Mijn Clio IV Estate dreunt/ resoneert op de snelweg af en toe. Ik kan zelf de volgende oorzaken verzinnen:
- de winterbanden (5 mm) zijn misschien onregelmatig gesleten;
- de dakrails resoneren misschien (het deed zich laatst voor bij harde wind);
- misschien zijn de wiellagers versleten (km stand ca 59.000);
- ...
Wie herkent dit en weet wat het zou kunnen zijn?
gedreun
- 66 kW powerrr
- forum starter
gedreun
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
Re: gedreun
Ik heb 3 keer last gehad van resonantie:
Eerste keer was een licht versleten wiellager linksvoor (142000 km). Op de snelweg zorgde dit voor resonantie die met regelmatige tussenpozen van ca. 5 seconden opkwam en weer verdween.
Tweede keer was nadat ik de fuseekogels had vervangen. Niet-uitgelijnd een tijdje mee rondgereden. Dit gaf bij ca. 140 km/h resonantie en een trillend stuur. Bij hogere snelheden werd alles weer rustig.
Derde keer had het (plak)lood van één van mijn velgen losgelaten. Dit gaf vanaf ca. 100 km/h wat herrie maar die werd steeds heftiger bij toenemende snelheid.
Eerste keer was een licht versleten wiellager linksvoor (142000 km). Op de snelweg zorgde dit voor resonantie die met regelmatige tussenpozen van ca. 5 seconden opkwam en weer verdween.
Tweede keer was nadat ik de fuseekogels had vervangen. Niet-uitgelijnd een tijdje mee rondgereden. Dit gaf bij ca. 140 km/h resonantie en een trillend stuur. Bij hogere snelheden werd alles weer rustig.
Derde keer had het (plak)lood van één van mijn velgen losgelaten. Dit gaf vanaf ca. 100 km/h wat herrie maar die werd steeds heftiger bij toenemende snelheid.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré