige reacties!
Gr. Peter
Ik rijd nu sinds enkele weken in nieuwe een Clio Estate 1.2 Intense. Heerlijk wagentje, maar er zijn drietal punten die ik graag zou aanpassen.
1. Achterlampen. Dat de achterlampen niet branden icm DRL is me een doorn in het oog. Heeft vermoedelijk te maken met het feit dat de Estate achter geen led-verlichting heeft. Ik speel met het idee om de geschakelde plus (12v aansluiting onder de Rlink) te verbinden met de achterlichten (ergens voorin aan de bestuurderszijde waar de kabelboom naar achter loopt). Kan ik dat straffeloos doen, of loop ik het risico de UCH te ruïneren? Als alternatief overweeg ik om de achterlichten alleen aan te sturen middels de geschakelde plus, evt met een schakelaar ertussen. Wat denken jullie? Uitvoerbaar, of laten zitten?
[Done, mbv DDT4All geprogrammeerd]
2. Automatisch dimmende binnenspiegel. Op het forum heb ik hier en daar gelezen dat deze redelijk goed verkrijgbaar zijn via mp/ebay/sloop. Klopt mijn aanname dat de stekker voor de dimmende binnenspiegel aanwezig is omdat ik een licht- en regensensor heb? Of dien ik een geschakelde + te trekken? Daar kon ik geen uitsluitsel over vinden. Zo ja, welke locatie raden jullie aan om de geschakelde plus af te takken?
3. Voetverlichting. Ik denk eraan om voerverlichting te monteren aan de onderzijde van het dashboard (bestuurder + passagierszijde), eventueel met een extra schakelaar. Graag zou ik deze direct laten schakelen met de dashboardverlichting. Is dat volgens jullie te doen? Of beter de eenvoudige weg door permanente voetverlichting aan te sluiten aan de geschakelde plus? Ik wil graag subtiele verlichting en zit te denken aan 12v ledstripjes (warm wit). Misschien dat ik er een dimmer tussen bouw. Nog tips hieromtrent?
Off topic, maar als vierde 'upgrade' overweeg ik om een armsteun in te bouwen. Vast of aan de stoel, daar ben ik nog niet uit, maar alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie deskundige reacties!
Gr. Peter
Laatst gewijzigd door peter85 op 10 mei 2018 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
2017 Clio Estate TCe 120 Intens Noir Etoile
Re: Drie upgrades
Ik vermoed dat het koppelen van de achterlichten aan de DRL een kwestie is van een softwareaanpassing. Ik ben me in de kerstvakantie een beetje gaan verdiepen in het pakket DDT4ALL, de open source variant van DDT2000 dat door Renault wordt gebruikt. Ik ben veel interessante instellingen tegengekomen, w.o. ook de inschakelbare optie "Day_Backlights_Present".
Voedingsspanning voor de binnenspiegel kan je waarschijnlijk prima aftappen van de regensensor achter de voorruit. Zeker de moeite van het proberen waard. Anders is er misschien een bruikbare geschakelde 12V bij de binnenverlichting te vinden. In het uiterste geval moet je de bedrading via de hemelbekleding en de A-stijl naar de zekeringenkast laten lopen. Ik heb af-fabriek een dimmende spiegel, maar ik vind hem te snel dimmen. Zelfs bij het licht van niet-verblindende achterliggers wordt hij al donker. Binnenkort eens openpulken om te kijken of daar wat aan te verbeteren valt.
Ik kan even geen partnummer vinden maar misschien kan je de originele armsteun aan de rugleuning monteren. Die is stevig, niet te groot, niet te klein en handig op hoogte instelbaar.
Voedingsspanning voor de binnenspiegel kan je waarschijnlijk prima aftappen van de regensensor achter de voorruit. Zeker de moeite van het proberen waard. Anders is er misschien een bruikbare geschakelde 12V bij de binnenverlichting te vinden. In het uiterste geval moet je de bedrading via de hemelbekleding en de A-stijl naar de zekeringenkast laten lopen. Ik heb af-fabriek een dimmende spiegel, maar ik vind hem te snel dimmen. Zelfs bij het licht van niet-verblindende achterliggers wordt hij al donker. Binnenkort eens openpulken om te kijken of daar wat aan te verbeteren valt.
Ik kan even geen partnummer vinden maar misschien kan je de originele armsteun aan de rugleuning monteren. Die is stevig, niet te groot, niet te klein en handig op hoogte instelbaar.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Dank Mox, helder. Interessant dat het mogelijk toch software instelbaar is. Ik begreep dat de UCH slechts eenmalig kon worden ingeleerd (obv VIN-nummer) en daarna geen aanpassingen mogelijk zijn. Ik ben benieuwd en zeer geïntresseerd in evt vorderingen.
Met de binnenspiegel ga ik zelf eens aan de slag. Mocht iemand nog tips hebben voor het schakelen van voetverlichting, dan hoor ik graag!
Met de binnenspiegel ga ik zelf eens aan de slag. Mocht iemand nog tips hebben voor het schakelen van voetverlichting, dan hoor ik graag!
Ik heb vandaag even gauw gecheckt en bij mij gaan met alleen de (C-vormige) DRL de achterlichten ook aan. De dealer noemt het de "signatuurverlichting". Zijn er nog bepaalde scenario's die ik moet proberen? Ik heb alleen even gecheckt door de lichtschakelaar in de eerste stand na de "0" te zetten. Normaal heb ik 'm altijd in "auto" staan.
Ik heb in ieder geval goede hoop dat het de eerdergenoemde software optie is
Ik heb in ieder geval goede hoop dat het de eerdergenoemde software optie is

