Clio 2.1 elektronica probleempjes

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Timmie
beginner
Contacteer:

Clio 2.1 elektronica probleempjes

Bericht door Timmie »

In mijn Clio 2.1 1.4 16v heb ik sinds een paar maanden wat elektronische delen van het interieur die niet meer helemaal naar behoren werken.
Het begon met de verlichting van het display van de radio, deze deed het opeens niet meer. Kort daarna deed de verlichting van het bedieningspaneel van de kachel het ook niet meer, waarna de interieurverlichting het opeens ook niet meer deed. Deze doet het op geen van de standen. 1 keer deed hij het toen ik hem op constant branden zette, maar toen ik hem uit zette en weer op constant branden deed hij niets meer en heeft het sinds die tijd ook niet meer gedaan.

Ook rook ik tijdens een rit over de snelweg een vage brandlucht, maar er kwamen geen storingen bij, dus ik dacht dat het van buiten kwam. Echter kwam de rit erna de brandlucht weer terug, en deed de kachel het niet meer op stand 4. Nu was mijn eerste ingeving dat er iets met de kachelweerstand zou moeten zijn. Bij wat nazoeken blijkt dat de kachel het dan alleen op stand 4 zou moeten doen, en de rest niet. Nu heeft de auto dit ook 1 keer gedaan, hij blies de lucht op de snelheid van stand 4, waarbij het niet uitmaakte op welke stand de knop stond. Zelfs wanneer ik de auto uitzette, bleef hij blazen, ook zonder sleutel in het contact. Vervolgens heb ik de auto weer gestart, en blies hij opeens weer zoals het hoorde, met uitzondering van stand 4, deze deed het niet. Sinds die tijd doet stand 4 het af en toe wel en af en toe niet.

Vervolgens besloten de luidsprekers ook kuren te gaan vertonen, deze deden het opeens niet meer toen ik de auto startte. Toen ik de deur opende om te kijken waar het probleem zou kunnen zitten, deden zij het opeens weer. De 2 ritten die ik daarna maakte vielen de boxen uit als ik over een hobbeltje reed, en begonnen elke keer te werken als ik de deur open deed. Nu doen ze het voorlopig weer weer zoals het hoort. Zou dit een kabelbreukje op het scharnierpunt kunnen zijn? De stekkertjes had ik vast gesoldeerd op de luidsprekers toen ik deze had vervangen, en deze zitten er nog goed op.

Nu zullen het de zekeringen niet zijn, maar deze toch voor de zekerheid even vervangen. Dit maakte natuurlijk geen verschil. Het schijnt dat deze Clio's nog wel eens last hebben van corrosie in de stekkertjes of op de aarde, maar ik heb geen idee waar ik dit zou moeten zoeken, en of het überhaupt zou helpen om hier naar te kijken.

wie o wie kan mij een idee geven waar ik zou moeten beginnen te zoeken naar de oplossing(en)?
Asjemenou
beginner
Contacteer:

Re: Clio 2.1 elektronica probleempjes

Bericht door Asjemenou »

De accupool aan de min zijde kan verweerd zijn, dan krijg je een slecht contact met allerlei vage problemen tot gevolg. Controleer die eens.
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Achterlichten los, daar zitten 2 massa's. elke kant 1
Koplampen daar zitten 2 massa's. elke kant 1
Op de motor zitten verscheidene massa's en dan kun je de rest ook wel vinden. ;) (Schutbord)

En dan inderdaad even kijken hoe de accupolen eraan toe zijn.
Timmie
beginner
Contacteer:

Bericht door Timmie »

Bedankt voor de reacties, ik ga proberen deze week er wat aan te doen.
De accupool was inderdaad er erg slecht aan toe toen ik de auto kocht, maar deze heb ik toen weer volledig opgeschuurd en schoongemaakt. Maar we zullen zien, ik houd jullie op de hoogte.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Kijk ook even onder de parafan bij de ventilatormotor. Best kans dat daar een flinke sloot water in zit die nu langzaam via de afdichtrand van jet kachelhuis op de parafanbak je verwarmingssysteem en dus je dashboard in loopt. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn waardoor langzaam alles uitvalt.
Timmie
beginner
Contacteer:

Bericht door Timmie »

Ik heb zojuist eindelijk eens tijd gehad om alles rustig te bekijken. Waardoor het gekomen is weet ik niet, maar alle lampjes waren tegelijk doorgebrand. Het display doet het weer, de knoppen zijn weer verlicht en de aansteker en het asbakje ook.
De interieurverlichting was niet doorgebrand, maar maakte slecht contact. Deze heb ik uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, waardoor het licht het op 1 stand weer deed. Ik denk dat ik bij het uit elkaar halen van het lichtje iets verbogen heb, waardoor de andere stand het niet meer doet. Ik had geen zin om hier mee te prutsen, dus ik heb meteen de kans gegrepen om dit licht te upgraden naar een phase 2 verlichting met maplight er bij.

Nu blijven alleen de problemen met de aanjager en de radio. Ik ben er achter gekomen dat bij warmere temperaturen en lagere luchtvochtigheid de 4e stand het wel doet, ik zit hierdoor nu zelf meer te denken richting een vochtprobleem in de stekkertjes o.i.d.
Ook ga ik even onder het parafan kijken, bedankt voor de tip. Ik herinner mij opeens dat ik een tijdje geleden water hoorde klotsen en de ruiten beslaan ook vrij snel, dus inderdaad best kans dat daar wat vocht zit.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”