Defecte Turbo of vieze Carterontluchting/EGR?
Defecte Turbo of vieze Carterontluchting/EGR?
Beste,
Afgelopen maandag kreeg ik een check oil waarschuwing, hieruit bleek dat het olie pijl inderdaad laag was. Ik heb er toen 1.2L olie bijgevuld en hij gaf weer aan voldoende te hebben.
Toen ik terug van werk reed 3 dagen later, viel mij op hoe erg de clio aan het roken was. Eenmaal thuis gekomen het oliepijl gecontroleerd en er was ongeveer 1L verbruikt(in 200km) wat natuurlijk erg extreem is. Er komt zwarte rook uit de uitlaat bij verhoogde toeren, stationair weinig/niks te merken. Geen merkbaar vermogenverlies!
Afgelopen december heb ik de koppakking, waterpomp, distributie, kop bouten etc allemaal laten vervangen, voor meer info:
viewtopic.php?f=82&t=25427
Ik heb de auto dus snel naar mijn monteur gebracht en hij vermoed dat het of de kleppenseals zijn, of de Turbo. Nu heb ik vandaag een aantal Turbo specialisten lopen lastig vallen en velen gaven aan niet te weten wat het probleem is(uit een lopend van ja turbo defect koop hier nieuw, tot je hebt een lekke cilinder succes ermee). Er waren echter 2 die vermoedde(en onderbouwde) dat het probleem aan de Carterontluchting kan liggen. Nu leeg ik op dit forum veel over de EGR problemen, dat deze erg dichtslippen en dat er via het EGR systeem veel olie kan verschijnen in de inlaat.
Nu zit ik dus in dubio, als ik nu een nieuwe turbo zou plaatsen en vervolgens blijkt het probleem een dichtgeslibte carterontluchting te zijn dan heb ik voor niks 400euro uitgegeven. Ik ga dus eerst maar de Carterontluchting schoonmaken en de EGR( voor de mensen die dit ook willen doen een link: https://www.youtube.com/watch?v=ZMzifhKBXyM )
Hopelijk is dat genoeg.
Komt er bij jullie nog iets te boven waar ik aan moet denken? denken jullie dat mijn analyse correct is of niet?
TLDR; Mogelijk defecte turbo of vieze Carterontluchting/EGR wat denken jullie?
Afgelopen maandag kreeg ik een check oil waarschuwing, hieruit bleek dat het olie pijl inderdaad laag was. Ik heb er toen 1.2L olie bijgevuld en hij gaf weer aan voldoende te hebben.
Toen ik terug van werk reed 3 dagen later, viel mij op hoe erg de clio aan het roken was. Eenmaal thuis gekomen het oliepijl gecontroleerd en er was ongeveer 1L verbruikt(in 200km) wat natuurlijk erg extreem is. Er komt zwarte rook uit de uitlaat bij verhoogde toeren, stationair weinig/niks te merken. Geen merkbaar vermogenverlies!
Afgelopen december heb ik de koppakking, waterpomp, distributie, kop bouten etc allemaal laten vervangen, voor meer info:
viewtopic.php?f=82&t=25427
Ik heb de auto dus snel naar mijn monteur gebracht en hij vermoed dat het of de kleppenseals zijn, of de Turbo. Nu heb ik vandaag een aantal Turbo specialisten lopen lastig vallen en velen gaven aan niet te weten wat het probleem is(uit een lopend van ja turbo defect koop hier nieuw, tot je hebt een lekke cilinder succes ermee). Er waren echter 2 die vermoedde(en onderbouwde) dat het probleem aan de Carterontluchting kan liggen. Nu leeg ik op dit forum veel over de EGR problemen, dat deze erg dichtslippen en dat er via het EGR systeem veel olie kan verschijnen in de inlaat.
