Probleem TCE100 motor

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Joepi5
beginner
Contacteer:

Probleem TCE100 motor

Bericht door Joepi5 »

Beste,

sinds kort heb ik een Clio 3 ph2 met de 1.2 TCE motor de motor heeft ±37.000 km gelopen.
Ik heb ergens gelezen dat de TCE in de tweede, derde en vierde versnelling een "overpower" functie heeft boven de 4500 rpm, hierbij zou dan iets meer koppel en vermogen gegenereerd worden.
Echter gebruikt het volgende zodra de motor op de 4500 rpm komt:
- Fout melding "Controle injectie systeem" o.i.d.
- bij gas loslaten zakt het toerental dan langzaam
- Gaspedaal intrappen doet niks, geen acceleratie, toerental blijft langzaam zakken. Echter minder snel dan normaal uitrollen.
- Bij koppelingspedaal intrappen toerental zakt naar ±2500 rpm en blijft daar constant
- Auto uitzetten en weer starten reset dit, echter zodra de motor weer bij de 4500 rpm komt herhaald het bovenstaande zich

De eerste keer dat dit zich voordeed was bij het oprijden van een oprit een autoweg op (zonder vluchtstrook), met alarmlichten aan en een gangetje van ongeveer 60 km/h (en dalend) door gerold naar de eerst volgende afrit. Dit zorgde wel voor de nodige spanning bij mijn vriendin :laugh4:

Zou dit door een defecte luchtmassameter of turbo druk sensor kunnen komen?
heeft één (of meerderen) van jullie dit ook gehad?
Wat zou het kunnen veroorzaken?
Ronon
Beheerteam
Contacteer:

Re: Probleem TCE100 motor

Bericht door Ronon »

Als ik jou was zou ik even de auto laten uitlezen op foutcodes kan je veel geld besparen ;) hoe ziet je gasklephuis eruit? Als die erg vies is kan die ook voor rare dingen zorgen.
Joepi5
beginner
Contacteer:

Bericht door Joepi5 »

Hallo Ronon,

Gasklephuis zag er niet heel vies uit (ik heb viezere gezien), afgelopen week weinig gehad. Ik ga proberen het gasklephuis deze week schoon te maken.
uit lezen kan daarna altijd nog ;)
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Zoals Ronon zegt, uitlezen geeft het meeste uitsluitsel. Bij moderne motoren heeft de klassieke aanpak vaak weinig zin, doordat hij in noodloop gaat kun je simpelweg geen diagnose stellen.
Joepi5
beginner
Contacteer:

Bericht door Joepi5 »

Heb je auto laten uitlezen, geen storing te vinden.
Daarna met de dealer de monteur een rondje gereden om het dan op die manier te laten zien. Hierbij deed het zich niet voor, daarna nog een paar keer flink toeren gedraaid maar de storing lijkt verdwenen.

Het enige verschil is dat de clio nu een vollere tank had als bij de eerste (en enige) keer dat het zich voor deed. Zou het kunnen zijn dat als het brandstof lampje brand dit optreed? dit vertelde de monteur mij achteraf namelijk als oorzaak. Mij lijkt dit nogal raar eerlijk gezegd.
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Klinkt mij als een erg sterk verhaal eerlijk gezegd. Normaal gezien als een auto in limp modes springt wordt dit veroorzaakt door iets wat buiten gestelde limieten komt. Is de auto toevallig gechipt?
Joepi5
beginner
Contacteer:

Bericht door Joepi5 »

dat verhaal leek mij ook al sterk. De auto is (bij mijn weten) niet gechipt, de prestaties liggen binnen hetgeen ik verwacht had. Ik blijf het de komende tijd nog even in de gaten houden, ik heb nog garantie op de auto.
wordt vervolgt...
Joepi5
beginner
Contacteer:

Bericht door Joepi5 »

Storing weer opgetreden, gelijk de dealer gebeld. Het verschil met de voorgaande keren nu was dat het signaallampje "het motorblokje" deze keer aan het knipperen was tijdens de noodloop, handleiding zegt mij dat dit iets met emissie te maken heeft.
Volgens de dealer zou er nu wel een storing opgeslagen moeten zijn. Binnenkort wederom uit laten lezen.
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Ik ben heel benieuwd wat ze gaan vinden!
Joepi5
beginner
Contacteer:

Bericht door Joepi5 »

Afgelopen zaterdag de auto laten uitlezen en de monteur een proefrit laten maken. Het blijkt een defectie, of minder goed functionerende injector te zijn. De injector is besteld en wordt z.s.m. vervangen.
Ik hoop dat hiermee deze storing weg blijft.

Laat ik u weten!
Joepi5
beginner
Contacteer:

Bericht door Joepi5 »

een update,

slecht werkende injector vervangen, ook zijn er vier nieuwe bougies geplaatst.
de storing is echter nog niet weg. De clio is eind januari 2 dagen ingepland bij de lokale dealer om de storing verder te onderzoeken.
Volgens mij moet het toch echt iets zijn met de overboost functie van de turbo omdat; 1. de brandstof gecontroleerd is, 2. de ontsteking vervangen is.
volgens de driehoek van benodigdheden voor vuur/ontbranding blijft dan de lucht toevoer over.

Hieronder een filmpje van wat er gebeurt (eerste + tweede versnelling);
https://youtu.be/ez-zxyZuGD4

meer volgt!

(edit voor link)
Joepi5
beginner
Contacteer:

Bericht door Joepi5 »

Na meerdere bezoeken aan de dealer kan ik inmiddels melden dat deze storing verholpen is.
het bleek te liggen aan slechte chiptuning, deze is verwijderd en de standaard software is in de computer geladen.
Dat de auto gechiptuned is geweest is achterhaald toen het in leren van een nieuwe motormanagement computer niet mogelijk was, althans niet afgemaakt kon worden.

Echter wel alle lof voor de dealer voor het uiteindelijk achterhalen van de oorzaak en het verhelpen hiervan.
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Tutuur schreef: Normaal gezien als een auto in limp modes springt wordt dit veroorzaakt door iets wat buiten gestelde limieten komt. Is de auto toevallig gechipt?
:worship:

Mocht je nu het vermogen missen en een knappe tune willen, die er nirt voor zorgt dat ie in foutloop gaat, kun je me altijd contacteren ;)
derk en kea
beginner
Contacteer:

Bericht door derk en kea »

Ik heb momenteel eenzelfde soort probleem. Motor “ hikte” tussen de 1500 en 1800 omw/ min. af en toe (je voelde hem even inhouden). Het gebeurt echter niet constant en ook gaat er geen storingslampje branden.
Dealer heeft automuitgelezen, hij miste af en toe een ontsteking. Het blok met boubgiekabels vervangen, toen miste hij af en toe een verbranding volgens de computer. Reiniger in de tank gedaan want er zou een injector vervuild kunnen zijn.
Nu tank leeg gereden maar probleem niet opgelost. Iemand bekend hiermee? Wat is wijsheid, 1 injector vervangen of alle 4 en wat mag zo iets kosten. Heb er nog geen lange afstanden mee gereden, maar ga binnenkort naar Amsterdam, zou ik nog een tank met reiniger leeg kunnen rijden? Kan ik motorschade krijgen als ik doorrij, want bij hogere toerentallen is het weg.
Joepi5
beginner
Contacteer:

Bericht door Joepi5 »

Dit doet die van mij af en toe ook. Mijn garage heeft mij verteld dat dit geen kwaad kan. Wel is er gezegd dat als dit vaker dan "af en toe" voor gaat komenof ik er hinder van ga ondervinden ik terug moet komen.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”