Vakantie in Oostenrijk, Alpen
-
- forum starter
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 03 feb 2014 12:57
- Locatie: Enkhuizen
- Contacteer:
Vakantie in Oostenrijk, Alpen
Hallo,
Ik ga aankomende week de Alpen in. Nou weet ik dat je met een schakelbak bij oprijden vaak een lagere versnelling aan moet houden omdat je anders de motor smoort en naar beneden remmen op de motor door een bepaalde versnelling aan te houden.
Je kan bij de Clio ook niet zien wanneer de motor (te) warm wordt zodat je tijdig kan stoppen.. ik heb geen idee of de Clio dat trekt zonder problemen. Het zijn behoorlijke stijgers en dalers daar..
Heeft iemand ervaring hier mee met de edc?
Owja, en in Oostenrijk ben je blijkbaar verplicht om een verbanddoos in de auto te hebben. Is het voor de wet ook genoeg om de ehbo kit van Renault zelf bij je te hebben?
Ik ga aankomende week de Alpen in. Nou weet ik dat je met een schakelbak bij oprijden vaak een lagere versnelling aan moet houden omdat je anders de motor smoort en naar beneden remmen op de motor door een bepaalde versnelling aan te houden.
Je kan bij de Clio ook niet zien wanneer de motor (te) warm wordt zodat je tijdig kan stoppen.. ik heb geen idee of de Clio dat trekt zonder problemen. Het zijn behoorlijke stijgers en dalers daar..
Heeft iemand ervaring hier mee met de edc?
Owja, en in Oostenrijk ben je blijkbaar verplicht om een verbanddoos in de auto te hebben. Is het voor de wet ook genoeg om de ehbo kit van Renault zelf bij je te hebben?
Re: Vakantie in Oostenrijk, Alpen
Zolang je geen caravan ofzo bij je hebt hoef je je niet echt druk te maken om een te warme motor. Je voelt met rijden echt wel wanneer het tijd is om terug te schakelen.
Overigens heeft de Clio een indicator die aangeeft als je moet schaken. Weet alleen niet of die ook aangeeft als je terug moet schakelen, want heb nog geen 50km met mijn Clio gereden
Overigens heeft de Clio een indicator die aangeeft als je moet schaken. Weet alleen niet of die ook aangeeft als je terug moet schakelen, want heb nog geen 50km met mijn Clio gereden
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
-
- forum starter
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 03 feb 2014 12:57
- Locatie: Enkhuizen
- Contacteer:
Re: Vakantie in Oostenrijk, Alpen
Dit betreft een edc, een automaat dus. Die heeft geen indicator om te schakelen.
Maar sowieso is het in de bergen rijden toch even wat anders dan we hier gewend zijn. Vooral met afdalen. Maar ik had ook begrepen van iemand dat klimmen met een automaat ook wel wat manuele handelingen vereist. Ik weet alleen niet of deze persoon met een edc achtige bak rijd of bijvoorbeeld met een conventionele automaat. Ze werken toch net ff anders
Maar sowieso is het in de bergen rijden toch even wat anders dan we hier gewend zijn. Vooral met afdalen. Maar ik had ook begrepen van iemand dat klimmen met een automaat ook wel wat manuele handelingen vereist. Ik weet alleen niet of deze persoon met een edc achtige bak rijd of bijvoorbeeld met een conventionele automaat. Ze werken toch net ff anders
- B.Kokkelmans
- forum member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 30 nov 2016 09:58
- Contacteer:
Re: Vakantie in Oostenrijk, Alpen
Met de carnaval zijn we in Bayern geweest. Flink de bergen in met 4 personen en volle bepakking. De clio lachte er om. Geen problemen gehad met welk bergje dan ook...
Renault Clio TCe 120 Intens - Phase 2 Estate - blanc nacré
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
Easy Park Assist
R-Link + Bose
Pack 17"
Pack Siege
-
- forum starter
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 09 feb 2010 22:25
- Contacteer:
Re: Vakantie in Oostenrijk, Alpen
Motor op toeren houden met manuele stand van de EDC. Als de motor op toeren is zal de smering en dus ook koeling beter zijn.
Wij hebben vaak genoeg in de bergen gereden, nooit problemen gehad met temperatuur. Overigens zal er wel een lampje en mogelijk boodschap bij oververhitting verschijnen, al zal dat te laat zijn denk ik.
Enfin; geen zorgen!
Eh EHBO kit is volgens mij een verbanddoos? Zou genoeg moeten zijn.
Wij hebben vaak genoeg in de bergen gereden, nooit problemen gehad met temperatuur. Overigens zal er wel een lampje en mogelijk boodschap bij oververhitting verschijnen, al zal dat te laat zijn denk ik.
Enfin; geen zorgen!
Eh EHBO kit is volgens mij een verbanddoos? Zou genoeg moeten zijn.
Re: Vakantie in Oostenrijk, Alpen
Gewoon in de automatische stand laten staan. Waarom zou je handmatig gaan schakelen, je hebt immers een automaat. Wel kun je de Eco-stand uitzetten, dat scheelt in vermogen. Bij het afdalen zou je manueel terug kunnen schakelen om beter af te remmen op de motor. De EDC is beveiligd tegen te hoge toeren, dan gaat het cijfer van de betreffende versnelling op het dashboard knipperen. Kijk maar in de handleiding.
Zelf rijd ik een dCi EDC Estate.
Zelf rijd ik een dCi EDC Estate.
-
- forum starter
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 03 feb 2014 12:57
- Locatie: Enkhuizen
- Contacteer:
Re: Vakantie in Oostenrijk, Alpen
Beveiligd tegen te hoge toeren, hoe moet ik dat zien? Gaat ie gewoon niet hoger dan wat ie veilig vind, of moet je dan actie ondernemen. Dat zou met dalen wel lastig zijn, want dan gaat ie max toeren draaien natuurlijk en opschakelen is geen optie natuurlijk, remmen ook niet 

