1.6 16v slaat stationair af bij koud blok (niet de stappenmotor!)

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
S-RS
forum starter
Contacteer:

1.6 16v slaat stationair af bij koud blok (niet de stappenmotor!)

Bericht door S-RS »

Goedenavond,

Inmiddels heb ik het internet flink afgezocht maar ik kan geen duidelijk antwoord op mijn probleem vinden, hopelijk kunnen jullie mij helpen :thumbsup:

Sinds drie weken heb ik af en toe het probleem dat mijn Clio afslaat wanneer hij stationair moet draaien met een blok koud is. Ik zal proberen het probleem zo duidelijk mogelijk te omschrijven:
- Het starten van de auto gaat goed en hij slaat direct aan. Soms loopt hij direct onregelmatig wat gepaard gaat met schudden, maar soms loopt die gewoon goed en is er nog niets te merken.
- Zolang ik niet ga rijden blijft hij gewoon draaien. Bijvoorbeeld, als ik de ramen ga krabben na het starten blijft hij stationair draaien(jaja ik weet het, dat is ook slecht voor het blok :lipssealed: ).
- De eerste keer optrekken gaat goed, daarna bij het eerste kruispunt/stoplicht dat ik de koppeling intrap slaat hij af.
- Als ik de auto opnieuw wil starten slaat hij moeizaam aan en ruik ik direct benzine alsof hij aan het verzuipen is(al voor de pogingen om opnieuw te starten). Van de week duurde het 3-4 minuten voordat hij weer wilde starten.
- Na het starten blijf hij alleen draaien als ik flink gas blijf geven >2000 toeren.
- Vervolgens bij het optrekken als een opa met flink toeren heeft hij alsnog de nijging om af te slaan, bij het oplaten van de koppeling valt hij snel terug in toeren.
- Eenmaal op gang heeft hij de neiging om te bokken, de ene keer erger dan de andere keer. Als ik het gas even los laat en weer gas geef zit er een flinke vertraging op en houdt hij even in, daarna komt er abrupt weer beweging in met een flinke bok.
- Zodra ik koppeling in trap slaat hij direct weer af...
- Het bovenstaande doet zich enkel voor bij een koud blok. Eenmaal op temperatuur ca. 90 graden na ca. 4-5km is er niets meer aan de hand, al heb ik wel het idee dat direct na het intrappen van de koppeling het toerental iets te ver weg zakt naar ca 600. toeren om zich daarna weer te stabiliseren op 750-800 toeren.

Het vervelende aan dit alles is dat hij het niet altijd doet, soms drie dagen achter elkaar en dan weer vijf dagen niet. De stappenmotor hebben we al vervangen maar dit heeft helaas niet geholpen... Op internet lees ik van alles over de MAP sensor en de BDP sensor, maar die problemen lijken iets anders te zijn?

Overigens nog voor de volledigheid: het betreft een phase 1 1.6 16v met KM-stand 211k, bij KM-stand 175k is LPG ingebouwd. Het probleem doet zich ook voor bij het uitschakelen van de LPG installatie, dus dat kan uitgesloten worden.

Graag hoor ik het als jullie suggesties hebben, alvast bedankt voor het meedenken :wave:

Groet,
Daan
Toekomst: Renault Clio 2/3/4 RS :police:
Huidig: Fiat Punto 1.3 Multijet (2012)
Verkocht: Renault Clio II phase 1 1.6-16v RXE (2001)
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: 1.6 16v slaat stationair af bij koud blok (niet de stappenmotor!)

Bericht door NicoK »

Klinkt alsof je een probleempje met de ontsteking hebt. MAP en BDP sensor kan ook nog idd, waarbij de BDP me niet logisch lijkt!

ff bougies nalopen, met LPG hebben die wel de neiging eerder aan vervanging toe te zijn. En evt. uitlezen om te kijken waar die zelf denkt dat de fout ligt.
S-RS
forum starter
Contacteer:

Bericht door S-RS »

Thanks voor je input Nico, ik zal het bij de garage nog eens aankaarten als suggestie!

Wat ik dus nog was vergeten te melden is is dat hij daar reeds staat. Voor de derde keer inmiddels: 1e keer stappenmotor schoonmaken, daarna vervangen want hij was al eens schoongemaakt bij 175k dus misschien was die inmiddels overleden en nu dus weer voor verder onderzoek. Ze kwamen vanmiddag aan het einde van de dag nog wel een kabel tegen van een sensor die ergens bij de carterpan zit. Deze kabel tikt soms tegen de uitlaat aan en de beschermlaag is al beschadigd, dus misschien dat dit wat kortsluiting ofzo kan veroorzaken.

Hij heeft overigens al aan de computer gehangen en deze geeft helaas geen storingen. Maar wellicht is dat een universeel ding en speciefieke Renault aparatuur kan misschien meer vertellen?
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

AfbeeldingIMG-20160627-WA0017 by Nico Katsburg, on Flickr

AfbeeldingIMG-20160627-WA0026 by Nico Katsburg, on Flickr

Ik krijg ook geen codes zoals bij specifieke renault uitleeskasten, maar ik kom overal bij, zag volgens mij ook de mogelijkheid de timing te veranderen.....misschien in de toekomst. :D

Even voor de zekerheid nog vragen, de smoorklep/gasklep is ook al schoon gemaakt?

Wat in vroeger tijden op een motor zat was een veer om de gasklep rustig te laten sluiten aangezien je anders een te abrupte sluiting had en dus een kort moment waarop de motor dan geen mengsel kreeg en dus bijna uitging.
Een warme motor kan armer draaien dan een koude motor, en wellicht dat we dus moeten kijken naar de gaskleppositiesensor en daarbij behorende servo, want volgens mij heeft die al geen kabel meer.....of zelfs wel de gaspedaalpositiesensor. Alhoewel die laatste ook hier onwaarschijnlijk is. Mocht die namelijk te abrupt dicht gaan heb je dat zelfde effect als in vroeger tijden. Maar wel vervelend dat ie geen foutcode geeft......duid weer op een BDP sensor. :(
Lastig deze!
S-RS
forum starter
Contacteer:

Bericht door S-RS »

Hee Nico, excuus voor het verlate antwoord! Ik had het al snel op de telefoon gelezen maar nog geen tijd gehad om even fatsoenlijk via de laptop te reageren ;)

Of ze de smoor-/gasklep hebben schoongemaakt durf ik niet te zeggen, mocht het probleem zich nog steeds voordoen zal ik dit eens navragen.

Inmiddels gaat het alweer een week en 1000km goed. Bij het laatste bezoek aan de garage hebben ze een kabel gevonden van een sensor vlakbij de carterpan(oliedruk sensor?) die tegen de uitlaat aan ging. Het draad was inmiddels al behoorlijk gesleten/gesmolten tot op het koper, dus de hoop is dat deze wat storing veroorzaakte. Zelf had ik er een hard hoofd in of dit het wel moest zijn want hij deed het alleen bij een koud blok, ik had verwacht dat die het dan ook bij een warm blok zal doen als dit de stoor zender zou zijn. Maar misschien dat die sensor bij een warm blok minder belangrijk is ofzo?

Het gaat nu weer even goed en hopelijk blijft dat zo :driving:
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Tsja. durf ik niet met zekerheid te zeggen. In principe is het altijd even belangrijk natuurlijk, maar goed! Ik duim mee!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”