In allebei mijn hagelnieuwe achterwiellagers bleek minimale speling te zitten. Ik vertelde de keurmeester dat ik een paar weken geleden de remmerij achter vernieuwd had en lagers van SNR (nummer R155.63) heb gebruikt. Hij gaf toe wat ik al wist, namelijk dat Renault precies dezelfde levert, alleen zit er dan een renaultdoosje omheen. SNR is namelijk onderdeel van het Renault concern.
De goede man ging de speling vastberaden te lijf met een luchtsleutel op "standje insane" (waar ik met kromme tenen naar stond te kijken), maar dat hielp helemaal niets. Ik zei dat ik alles netjes volgens voorschrift met 175 Nm had aangetrokken, maar volgens hem mocht het best veel strakker. Ik heb daar ernstige bedenkingen bij, maar ik heb mijn mond maar gehouden. Twee andere monteurs kwamen erbij maar niemand had een verklaring voor de speling. Eén van hen zei dat er een ring op de astap hoorde, maar ik wist zeker van niet. De computer in het magazijn werd geraadpleegd en Dialogys liet inderdaad geen ring zien voor de Clio II. Wel voor de Clio I.
Een andere keurmeester werd erbij geroepen en die oordeelde uiteindelijk dat het geen afkeur was. Het is wel aangemerkt als aandachtspunt. Overigens rijdt de auto perfect en de lagers zijn ondanks de speling geluidloos.
Heeft iemand een verklaring? Het enige wat ik me kan bedenken is dat die lagers niet jofel zijn. Ik overweeg daarom om toch maar origineel Renault erin te gaan persen. Ik weet dat je erg op je hoede moet zijn als je lagers online koopt, want vooral van SKF is bekend dat daar veel Chinese namaak van in omloop is (zie bijv. dit bizarre filmpje). Mijn gevoel is dat het met een minder bekend merk als SNR qua namaak niet zo'n vaart zou moeten lopen. Wat denken jullie? De verpakking komt overtuigend over en de ingelaserde tekst op het lager is exact hetzelfde als die op het oude "renaultlager".