- Paulbroere
- beginner
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 03 jul 2017 20:36
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Vakantie in Oostenrijk, Alpen
eco-stand zou ik idd uit laten.. te laat in de toeren met hoge belasting is niet top..
met afdalen wel handmatig terugschakelen.. anders gaan je remmen het (te) zwaar krijgen. de tip vroeger was altijd: afdalen in dezelfde versnelling als stijgen
ps: mocht ie overhit raken (wat met een moderne, goed onderhouden auto echt niet gaat gebeuren) zal je wel een lampje of waarschuwing krijgen.. dan gewoon ff af laten koelen.
te hoge toeren kan niet.. of hij schakelt automatisch door. of je hebt de begrenzer altijd nogx
met afdalen wel handmatig terugschakelen.. anders gaan je remmen het (te) zwaar krijgen. de tip vroeger was altijd: afdalen in dezelfde versnelling als stijgen

ps: mocht ie overhit raken (wat met een moderne, goed onderhouden auto echt niet gaat gebeuren) zal je wel een lampje of waarschuwing krijgen.. dan gewoon ff af laten koelen.
te hoge toeren kan niet.. of hij schakelt automatisch door. of je hebt de begrenzer altijd nogx
Renault Clio RS III 200 (2012)
Re: Vakantie in Oostenrijk, Alpen
Beste Wazige;
Als vaste Oostenrijk-ganger kan ik terugkijken op 3 vakanties met de Clio 120 EDC, en zou je het volgende advies mee willen geven:
Bij stijgingen boven een paar procent: Eco stand uit. Laat na langere stijgingen bij een stop de auto even nadraaien voor het smeren /koelen.
Bij haarspeldbochten kan het handiger zijn om de manuele modus te gebruiken, hiermee kan je beter op koppel rijden door +2000 toeren aan te houden.
Bij afdalingen: schakel in de handmatige modus terug, houd de motor boven de 2700 toeren, en rem indien nodig kort bij, de zelfremmende werking is niet bijster...
Vooral op langere afdalingen is kortstondig, iets krachtiger remmen goed tegen hete remmen.
Ook kan het handig zijn het navigatiescherm te volgen, je kunt tevoren inschatten hoe het wegverloop is, en daarop inspelen.
Uitdagende wegen zijn bijvoorbeeld:
_Silvretta hochalpenstrasse
_weg naar Samnaun (CH)
_Timmelsjoch naar Italië
_De oude Brennerstrasse
Prettige Vakantie!
Als vaste Oostenrijk-ganger kan ik terugkijken op 3 vakanties met de Clio 120 EDC, en zou je het volgende advies mee willen geven:
Bij stijgingen boven een paar procent: Eco stand uit. Laat na langere stijgingen bij een stop de auto even nadraaien voor het smeren /koelen.
Bij haarspeldbochten kan het handiger zijn om de manuele modus te gebruiken, hiermee kan je beter op koppel rijden door +2000 toeren aan te houden.
Bij afdalingen: schakel in de handmatige modus terug, houd de motor boven de 2700 toeren, en rem indien nodig kort bij, de zelfremmende werking is niet bijster...
Vooral op langere afdalingen is kortstondig, iets krachtiger remmen goed tegen hete remmen.
Ook kan het handig zijn het navigatiescherm te volgen, je kunt tevoren inschatten hoe het wegverloop is, en daarop inspelen.
Uitdagende wegen zijn bijvoorbeeld:
_Silvretta hochalpenstrasse
_weg naar Samnaun (CH)
_Timmelsjoch naar Italië
_De oude Brennerstrasse
Prettige Vakantie!
-
- forum starter
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 03 feb 2014 12:57
- Locatie: Enkhuizen
- Contacteer:
Re: Vakantie in Oostenrijk, Alpen
Ik heb een gt. Deze heeft geen eco modus, wel een rs knop waarmee de auto een stukje feller wordt maar ook een stuk dorstiger. De stukken waar ik ga rijden heeft pittige hellingen van 20% zag ik.. das best heftig. Maar als je op zo'n helling Nasr beneden gaat, dan zal de auto toch wel heel veel toeren maken. Maar dat kan dus geen kwaad dan?
