Moeizaam starten

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
txgrl
beginner
Contacteer:

Moeizaam starten

Bericht door txgrl »

Mijn clio estate start met een start/stop knop zonder sleutel.
Ik heb hem nog niet zo lang tweedehands gekocht.

Af en toe (1 op de 10x) start hij voor mijn gevoel wat moeizaam. In plaats van in 1x aanslaan duurt het iets langer.
Het is een benzine.
Koude of warme start maakt geen verschil.

Omdat ik nog garantie heb is hij vorige week hij de dealer geweest.
Die heeft de gas inlaat kleppen afgesteld en schoongemaakt. Ik ben auto leek dus geen idee wat het is.

Maar het probleem is niet verholpen.
De auto rijdt verder prima

Moet ik hiermee terug of is het een bekend 'probleem'
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Moeizaam starten

Bericht door NicoK »

Als auto"expert" heb ik ook geen idee wat gas inlaat kleppen zijn. Althans, als het de inlaatkleppen zelf zijn! Ja dat kan, de direct ingespoten motoren van tegenwoordig maken dat er een laagje op de kleppen komt dat er niet meer door de benzine word afgespoten.
Derhalve raakt de inlaat vervuild maar dat zul je eerder moeten merken onder het rijden.

Moeizaam starten vind ik een vaag begrip, 1x aanslaan, is met de beste wil van de wereld niet maar 1 rondgang van de startmotor, dat mogen er best 5 of 6 zijn alvorens de motor aanslaat. Als de motor niet in 1 keer aanslaat heb je toch minimaal 20 omwentelingen van de startmotor en duurt het ook echt te lang, langer dan 5 seconden in ieder geval.

Mijn auto start soms ook wat moeizaam, dat er 5 in plaats van 3 omwentelingen nodig zijn, voor mij is dat echter meestal als ik in de auto stap nadat ik een paar dagen of een week niet ermee heb gereden. Dan is de benzine die in de brandstofgalerij zit weer teruggezakt in de tank en moet die druk eerst even worden opgebouwd. Dat gaat bijna direct want je hoort de brandstofpomp immers aangaan op het moment dat je de sleutel in contact steekt.
Bij jouw auto zal de pomp best aan kunnen slaan als de deur opent, maar als dit pas is als er op de startknop word gedrukt zal dat al heel veel verklaren.
Il Girasoli
forum starter
Contacteer:

Bericht door Il Girasoli »

Volgens mij start de pomp pas op als je het contact activeert met de kaart in de houder óf pas als je de startknop indrukt.
Vespaman
forum starter
Contacteer:

Bericht door Vespaman »

keyless entry modellen hoef je de kaart er niet in te stoppen. 1 keer drukken op startknop is voldoende. Je hoeft hem niet vast te houden tot hij gaat starten. Check wel of je de koppeling c.q. rem goed ingetrapt heb.
Soms kan het een vervuiling in het gasklephuis zijn. Komt dan vaak door benzine bij de witte pomp (Tango Tinq etc) te tanken. Daar zitten toch minder additieven in, waardoor er sneller vervuiling optreed. Ook de euro 95 is soms wat schraal. Tank zelf altijd BP Ultimatie, Shell V-power, Total excellium etc. Iets duurder, maar rijdt uiteindelijk wel zuiniger en geen gedoe meer gehad.
Zal straks nog slechter worden als die E-10 benzine erin gaat komen.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik tank altijd Tango. Het blokje loopt als een Zwitserse naaimachine en mijn benzine- en olieverbruik zijn nog hetzelfde als toen ik bij de dealer wegreed.

Ik heb een paar weken geleden voor de eerste keer (210.000 km op de teller) uit interesse mijn gasklephuis gedemonteerd om van beide kanten goed schoon te maken. Wat bleek: op een minuscuul zwart randje bij de luchtspleet na was de klep brandschoon. Ik stond er zelf van te kijken.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Ronon
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door Ronon »

Ik weet het niet hoor maar de clio's doen het goed op e10 hoor.. wat denk je in frankrijk waar vaak alleen e10 getankt kan worden?. Heb 2 weken terug in een franse clio 2 gereden met 383.000 km op de teller en de eigenaar tankte alleen maar e10. En onderhoud werd alleen het noodzakelijke gedaan en hij liep nog als een zonnetje.

En tja over merken brandstof is vaak een beetje taboe.. vaak komt het uit dezelfde tanker. En of je 98 moet tanken merk je eigenlijk alleen met de wat snellere auto's die halen er meer uit dan de kleine motoren.
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Zit een klopsensor op maar die verandert niks voor 98. Dus vpower is zonde van je geld en E10 droogt enkel je rubbers uit.

In Nederland is benzine, benzine!

Nu we die mythe ook de deur uit hebben..... Mogen we wat input van de TS?
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”