Renault Clio Estate TCe Dynamique 2008 - Luchtvervuiling
Geplaatst: 05 dec 2016 12:38
Beste Clioclub lezers en liefhebbers,
Ik heb een Clio Estate TCe Dynamique uit 2008, van het weekend gekocht, bij een autohandelaar in Emmen.
Proefrit gemaakt, auto reed op zich goed, voldoende power. Had ietsje het gevoel dat tot 2000rpm de motor lichtjes stotterde.
Onderstel/banden zijn wat stuk, dus voelde ook veel van het wegdek.
Vervolgens binnen 1,5 uur van Emmen naar Amersfoort gereden, 104km/h op de cruisecontrol, actueel verbruik 6.0L/100km.
Erg netjes lijkt me, geen vermogensproblemen, reed perfect. Van het weekend nog gereden op 50- en 80-wegen. Stationair staat de toerental-naald te bibberen. Bij het starten zakt hij eerst naar 800-900rpm, en vervolgens naar 600-700rpm... Ene keer wel, andere keer niet, maar het toerental is voelbaar/hoorbaar te laag.
Vanochtend 20min op de snelweg gezeten naar me werk, rij de afrit op en er begint een lampje te knipperen. Het oranje motor blokje, wat na een halve minuut weer uit ging. 1 minuut later op me werk boekje er bij gepakt en de melding is: luchtvervuiling, verminder snelheid, ga direct naar een dealer. Het verminderen van de snelheid deed ik automatisch doordat ik de snelweg verliet.
De hamvraag: wat o wat is er aan de hand?
De eerste belangrijke vervolg-vraag: kan ik blijven rijden, daar de melding weg is?
Heb veel gelezen over deze melding bij verschillende modellen, leeuwendeel heeft het over pen-bobines, daarnaast bougies en sensoren.
Foutmeldingen heb ik (nog) niet, moet nog naar de dealer.
De board-computer zelf geeft geen melding.
De auto heeft in Januarie 2016, begin dit jaar, zijn laatste beurt gehad.
Hoe zien de pen-bobines er precies uit? Als ik google op bobines-renault-clio en voer me kenteken in, krijg ik veel blokjes te zien met 4 aansluitingen. Maar niet direct 4 losse bobines.
Helpt een kleien/grote beurt? Vervangen van luchtfilters? Als het gaat om vervanging: filters, bobine(s) kan ik zelf wel vervangen, bougies ook nog wel.
Meest vervelende is dat ik veel gelezen heb dat de dealer in eerste instantie, of gewoon direct, niet wist wat het was.
Ben dan geen voorstander van lukraak alles vervangen, daar de kosten snel oplopen.
Ik wil hem zwz naar de garage brengen voor een onderhoudsbeurt. Misschien blijft het daarna weg. Kan het ook aankaarten als ze het onderhoud uitvoeren. Onder voorbehoud dat ze niet 2,5 uur arbeid + uitlezen gaan rekenen.
Hebben jullie kentekennummer / motorgegevens nodig?
Ben benieuwd naar jullie wijsheid!
GR.
Benjamin
Ik heb een Clio Estate TCe Dynamique uit 2008, van het weekend gekocht, bij een autohandelaar in Emmen.
Proefrit gemaakt, auto reed op zich goed, voldoende power. Had ietsje het gevoel dat tot 2000rpm de motor lichtjes stotterde.
Onderstel/banden zijn wat stuk, dus voelde ook veel van het wegdek.
Vervolgens binnen 1,5 uur van Emmen naar Amersfoort gereden, 104km/h op de cruisecontrol, actueel verbruik 6.0L/100km.
Erg netjes lijkt me, geen vermogensproblemen, reed perfect. Van het weekend nog gereden op 50- en 80-wegen. Stationair staat de toerental-naald te bibberen. Bij het starten zakt hij eerst naar 800-900rpm, en vervolgens naar 600-700rpm... Ene keer wel, andere keer niet, maar het toerental is voelbaar/hoorbaar te laag.
Vanochtend 20min op de snelweg gezeten naar me werk, rij de afrit op en er begint een lampje te knipperen. Het oranje motor blokje, wat na een halve minuut weer uit ging. 1 minuut later op me werk boekje er bij gepakt en de melding is: luchtvervuiling, verminder snelheid, ga direct naar een dealer. Het verminderen van de snelheid deed ik automatisch doordat ik de snelweg verliet.
De hamvraag: wat o wat is er aan de hand?
De eerste belangrijke vervolg-vraag: kan ik blijven rijden, daar de melding weg is?
Heb veel gelezen over deze melding bij verschillende modellen, leeuwendeel heeft het over pen-bobines, daarnaast bougies en sensoren.
Foutmeldingen heb ik (nog) niet, moet nog naar de dealer.
De board-computer zelf geeft geen melding.
De auto heeft in Januarie 2016, begin dit jaar, zijn laatste beurt gehad.
Hoe zien de pen-bobines er precies uit? Als ik google op bobines-renault-clio en voer me kenteken in, krijg ik veel blokjes te zien met 4 aansluitingen. Maar niet direct 4 losse bobines.
Helpt een kleien/grote beurt? Vervangen van luchtfilters? Als het gaat om vervanging: filters, bobine(s) kan ik zelf wel vervangen, bougies ook nog wel.
Meest vervelende is dat ik veel gelezen heb dat de dealer in eerste instantie, of gewoon direct, niet wist wat het was.
Ben dan geen voorstander van lukraak alles vervangen, daar de kosten snel oplopen.
Ik wil hem zwz naar de garage brengen voor een onderhoudsbeurt. Misschien blijft het daarna weg. Kan het ook aankaarten als ze het onderhoud uitvoeren. Onder voorbehoud dat ze niet 2,5 uur arbeid + uitlezen gaan rekenen.
Hebben jullie kentekennummer / motorgegevens nodig?
Ben benieuwd naar jullie wijsheid!
GR.
Benjamin