Richtingaanwijzer aan, dan knipperen beide lampjes op het dashboard
Richtingaanwijzer aan, dan knipperen beide lampjes op het dashboard
Als ik de richtingaanwijzer naar links of naar rechts aanzet, dan gaan beide lampjes (links en rechts) op het dashboard knipperen.
Aan de buitenkant gaan wel de juiste lampen knipperen. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Aan de buitenkant gaan wel de juiste lampen knipperen. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door AS1 op 04 mar 2017 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. 2006
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. 2002
ex. Clio 1 - 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
Re: Richtingaanwijzer aan, dan knipperen beide lampjes op het dashboard
Ik heb dit ook met mijn clio 2 phase 1. Als ik stil sta, motor uit, en dan de gevaren lichten aan. gaat alles op het dashboard knipperen. helemaal als ik de rem indruk...
Ook als ik rijd en dan normaal rem, gaan het lampje van het linkerknipperlicht en het mistlicht achter branden op het dashboard.
waarschijnlijk iets van een lekstroompje?
Ook als ik rijd en dan normaal rem, gaan het lampje van het linkerknipperlicht en het mistlicht achter branden op het dashboard.
waarschijnlijk iets van een lekstroompje?
Clio 2 Phs 1
Bij de basis types (in ieder geval de eerste jaren vanaf 1990, de RL en RN), de mijne is van 1992, hoorde het dat allebei de lampjes branden bij links of rechtsaf slaan. Zie forum onder Clio1 onder ' How to' 'tellerblok toerenteller en richtingaanwijzers'. Ik heb er nu een uitgebreider tellerblok in (met toerenteller, watertemp en oliepeilmeter) waarbij dit aangepast is (wel draden knippen...)
Clio 1 Phase 1, 1.4RN 5-versnell. Jan1992 3-deurs
Bedankt voor de antwoorden.
Ik vind het vreemd/niet logisch dat er wel twee lampjes zijn maar gezamenlijk knipperen. Waarom dan niet 1 lampje voor beiden?
Ik krijg komende week een vraagbaak binnen. Ben benieuwd of er een electrisch schema in staat.
Als het klopt dan zou ik dit wel willen aanpassen.
Ik vind het vreemd/niet logisch dat er wel twee lampjes zijn maar gezamenlijk knipperen. Waarom dan niet 1 lampje voor beiden?
Ik krijg komende week een vraagbaak binnen. Ben benieuwd of er een electrisch schema in staat.
Als het klopt dan zou ik dit wel willen aanpassen.
Bij mijn oude klokkenset was er 1 lampje (dus geen 2 lampjes zoals ik zei) achter 2 venstertjes (links en rechter knipperlicht) die open waren. Dus als het lampje (1 lampje dus) brandde zag je beide venstertjes knipperen (links en rechts dus). Wat voor type heb je precies, en welk jaar? Als je net zo'n klokkenset hebt als ik had, dan moet je toch een andere klokkenset kopen wil je gescheiden knippers creeren, je moet dan ook de draden doorknippen om het aan te sluiten (ik heb dat niet zelf gedaan, maar door een echte technicus...ik durfde niet)
Ik heb deze:

Ja precies, die had ik ook. Dat is 1 lampje achter 2 venstertjes. Wil je het gescheiden hebben dan moet er een andere klokkenset hebben...een andere klokkenset is wel een heel gedoe, ik had mazzel omdat 1 en ander voorbereid was, maar er moesten wel wat draadjes aangesloten worden vanaf waar alles de auto inkomt (temperatuurmeter, toerenteller en oliepeilmeter, onder motorkap was alles al voorbereid :-)) en ook de het draad van de richtingaanwijzers doorgeknipt. Ben er nu wel blij mee. Ik had gelukkig juiste tellerblok van zelfde jaar als mijn Clio (later blokken zijn weer iets anders). Welk jaar is je Clio?
Hij is van januari 1993.
Leuk dat je ook zo'n oude Clio hebt! Zijn er ondertussen niet veel meer van.....je hebt dan waarschijnlijk een RL, gezien de klokken?
Deze klokken heb ik er nu in, van hetzelfde jaar, maar dan van een RT:

Deze klokken heb ik er nu in, van hetzelfde jaar, maar dan van een RT:

Als je frans kan ;-) zie link hieronder
In de link zie je jouw klokken met ook de tegelijkertijd links en rechts knipperende venstertjes
http://www.forum-clio.com/index.php?topic=4920.0
In de link zie je jouw klokken met ook de tegelijkertijd links en rechts knipperende venstertjes
http://www.forum-clio.com/index.php?topic=4920.0
In mijn onderschrift staat dat ik een RN heb. 
De verschillen met de RL moet je wel echt opzoeken. Links-rechts gescheiden knipperlampjes hadden ze wel mogen inbouwen bij een RN.

De verschillen met de RL moet je wel echt opzoeken. Links-rechts gescheiden knipperlampjes hadden ze wel mogen inbouwen bij een RN.
Over het hoofd gezien...wel apart, ik heb me er ten tijde van de ombouw een keer goed in verdiept: modeljaar 1993 RN (vanaf zomer 1992) zou een luxer type klokkenset moeten hebben (althans in Nederland) met temperatuurmeter en gescheiden knipperlichten (maar geen toerenteller en oliepeilmeter), modeljaar 1992 RN (die ik heb) had nog het eenvoudiger type (met de rechter/linker vensters tegelijkertijd knipperend die jij ook hebt)..gek dat jij ook nog het eenvoudige type hebt in die van Jan1993!
Bij Renault weet je maar nooit wat ze nog hadden liggen en in je auto hebben gestopt. 
In het overgangsjaar (1996) bij de Safrane kom je bijv. van alles uit de fase 1 en 2 tegen.

In het overgangsjaar (1996) bij de Safrane kom je bijv. van alles uit de fase 1 en 2 tegen.
ok :-) Succes met je Clio!