-
- forum starter
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 09 feb 2010 22:25
- Contacteer:
Re: Vakantie in Oostenrijk, Alpen
TE veel kan kwaad, hoge toeren niet. Ik laat de motor ook vaak afremmen rond 4.000 t/min. Af en toe krachtig remmen en weer laten rollen.
De beveiliging voor te hoge toeren geldt volgens mij alleen voor opschakelen, niet voor terugschakelen. Bij terugschakelen kan je wel degelijk overtoeren maken.
De beveiliging voor te hoge toeren geldt volgens mij alleen voor opschakelen, niet voor terugschakelen. Bij terugschakelen kan je wel degelijk overtoeren maken.
-
- forum starter
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 03 feb 2014 12:57
- Locatie: Enkhuizen
- Contacteer:
Re: Vakantie in Oostenrijk, Alpen
Weer terug uit de Alpen. Ruim 1000 km door de Alpen gereden. Wel een paar zorgelijke uurtjes doorgemaakt. Op een nogal heftige pas gingen de remmen toch wel stinken, het was echt onmogelijk om alles op de motor te doen. De remmen waren op gegeven moment zo (over)belast dat ze zelfs piepte als ik niet aan het remmen was
De remmen blijven nu sowieso piepen als ik ze gebruik.. klinkt erg irritant. Remmen doen ze nog wel prima overigens, ook toen ze zo heet waren, dus ze waren nog niet verglaasd.
In Duitsland natuurlijk ff een paar keer flink doorgetrapt en haalde een top van 207 km per uur
Verder gemiddeld daar waar het kon 140/170 gereden. En alsnog reed ie zuiniger dan ik ooit in Nederland heb gereden met die korte stukjes. Op de Duitse snelweg reed ik gemiddeld 1:15 waarbij de snelheid dus wel hoog was.
In de bergen dacht ik dat ik flink mijn beurs moet trekken, maar daar reed ik zelfs nog zuiniger tot wel 1:18 :D
De 30/100 gebruikscijfers omhoog worden in balans gebracht door de 0,1/100 naar beneden
Ik vraag me wel af of ik de remblokken zal moeten vervangen (voor de vakantie had ik er nog tot 10k mee kunnen rijden, maar ze zijn nu in de 3000km wel erg zwaar belast geweest) of wellicht schoon laten maken om het gepiep op te lossen?
Ik heb overigens de laatste twee dagen de sport stand van de GT gebruikt op niet al te heftige hellingen en dan gaat het prima omdat hij dan veel sneller terug schakelde en langzamer op
. Ik kon dan helaas niet mijn cruisecontrol gebruiken.

De remmen blijven nu sowieso piepen als ik ze gebruik.. klinkt erg irritant. Remmen doen ze nog wel prima overigens, ook toen ze zo heet waren, dus ze waren nog niet verglaasd.
In Duitsland natuurlijk ff een paar keer flink doorgetrapt en haalde een top van 207 km per uur

Verder gemiddeld daar waar het kon 140/170 gereden. En alsnog reed ie zuiniger dan ik ooit in Nederland heb gereden met die korte stukjes. Op de Duitse snelweg reed ik gemiddeld 1:15 waarbij de snelheid dus wel hoog was.
In de bergen dacht ik dat ik flink mijn beurs moet trekken, maar daar reed ik zelfs nog zuiniger tot wel 1:18 :D
De 30/100 gebruikscijfers omhoog worden in balans gebracht door de 0,1/100 naar beneden

Ik vraag me wel af of ik de remblokken zal moeten vervangen (voor de vakantie had ik er nog tot 10k mee kunnen rijden, maar ze zijn nu in de 3000km wel erg zwaar belast geweest) of wellicht schoon laten maken om het gepiep op te lossen?
Ik heb overigens de laatste twee dagen de sport stand van de GT gebruikt op niet al te heftige hellingen en dan gaat het prima omdat hij dan veel sneller terug schakelde en langzamer op
