Eeen, nog een cruise control probleem..

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Mario
beginner
Contacteer:

Eeen, nog een cruise control probleem..

Bericht door Mario »

Hallo mensen.

Sinds twee weken een clio 1.6 16v automaat. Ik heb mij reeds voorgesteld.

Veelvoorkomend probleem weet ik inmiddels. De knopjes op het dash werken, althans ik krijg een rood of groen metertje met set ---- te zien. En daar houd het op, waar ik ook op druk op het stuur, niks.

Nieuwe remschakelaar gemonteerd, niks. Echter viel me op dat het groene meterlampje een paar keer uit en aanging als ik op een vd knopjes drukte. Welke weet ik niet meer..

Kan iemand hier uit afleiden waar ik als eerste moet gaan kijken? Ik ben geen elektronische held dus als ik zaken moet doormeten graag een jip en janneke uitleg.. :thanks:

Nog klein vraagje, als ik een aftermarket radio monteer, heb ik dan een verloop nodig?

Bedankt alvast.

Mario
Listen, Smile, Agree and then do whatever the fuck you were gonna do anyway. Rule no.1, Fuck what they think. -A happy man-
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Eeen, nog een cruise control probleem..

Bericht door mox »

Als je behalve een rood lampje ook een groen lampje kunt krijgen zonder dat de boel werkt dan is de sleepring achter het stuur waarschijnlijk kapot, of de stuurknopjes.

Bij slechte pedaalschakelaars (op de koppeling zit er ook een) kan je alleen het rode lampje inschakelen (limiter). Verder kan de kabelboom naar de pedaalschakelaars slecht worden, maar dat heb ik in ruim 200.000 km maar één keer meegemaakt. Pedaalschakelaars al een keer of 3 en ook een keer de sleepring.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Mario
beginner
Contacteer:

Bericht door Mario »

Het is een automaat, dus de schakelaar van de koppeling mis ik natuurlijk.. Flauw. Maar ik heb ook gemerkt dat het groene lampje willekeurig flikkert of soms even uit gaat. Als ik de schakelaar maar heel licht aanraak gaat die al uit. Maar aan de andere kant, als ik hard rem gaat mijn mistlamp lampje even aan. Dus heel raar is het niet..

Maar zou daar een oorzaak kunnen liggen? Of kan ik meteen naar de sleepring gaan kijken? En valt daar wat te zien uberhaupt of moet dat doorgemeten worden? A €45.. Fkrs.

Maar goed, momenteel andere problemen, dat mag wel een topic op zich hebben.

Iig bedankt!
Listen, Smile, Agree and then do whatever the fuck you were gonna do anyway. Rule no.1, Fuck what they think. -A happy man-
Ronon
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door Ronon »

Misschien is het handig om de auto even uit te laten lezen. Waarschijnlijk krijg je daar een beter antwoord uit. Ipv iedere keer maar op de gok te laten vervangen.
Mario
beginner
Contacteer:

Bericht door Mario »

Ik ga dat ook niet doen, zomaar zaken vervangen. Maar een aantal zaken uitsluiten indien mogelijk kan nooit geen kwaad.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik verdenk zowel de dashboardschakelaar als de sleepring. Als je een multimeter hebt is de dashboardschakelaar makkelijk door te meten. Voor het onderzoeken van de sleepring moet op z'n minst de airbag op het stuur eruit, zodat je bij de bedrading van de 4 stuurknopjes kunt komen. Om de sleepring door te meten (en te vervangen) moet het stuur eraf. Klinkt allemaal moeilijker dan het is.
Mario
beginner
Contacteer:

Bericht door Mario »

Ik ben een pannekoek op elektra gebied.. hoe meet ik die schakelaar?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Frontje uit dashboard wippen en connector van schakelaar lostrekken.

Afbeelding

"1081" op dit plaatje is de dashboardschakelaar. In de ene stand moet A2 contact maken met A3, in de andere stand met B1. Multimeter instellen op weerstandsmeting en/of piepertje. Markeringen staan volgens mij ook achterop de schakelaar.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”