fan slaat niet aan

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
dlowoner
beginner
Contacteer:

fan slaat niet aan

Bericht door dlowoner »

hallo ik heb even een vraagje waar ik niet uitkom, ik zal het proberen zo goed en duidelijk mogelijk uit te leggen.

probleem is: de fan slaat niet aan bij warme motor.
als eerste heb ik het stekkertje van de temperatuur eruit gehaald en toen gebeurde er nog steeds nix (die hoort dan in een beveiliging te schieten die de fan constant laat draaien)
de zekeringen zijn goed.
bij de zekeringenkast heb je ook nog 3 zwarte relais. die heb ik onderling toen verwisseld (al heb ik geen idee welke waarvan is)
nadat ik dat gedaan heb toen sloeg opeens de fan aan (met de stekker nog uit de temperatuur sensor.)
daarna dacht ik het probleem gevonden te hebben en heb ik het stekkertje weer in de sensor gedaan maar de fan sloeg uit en bij warme motor slaat die nog steeds niet vanzelf aan.

nou heb ik van internet gelezen dat er voor de fan wellicht 2 relais zijn, maar ik heb tot nu toe nog nix kunnen vinden welke dat zouden zijn.
dat zou 1 van die zwarte moeten zijn lijkt me en dan heb ik nog een gele vierkante en ik geloof een bruine vierkante bij de zekeringskast.

weet iemand me misschien te vertellen hoe ik ten eerste het probleem kan verhelpen???
en ten 2de, welke relais waarvan is?

het gaat hier om een clio 1.2 van 2002
dlowoner
beginner
Contacteer:

Re: fan slaat niet aan

Bericht door dlowoner »

hmmm dat zijn niet echt veel reacties op me vraag
Sallie
beginner
Contacteer:

Re: fan slaat niet aan

Bericht door Sallie »

Hallo dlowoner,

Ik heb (had) hetzelfde probleem. In de file raakte de motor aan de kook omdat de ventilator niet aansloeg.

De Renault garage heeft dit “opgelost” door ervoor te zorgen dat de ventilator altijd draait als de motor loopt. dit koste mij ongeveer 100 euro :cry: en iedereen hoort je al van ver aankomen :(

Volgens mij ligt het aan de temperatuurschakelaar in de radiateur. Op winparts kan je die voor 15 euro bestellen.
Heb jij inmiddels al meer ervaringen opgedaan?

Ik heb een 1.4 16v uit 2003.
Clio Billabong 2003 :laugh:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”