In de eerste stand na "0" branden mijn achterlichten ook. Dan zie je het controlelampje (nr 1 op de afbeelding hieronder) branden voor de stadslichten. Een stand verder schakelen de dimlichten in een brand ook controlelampje nr2. Het gaat er mij om dat in de "auto"-stand overdag de C-vormige led-verlichting voor wel brand (zonder controlelampjes aan op het dash), en de achterlampen niet. Zodra het voldoende donker is schakelen de dimlichten (en controlelampjes 1&2) in.
Ik zou natuurlijk de verlichting handmatig naar de eerste stand kunnen draaien, maar dat wil ik niet...
Ik heb inmiddels een kabel+verlengset besteld via Ali en ga eens experimenteren met DDT4All

image hosting
Ik zou natuurlijk de verlichting handmatig naar de eerste stand kunnen draaien, maar dat wil ik niet...

image hosting
Ok, het "auto"-scenario waarbij de achterlichten niet branden moet ik nog even onderzoeken. Als ze bij duisternis sowieso aangaan vind ik het niet zo'n ramp.
Goed om te zien dat je het Franse forum ook hebt doorgelezen. De verlengset is bedoeld om 2 andere pinnetjes van de OBD-connector te gebruiken. De CAN-bus van het multimediasysteem zit namelijk op andere pinnetjes dan de rest van de auto en bovendien verschilt de baudrate, maar dat had je vast al begrepen. Van de benodigde (copyrighted) DDT2000-library is met enig speurwerk een versie van augustus 2017 te vinden.
Goed om te zien dat je het Franse forum ook hebt doorgelezen. De verlengset is bedoeld om 2 andere pinnetjes van de OBD-connector te gebruiken. De CAN-bus van het multimediasysteem zit namelijk op andere pinnetjes dan de rest van de auto en bovendien verschilt de baudrate, maar dat had je vast al begrepen. Van de benodigde (copyrighted) DDT2000-library is met enig speurwerk een versie van augustus 2017 te vinden.
- B.Kokkelmans
- forum member
- Contacteer:
Ik hoor graag of je de achterlampen aan het branden krijgt samen met de drl.
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Ik heb van de week ook een OBD-connector besteld, kun je aangeven welke kabel je hier extra voor nodig hebt?mox schreef: De verlengset is bedoeld om 2 andere pinnetjes van de OBD-connector te gebruiken. De CAN-bus van het multimediasysteem zit namelijk op andere pinnetjes dan de rest van de auto en bovendien verschilt de baudrate, maar dat had je vast al begrepen. Van de benodigde (copyrighted) DDT2000-library is met enig speurwerk een versie van augustus 2017 te vinden.
Je kunt gewoon een simpele splitter bestellen, waarna je de pinnetjes op de OBD2 eenvoudig kunt verwisselen...
Bijvoorbeeld deze.
Bijvoorbeeld deze.