Nu zit ik dus in dubio, als ik nu een nieuwe turbo zou plaatsen en vervolgens blijkt het probleem een dichtgeslibte carterontluchting te zijn dan heb ik voor niks 400euro uitgegeven. Ik ga dus eerst maar de Carterontluchting schoonmaken en de EGR( voor de mensen die dit ook willen doen een link: https://www.youtube.com/watch?v=ZMzifhKBXyM )
Hopelijk is dat genoeg.
Komt er bij jullie nog iets te boven waar ik aan moet denken? denken jullie dat mijn analyse correct is of niet?
TLDR; Mogelijk defecte turbo of vieze Carterontluchting/EGR wat denken jullie?
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Defecte Turbo of vieze Carterontluchting/EGR?
Eerst beginnen bij het goedkope alternatief, het gebeurt echt niet van de een op andere dag dat je klepseals het begeven. De Turbo kan wel, maar dan moet je ook een serieus verlies van vermogen voelen. Dus eerst lekker schoonmaken idd, neem ook direct de smoorklep mee. Mocht het inderdaad in de carterontluchting zitten is dat het onderdeel wat niet vanzelf schoon word.
Re: Defecte Turbo of vieze Carterontluchting/EGR?
Ja precies,
Ik zal hem schoonmaken, nieuwe filters bestellen en dan nog een keer testen hoe het allemaal loopt. Als het dan Turbo blijkt te zijn dan kan ik dat altijd nog vervangen(hoewel ik die 400euro liever behoud). Als ik nu filters(olie, brandstof, lucht, interieur) vervang en het blijkt toch de turbo te zijn. moet ik dan weer alle filters vervangen of enkel het olie filter en luchtfilter?
Ik zal hem schoonmaken, nieuwe filters bestellen en dan nog een keer testen hoe het allemaal loopt. Als het dan Turbo blijkt te zijn dan kan ik dat altijd nog vervangen(hoewel ik die 400euro liever behoud). Als ik nu filters(olie, brandstof, lucht, interieur) vervang en het blijkt toch de turbo te zijn. moet ik dan weer alle filters vervangen of enkel het olie filter en luchtfilter?
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Defecte Turbo of vieze Carterontluchting/EGR?
Brandstoffilter hoeft dan niet vervangen te worden.
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Defecte Turbo of vieze Carterontluchting/EGR?
Overigens Max, voor je de turbo vervangt. Let op dat de rest van de motor in goede staat is, dus compressietest doen, lektest en vang een monster van je olie op, mocht daar teveel ijzermateriaal inzitten na een test kan dat een indicatie zijn dat de drijfstanglagers versleten zijn.
Dan zit je alweer op een flinke kostenpost en ik meen me te herinneren dat je een best redelijke km-stand had. Dus dat wel even in de gaten houden.
Dan zit je alweer op een flinke kostenpost en ik meen me te herinneren dat je een best redelijke km-stand had. Dus dat wel even in de gaten houden.
Re: Defecte Turbo of vieze Carterontluchting/EGR?
Bedankt voor het mee denken!
Heb met de monteur afgesproken samen de EGR en carterontluchting na te lopen/schoonmaken voordat we aan de turbo gaan zitten. Mocht dat inderdaad niet het gewenste effect hebben dan zal ik hem idd een compressie test laten doen.
Ik las ergens op het forum in een ander topic over dezelfde soort problemen dat de klepseals vervangen kunnen worden zonder de kop er af te halen... Enig idee of dat klopt?
Zit momenteel trouwens op de 280k km!
Heb met de monteur afgesproken samen de EGR en carterontluchting na te lopen/schoonmaken voordat we aan de turbo gaan zitten. Mocht dat inderdaad niet het gewenste effect hebben dan zal ik hem idd een compressie test laten doen.
Ik las ergens op het forum in een ander topic over dezelfde soort problemen dat de klepseals vervangen kunnen worden zonder de kop er af te halen... Enig idee of dat klopt?
Zit momenteel trouwens op de 280k km!
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Defecte Turbo of vieze Carterontluchting/EGR?
Dan moet je de verbrandingskamer onder druk zetten zodat je kleppen niet de cilinder in tuimelen. (8 bar ongeveer)
Klepspietjes moeten er nog af op dat moment, daarna kunnen de veren eraf en kun je de seal langs de geleiderstang schuiven.
