Verslag van de APK -- Vreemd... speling in achterwiellagers

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
mox
Beheerteam
Contacteer:

Verslag van de APK -- Vreemd... speling in achterwiellagers

Bericht door mox »

Vandaag heb ik bij de Renaultdealer uitgebreid mee mogen kijken bij mijn APK. Het was interessant. Hieronder een verslag.

Afbeelding

In allebei mijn hagelnieuwe achterwiellagers bleek minimale speling te zitten. Ik vertelde de keurmeester dat ik een paar weken geleden de remmerij achter vernieuwd had en lagers van SNR (nummer R155.63) heb gebruikt. Hij gaf toe wat ik al wist, namelijk dat Renault precies dezelfde levert, alleen zit er dan een renaultdoosje omheen. SNR is namelijk onderdeel van het Renault concern.

De goede man ging de speling vastberaden te lijf met een luchtsleutel op "standje insane" (waar ik met kromme tenen naar stond te kijken), maar dat hielp helemaal niets. Ik zei dat ik alles netjes volgens voorschrift met 175 Nm had aangetrokken, maar volgens hem mocht het best veel strakker. Ik heb daar ernstige bedenkingen bij, maar ik heb mijn mond maar gehouden. Twee andere monteurs kwamen erbij maar niemand had een verklaring voor de speling. Eén van hen zei dat er een ring op de astap hoorde, maar ik wist zeker van niet. De computer in het magazijn werd geraadpleegd en Dialogys liet inderdaad geen ring zien voor de Clio II. Wel voor de Clio I.

Een andere keurmeester werd erbij geroepen en die oordeelde uiteindelijk dat het geen afkeur was. Het is wel aangemerkt als aandachtspunt. Overigens rijdt de auto perfect en de lagers zijn ondanks de speling geluidloos.

Heeft iemand een verklaring? Het enige wat ik me kan bedenken is dat die lagers niet jofel zijn. Ik overweeg daarom om toch maar origineel Renault erin te gaan persen. Ik weet dat je erg op je hoede moet zijn als je lagers online koopt, want vooral van SKF is bekend dat daar veel Chinese namaak van in omloop is (zie bijv. dit bizarre filmpje). Mijn gevoel is dat het met een minder bekend merk als SNR qua namaak niet zo'n vaart zou moeten lopen. Wat denken jullie? De verpakking komt overtuigend over en de ingelaserde tekst op het lager is exact hetzelfde als die op het oude "renaultlager".

Afbeelding
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Verslag van de APK -- Vreemd... speling in achterwiellag

Bericht door Duck »

Vreemde situatie...
En dan met de luchtsleutel er op los.... :naughty:
Je had ook het doosje even onder zijn neus kunnen wrijven; het aanhaalkoppel staat er zelfs op....
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Er zou in theorie ook een foutje in die lagers kunnen zitten.....wellicht even mailen met de vraag hoe het zit.

Wel lekker spul die luchtsleutel.....not. Jeetje wat lomp! Pak dan even een momentsleutel als het strakker mag.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik begin inmiddels een beetje te twijfelen aan de herkomst van die lagers. Ik heb SNR een email met foto's van de lagers en de verpakking gestuurd, met de vraag of het namaak is. Ben benieuwd of ze gaan reageren.

Voor het lossen van mijn asmoeren zal ik wel een flinke steigerpijp nodig gaan hebben. Ik zou de oude (Renault)lagers weer kunnen monteren, want die waren nog goed. De ene zat er pas 40k op, de andere al bijna 200k.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Wanneer je speling uit een lager kan halen door die vaster te draaien zou dat betekenen dat:
1 - de astap slijtage heeft (maar je oude lagers hadden geen problemen zei je dus dat zal het niet zijn)
2 - de binnenring van de nieuwe lagers te ruim zijn om goed op de astap aan te sluiten.
3 - het nieuwe lager gewoon niet aan de specificaties voldoet.

Hoe dan ook lijken deze lagers dus niet goed en moeten er andere in.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Zojuist zowaar een persoonlijk antwoord van SNR gehad. Op basis van de foto's die ik ze heb gestuurd oordelen ze dat het om originele lagers gaat. Een verklaring voor de speling hebben ze niet, afgezien van voor de hand liggende mogelijke oorzaken, zoals:
- Please make sure that the periphery is ok (knuckle, hub...)
- The pressing progress was on the right ring to avoid inner damages to the bearing (often a sign of clearance)
- The correct fitment inside the knuckle till point of stop
Volgens 3 Renaultmonteurs was er niets aan de astappen te zien wat voor problemen kan zorgen en het zou ook vreemd zijn als ze zomaar ineens allebei gaar zouden zijn. Ik zal maar 2 nieuwe (SNR-)lagers laten komen. Deze keer niet van eBay, maar van een Gerenommeerde Betrouwbare Officiële Leverancier (Mister Auto :grin:).

Edit:
Arjan schreef:Wanneer je speling uit een lager kan halen door die vaster te draaien zou dat betekenen dat:
Ik neem aan dat je "wanneer je speling niet uit een lager kan halen" bedoelde, Arjan.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”