Clio verbruikt 1:6! Wat nu!?

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Jochem---
beginner
Contacteer:

Clio verbruikt 1:6! Wat nu!?

Bericht door Jochem--- »

Hoi!

Het is gebruikelijk om je even kort voor te stellen. Of dat in mijn geval zo slim is, vraag ik mij af; rijd namelijk een fiat :O. Wel heb ik jaren naar tevredenheid een clio2 gereden :). Als ex-renault rijder, zou ik toch graag om jullie advies vragen. Dit topic heb ik aangemaakt voor de auto van mijn zus. Ook een clio 2 phase 2 1.4 16v. Heerlijke auto met veel luxe. Ik zou het fijn vinden als jullie mee willen denken, want diverse garages komen er niet uit en het begint nu toch in de papieren te lopen.

Wat is er aan de hand?
De clio rijdt heerlijk totdat deze op een gegeven moment wat begint te protesteren bij optrekken. De verbuiksmonitor laat dan een verbruik zien van ongeveer 17l per 100km dus afgerond 1:6 bij constante snelheid (dus niet bij het optrekken want dat zou idd mogen bij fors optrekken). De clio slaat af bij het intrappen van de koppeling en je ruikt een benzinelucht. De ontsteking is dus idd niet goed zoals de boordcomputer al aangeeft waardoor de auto smoort.

In het verleden zijn de bougies vervangen, het gasklephuis en allerlei andere dingen nagekeken maar het probleem doet zich zo nu en dan nog steeds voor. Ook het lokskoppelen van de accu (reset) heeft geen resultaat. Als je de stekker van het gasklephuis loshaalt en weer terugplaatst, is het probleem voor een x-termijn weg. Een betrouwbaar gevoel geeft dit natuurlijk en het begint aardig in de papieren te lopen. Het houdt dus verband met de stekker die op het gasklephuis zit. Deze stekker is er in het verleden (voordat wij de auto hadden) een keer vervangen. Ik heb zelf de verbindingen tussen stekker en kabelboom opnieuw geïsoleerd omdat ik dacht dat de spanning wel eens kon overslaan tussen de verschillende draden, maar helaas zonder resultaat.

Hebben jullie nog tips?

Ik hoor het graag!
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Clio verbruikt 1:6! Wat nu!?

Bericht door NicoK »

Wat zegt de uitleescomputer? Het kan namelijk ook de lambda sensor zijn. Niet uitlezen laat het meestal enorm in de papieren lopen. Daar eens mee beginnen dan kunnen we daarna verder kijken. ;)
Jochem---
beginner
Contacteer:

Bericht door Jochem--- »

Uitlezen geeft ook vandaag geen resultaat. Geen enkele foutmelding te vinden!
In het verleden ook al eens laten uitlezen en toen ook geen enkele foutmelding...
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Lambda sensor is de meest logische. Dan kan het ook nog gezien het feit dat er geen foutcode's zijn een kapotte katalysator zijn.

Injectoren, ontsteking, luchtmassa en dergelijke gaan veelal toch een code afgeven. Of het is wel een sensor die op zijn weg naar buiten is, maar zolang de waarde nog binnen het meetbereik valt heb je geen code.
Temperatuursensoren hebben dit probleem heel vaak omdat -20 ook een "logische" waarde is, maar wel een waarde die tot effect heeft dat er meer brandstof moet worden ingespoten.

Heb ik je daarmee verder geholpen? Live uitmeten van de sensoren is dus in dit stadium wel interessant om te kijken waar het probleem kan zitten.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Op het gasklephuis zit ook de stappenmotor. Zeg maar de vervanger van wat vroeger de choke was. Bij koude motor zorgt die er voor dat er meer benzine in de gasklep komt en naar mate de motor warmer wordt sluit die stapsgewijs, vandaar "stappenmotor".

Het komt wel eens voor dat deze door vervuiling vast gaat zitten of dat de magneetspoel op raakt. Gevolg kan zijn; Afslaan bij koude motor (stappenmotor opent niet), of hoog verbruik: stappenmotor sluit niet.
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Duck »

Lambda sonde(s).
Geeft een hoog verbruik als ze kapot zijn.
Te zien bij een meting van de uitlaatgas waardes.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”