Welke trommelremset ABS

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
vlooi
beginner
Contacteer:

Welke trommelremset ABS

Bericht door vlooi »

Goedenavond,

Na een remcheck, bleek dat 1 remcilinder rechtsachter lek te zijn.
Deze wil ik dus binnenkort compleet met nieuwe remschoenen vervangen (links en rechts achter).
De trommel heb ik nagemeten en komt neer op dat ik da 203mm variant moet hebben.
Mijn auto heeft ABS, alleen vraag ik me af of dat ook op de achter wielen werkt?
En wat is het verschil tussen een remschoenset met en zonder ABS?

Zonder ABS: TRW GSK1058
Met ABS: TRW GSK1076

Ook is de magnetische ABS sensorring wat beschadigd aan 1 kant.
Ik heb op youtube gezien dat deze los te vervangen is, zonder een nieuwe lager te plaatsen.
Alleen kan ik het onderdeel nergens los vinden, zowel op Dialogys niet als op internet niet.

Ik krijg bij normaal rijden geen ABS foutmelding, maar zodra ik harder als 150km/h ga rijden, krijg ik wel een melding.
Ik heb de auto gelijk uitgelezen, maar er kwam geen foutmelding naar boven.
Ook na het contact uit en weer aan te zetten, is de foutmelding weer weg.
Iemand een idee?

Thanks!
DJ
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Welke trommelremset ABS

Bericht door mox »

Ik heb ABS en een half jaar geleden de GSK1058 geplaatst. Deze set is exact hetzelfde als wat Renault af-fabriek monteert. Volgens mij is er geen verschil tussen remcilinders voor Clio's met en zonder ABS. De cilinders in de GSK1076 lijken me sowieso niet de goede; op de foto zie ik dat ze een bevestigingsgat minder hebben.

Trommels heb ik ook gelijk vervangen. Ik heb kale trommels gekocht (TRW DB4214), de oude ABS-ringen overgezet en zelf nieuwe lagers (SNR R155.63) erin geperst. De trommels zijn ook met voorgemonteerd lager te krijgen (DB4214B) en met lager en ABS-ring (DB4214MR), maar ik vond ze onnodig duur.

Renault levert volgens mij geen losse ABS-ringen. Op eBay zie ik magnetische ABS-ringen voor een euro of 20 (o.a. eBay nr. 201052430834), maar waarschijnlijk is een ritje naar de sloop goedkoper. De ringen wip je met een grote schroevendraaier makkelijk van de trommel af.

https://www.youtube.com/watch?v=-BNSHa6LRRU
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
vlooi
beginner
Contacteer:

Bericht door vlooi »

Dankjewel voor je reactie.
Dan ga ik inderdaad ook voor de GSK1058.
De trommels zien er verder nog goed uit en ga ik niet vervangen.
Wel slijp ik de rand even weg zodat alles weer goed past.

Ik ben er zojuist achter gekomen dat de storing bij het hard rijden wel eens veroorzaakt kan worden door de gebroken sensorring linksvoor.
Die ga ik dus ook gelijk maar eens vervangen.
Mocht ik dan nog storing krijgen, dan ga ik wel even langs de sloop of via ebay.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Let bij het vervangen van de ABS-ring aan de voorkant even op het juiste aantal tanden. Er zijn 2 soorten, 26 en 44 tanden.
Na het vervangen van de remschoenen achter zal je hoogstwaarschijnlijk je handrem bij moeten stellen. Dit gebeurt met één moer, die onhandig achter een hitteschild zit.

https://www.youtube.com/watch?v=UFdJWPc5ygU

In tegenstelling tot in het filmpje heb ik de mijne (weer) zo afgesteld dat de handrem bij de 1e klik nog net niet aanloopt.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”