Defecte Turbo of vieze Carterontluchting/EGR?
Geplaatst: 23 jan 2017 17:20
Beste,
Afgelopen maandag kreeg ik een check oil waarschuwing, hieruit bleek dat het olie pijl inderdaad laag was. Ik heb er toen 1.2L olie bijgevuld en hij gaf weer aan voldoende te hebben.
Toen ik terug van werk reed 3 dagen later, viel mij op hoe erg de clio aan het roken was. Eenmaal thuis gekomen het oliepijl gecontroleerd en er was ongeveer 1L verbruikt(in 200km) wat natuurlijk erg extreem is. Er komt zwarte rook uit de uitlaat bij verhoogde toeren, stationair weinig/niks te merken. Geen merkbaar vermogenverlies!
Afgelopen december heb ik de koppakking, waterpomp, distributie, kop bouten etc allemaal laten vervangen, voor meer info:
viewtopic.php?f=82&t=25427
Ik heb de auto dus snel naar mijn monteur gebracht en hij vermoed dat het of de kleppenseals zijn, of de Turbo. Nu heb ik vandaag een aantal Turbo specialisten lopen lastig vallen en velen gaven aan niet te weten wat het probleem is(uit een lopend van ja turbo defect koop hier nieuw, tot je hebt een lekke cilinder succes ermee). Er waren echter 2 die vermoedde(en onderbouwde) dat het probleem aan de Carterontluchting kan liggen. Nu leeg ik op dit forum veel over de EGR problemen, dat deze erg dichtslippen en dat er via het EGR systeem veel olie kan verschijnen in de inlaat.
Nu zit ik dus in dubio, als ik nu een nieuwe turbo zou plaatsen en vervolgens blijkt het probleem een dichtgeslibte carterontluchting te zijn dan heb ik voor niks 400euro uitgegeven. Ik ga dus eerst maar de Carterontluchting schoonmaken en de EGR( voor de mensen die dit ook willen doen een link: https://www.youtube.com/watch?v=ZMzifhKBXyM )
Hopelijk is dat genoeg.
Komt er bij jullie nog iets te boven waar ik aan moet denken? denken jullie dat mijn analyse correct is of niet?
TLDR; Mogelijk defecte turbo of vieze Carterontluchting/EGR wat denken jullie?
Afgelopen maandag kreeg ik een check oil waarschuwing, hieruit bleek dat het olie pijl inderdaad laag was. Ik heb er toen 1.2L olie bijgevuld en hij gaf weer aan voldoende te hebben.
Toen ik terug van werk reed 3 dagen later, viel mij op hoe erg de clio aan het roken was. Eenmaal thuis gekomen het oliepijl gecontroleerd en er was ongeveer 1L verbruikt(in 200km) wat natuurlijk erg extreem is. Er komt zwarte rook uit de uitlaat bij verhoogde toeren, stationair weinig/niks te merken. Geen merkbaar vermogenverlies!
Afgelopen december heb ik de koppakking, waterpomp, distributie, kop bouten etc allemaal laten vervangen, voor meer info:
viewtopic.php?f=82&t=25427
Ik heb de auto dus snel naar mijn monteur gebracht en hij vermoed dat het of de kleppenseals zijn, of de Turbo. Nu heb ik vandaag een aantal Turbo specialisten lopen lastig vallen en velen gaven aan niet te weten wat het probleem is(uit een lopend van ja turbo defect koop hier nieuw, tot je hebt een lekke cilinder succes ermee). Er waren echter 2 die vermoedde(en onderbouwde) dat het probleem aan de Carterontluchting kan liggen. Nu leeg ik op dit forum veel over de EGR problemen, dat deze erg dichtslippen en dat er via het EGR systeem veel olie kan verschijnen in de inlaat.
Nu zit ik dus in dubio, als ik nu een nieuwe turbo zou plaatsen en vervolgens blijkt het probleem een dichtgeslibte carterontluchting te zijn dan heb ik voor niks 400euro uitgegeven. Ik ga dus eerst maar de Carterontluchting schoonmaken en de EGR( voor de mensen die dit ook willen doen een link: https://www.youtube.com/watch?v=ZMzifhKBXyM )
Hopelijk is dat genoeg.
Komt er bij jullie nog iets te boven waar ik aan moet denken? denken jullie dat mijn analyse correct is of niet?
TLDR; Mogelijk defecte turbo of vieze Carterontluchting/EGR wat denken jullie?