krakend eenmalig geluid bij werrijden koude start

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
roland.zijlstra
beginner
Contacteer:

krakend eenmalig geluid bij werrijden koude start

Bericht door roland.zijlstra »

Hallo allen,

Ik heb een Clio III ph II 1.6 GT met een zesbak. Ik heb een vraag. Als ik de motor start en achteruit uit parkeer, niets aan de hand. Zodra ik vooruit rij, hoor ik na enige meters eenmalig een kraak, kras bonk geluid van voor onder de auto. Het lijkt wel alsof er iets opgepakt moet worden. Afhankelijk van hoe hard je weg rijdt is het geluid erger. Je voelt het ook een klein beetje op het gaspedaal.

Ik weet niet of een ander er ook last mee heeft, maar tevens als ik lekker aan t optrekken ben en ik schakel door naar de 4 dan valt ie er niet lekker vanzelf in als ik snel schakel. Even tandjes poetsen zogezegd. Schakel ik langzaam en beheerst, dan schakelt hij wel in de 4 zonder bijgeluid.

Wellicht dat iemand me hier verder kan helpen.... ik heb nml nog 6 mnd garantie.....

Groet
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Re: krakend eenmalig geluid bij werrijden koude start

Bericht door Tutuur »

Dat geluid bij weg rijden is normaal, waarom weet ik niet precies maar dat heeft met het abs systeem te maken, ik denk een selftest van de pomp.

Dat schakelen kan duiden op versleten synchromesh ringen maar als je er bij normaal schakelen geen last van hebt, heb je denk ik geen sterke zaak
roland.zijlstra
beginner
Contacteer:

Bedankt voor je reactie. Een zelftest? Waarom verschilt het geluid dan per snelheid? Soms klinkt t als of aandrijving moet aangrijpen/een tandwiel goed moet vallen....

Ik hoor eerst wel een tikje, is dit niet de ABS? Dan even niks en enkele meters verder de kraak kras/bonk....
roland.zijlstra
beginner
Contacteer:

Aanvulling op mn eerste mail..... het klinkt soms hetzelfde als een karter dat over een drempel schuurt...... Dit kan volgens mij geen zelftest zijn.
tienus95
beginner
Contacteer:

Bericht door tienus95 »

Hey Roland,

Ik heb volgens mij exact hetzelfde (https://www.clioclub.info/forum/viewtop ... 89&t=27923). Heb je inmiddels achterhaald of het de zelftest is van de ABS?

Gr. Tienus
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”