Clio start soms maar soms ook niet

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Yves1963
beginner
Contacteer:

Clio start soms maar soms ook niet

Bericht door Yves1963 »

Hallo, ik ben net nieuw hier. Zelf weet ik bitter weinig over techniek van auto's dus voor mijn probleem denk ik wel dat ik naar een garage zal moeten gaan.
Maar ik wil toch even het probleem uitleggen want misschien is er een kansje dat een leek als ik het probleem kan oplossen ;-)
Het gaat over de clio van mijn dochter Bouwjaar 2000 (de auto natuurlijk, niet mijn dochter :shocked: ) 1.2 Benzine
Soms valt heel het elektrisch systeem uit, uitgezonderd van de lichten Dus ook knipperlichten, radio, centrale vergrendeling enz werken niet meer)
Het gebeurd soms dat als ze de knop van de afstandsbediening induwt dat de deuren dan nog opengaan en dan... niks meer.
Dus eerst dacht ik. De afstandsbediening! Ik vroeg haar dan om de deuren gewoon met de sleutel te openen, maar toen viel alles uit zodra ze het contact omdraaid.
Ik veronderstel dus, een kortsluiting
Maar het gebeurd niet altijd, soms kan ze dagen rijden zonder dat er iets fout loopt en dan ineens (en dan meestal om 3hr 'snachts zodat ik uit mijn bed kan om ze op te halen) gebeurd het weer.
Vreemd is ook, dat als je de auto een tijdje laat staan (soms enkele uren, soms enkele dagen) dat de auto het dan gewoon weer doet.
Zelf denk ik aan een slecht contact maar waarom gebeurd het dan soms en waarom valt alles uit behalve de lichten???
Je hoort zelfs geen klik als je het contact omdraait. Oja Het lampje van de startonderbreker blijft gewoon knipperen.

Komt dit iemand bekend voor, mijn slaaprust zal je dankbaar zijn
Yves1963
beginner
Contacteer:

Re: Clio start soms maar soms ook niet

Bericht door Yves1963 »

EDIT; heeft dit model clio een OBD2 stekker (ik heb zo een uitlees stekker voor de smartphone) en waar zit die dan. Misschien dat ik iets kan uitlezen (wanneer hij terug start want momenteel ben ik mijn auto weer kwijt :-))
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Check om te beginnen de massa aansluitingen tussen:
Accu en carrosserie
Motorblok en caraosserie
Die willen nog wel eens stuk gaan of corroderen. Check ook of de accu zelf wel genoeg power overheeft.

OBDII zit voor de pook onder de middenconsole, asbak / klepje, verwijderen.
obdstekker2.png
obdstekker2.png (772.08 KiB) 6030 keer bekeken
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Bouwjaar 2000 kan toch ook voor dochterlief. Dan wordt ze dit jaar 18.

Maar ja accuverbinding aan de massa dit klinkt niet als een probleem van de startonderbreker.
Yves1963
beginner
Contacteer:

Bericht door Yves1963 »

Eigenlijk zou ik het eens kunnen proberen door een extra kabel van de accu aan de carrosserie te bevestigen?
of zie ik dat verkeerd

Alvast bedankt voor jullie hulp
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Massaverbinding van mijn accu na reparatie. Kun je gewoon halen bij de Brezan. (Massaklem)

Afbeelding

Ook bij mij viel de gehele auto uit. ALLES! Niks reageerde meer tot ik de minpool los had gemaakt en weer vastgedrukt. En geloof mij als ik zeg dat mijn startonderbreker me zoveel hoofdpijn heeft bezorgd dat het die niet kan zijn. :p
Yves1963
beginner
Contacteer:

Bericht door Yves1963 »

Is het dan enkel de aansluiting aan de accu dat je vervangen hebt of de gehele kabel met de aansluiting?
Yves1963
beginner
Contacteer:

Bericht door Yves1963 »

Even nog aan de clio bezig geweest, nieuwe massakabel aan de batterij bevestigd, maar dit gaf geen oplossing
Wat ik wel zag was dat de drukknop die naast de batterij staat (ik denk die het systeem reset na een botsing) kortgesloten is met een drukklemmetje, dus deze schakelaar geeft altijd een verbinding. Dit heeft toch ooit iemand met een reden gedaan. Maar ik denk niet dat dit het probleem geeft want mijn dochter rijd er zo al meer dan 2 jaar mee.
Ook zag ik in de motorkap waar de hoofdzekeringen zitten, 2 zekeringen van 60A, maar daarnaast was er een afgebroken zekeringhouder. Zijn er 2 zekeringen van 60A of zijn er 3 want die derde zekeringhouder blijkt nog maar recent te zijn afgebroken en waarvoor zou deze dan dienen (het is de derde zekering te tellen vanaf de rechterkant als je voor de auto staat)
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Yves1963
beginner
Contacteer:

Bericht door Yves1963 »

Bedankt voor dit schema
De 'ontbrekende' zekering dient voor de ABS en aangezien er geen ABS aanwezig is zal hier waarschijnlijk nooit een zekering geweest zijn
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”