Ping schreef:Ik heb van de week ook een OBD-connector besteld, kun je aangeven welke kabel je hier extra voor nodig hebt?mox schreef: De verlengset is bedoeld om 2 andere pinnetjes van de OBD-connector te gebruiken. De CAN-bus van het multimediasysteem zit namelijk op andere pinnetjes dan de rest van de auto en bovendien verschilt de baudrate, maar dat had je vast al begrepen. Van de benodigde (copyrighted) DDT2000-library is met enig speurwerk een versie van augustus 2017 te vinden.
Ik vind het toch veiliger om altijd achterlichten te hebben branden. De afgelopen maanden veel situaties gehad met veel regen of mist waarbij je voorliggers (zonder achterlicht) pas heel laat ziet.
mox schreef:Ok, het "auto"-scenario waarbij de achterlichten niet branden moet ik nog even onderzoeken. Als ze bij duisternis sowieso aangaan vind ik het niet zo'n ramp.
Nog even zitten prutsen en volgens mij heb ik de juiste module gevonden.. Nu nog even wachten tot de kabels binnen zijn.

- B.Kokkelmans
- forum member
- Contacteer:
ik hoor graag als het werkt! dan mag je het bij mij ook inbouwen 

Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Spannend! 
Volgens mij wordt bij het aankoppelen van de auto meteen de juiste ECU in ddt4all geselecteerd, waardoor het hopelijk makkelijker zoeken wordt.

Volgens mij wordt bij het aankoppelen van de auto meteen de juiste ECU in ddt4all geselecteerd, waardoor het hopelijk makkelijker zoeken wordt.
Bij mij branden de achterlichten ook als de DRL brandt. De dealer heeft me uitgelegd dat dit inderdaad niet voor alle Clio 4's geldt, alleen voor de uitvoeringen met LED-achterlichten. "Heeft te maken met het stroomverbruik."B.Kokkelmans schreef:Ik hoor graag of je de achterlampen aan het branden krijgt samen met de drl.
"De Estate heeft standaard achterlichten en geen LED", zei de dealer. Klopt dat?
In de Clio 4 zit geen UCH meer zoals we die kennen uit bijv. de Clio 2. De taken van de UCH zijn verdeeld over andere computers, o.a. eentje naast de accu.peter85 schreef: Ik begreep dat de UCH slechts eenmalig kon worden ingeleerd"
-
- forum starter
- Contacteer:
@mox, CLio IV Estate heeft inderdaad achter geen LED fabriek-af.
De DRL van de Estate betreft dus alleen de voorkant, niet de achterkant.
De DRL van de Estate betreft dus alleen de voorkant, niet de achterkant.
Aha.. ik had al zo'n vermoeden nadat ik me onlangs wat meer in de materie heb verdiept. Maar zoals de vorige schrijver al aangeeft: Estate heeft geen ledverlichting achter en daar dus ook geen drl.
Dat het vanwege stroomverbruik zo is ingesteld wil ik best aannemen. Ik las laatst een bericht over werkgevers die voor hun hele vloot de drl uit wilden laten schakelen ivm de kostenbesparing op brandstof
Dat het vanwege stroomverbruik zo is ingesteld wil ik best aannemen. Ik las laatst een bericht over werkgevers die voor hun hele vloot de drl uit wilden laten schakelen ivm de kostenbesparing op brandstof