Het lijkt mij een rotklus om het zo te doen. Maar ik zou het ook overwegen als de koppakking net vervangen was. Voor mijn eigen auto zou ik de kop gewoon demonteren daar ik dan ook wat meer dingen weet over de verdere staat van de motor. Maar die weet jij al.
Klepspietjes moeten er nog af op dat moment, daarna kunnen de veren eraf en kun je de seal langs de geleiderstang schuiven.
Het lijkt mij een rotklus om het zo te doen. Maar ik zou het ook overwegen als de koppakking net vervangen was. Voor mijn eigen auto zou ik de kop gewoon demonteren daar ik dan ook wat meer dingen weet over de verdere staat van de motor. Maar die weet jij al.
Re: Defecte Turbo of vieze Carterontluchting/EGR?
Hmm oke, heel erg bedankt voor de info. Mijn beun is door onvoorziene omstandigheden niet aan de auto toegekomen. De planning is morgen de EGR en carterontluchting schoon te maken en dan kijken wat de turbo doet.
Heb helaas zelf geen tijd om het te doen ivm tentamens en gezien mn beun maar 30euro pu vraagt vind ik het wel acceptabel als hij het doet...
Heb helaas zelf geen tijd om het te doen ivm tentamens en gezien mn beun maar 30euro pu vraagt vind ik het wel acceptabel als hij het doet...
Re: Defecte Turbo of vieze Carterontluchting/EGR?
Zo we zijn weer een paar weekjes verder. Ik ben zelf maar aan de slag gegaan en heb alle leidingen tot de turbo los gehaald icl de egr en de carterontluchting. Overal zat een dikke laag roet vast gekoekt en overal loopt olie door.
Turbo draait wel gewoon en lijkt geen speling op de as te hebben....
Ik zal proberen wat fotos toetevoegen.
Verder heb ik luchtfilter en brandstoffilter vervangen. Ik wilde ook de olie en oliefilter vervangen echter kreeg ik de carterplug niet los. Ik rijd morgen met de auto naar werk en zet hem dan bij de garage om de hoek naar of zij die even los kunnen halen. Hopelijk doet alles het dan weer. Zal goed het olie verbruik in de gaten houden.
De auto lijkt al minder te roken, hoewel hij nog wel veel rookt. Dit valt binnen de verwachtingen omdat alles onder de olie zat...
Turbo draait wel gewoon en lijkt geen speling op de as te hebben....
Ik zal proberen wat fotos toetevoegen.
Verder heb ik luchtfilter en brandstoffilter vervangen. Ik wilde ook de olie en oliefilter vervangen echter kreeg ik de carterplug niet los. Ik rijd morgen met de auto naar werk en zet hem dan bij de garage om de hoek naar of zij die even los kunnen halen. Hopelijk doet alles het dan weer. Zal goed het olie verbruik in de gaten houden.
De auto lijkt al minder te roken, hoewel hij nog wel veel rookt. Dit valt binnen de verwachtingen omdat alles onder de olie zat...
- Bijlagen
-
- Alle los gehaalde onderdelen na reinigen
- IMG_20170205_145436.jpg (5.62 MiB) 4677 keer bekeken
-
- EGR na schoonmaken
- IMG-20170202-WA0002.jpeg (717.33 KiB) 4677 keer bekeken
-
- EGR buis
- IMG_20170202_143216.jpg (4.63 MiB) 4677 keer bekeken
-
- EGR net uit het systeem
- IMG_20170202_143107.jpg (3.63 MiB) 4677 keer bekeken
- NicoK
- Oud-beheerder
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Defecte Turbo of vieze Carterontluchting/EGR?
Hmmm, ziet er smakelijk ongezond uit. Een beetje roet zul je houden maar dit is wel erg.
Re: Defecte Turbo of vieze Carterontluchting/EGR?
heb je ook een foto van de turbo?