Nieuwe remmen piepen

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Worteltjestaart
forum starter
Contacteer:

Nieuwe remmen piepen

Bericht door Worteltjestaart »

Bij mijn Clio zijn ~2000km geleden nieuwe schijven en blokken vóór geplaatst vanwege kromme schijven en daardoor trillen tijdens remmen.
Nu beginnen de voorremmen bij langzaam rijden en zacht remmen te piepen. Het piepen houdt op zodra je het rempedaal loslaat of juist harder remt.

Bekend probleem, of een teken dat er bij montage iets fout is gegaan?
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Nieuwe remmen piepen

Bericht door NicoK »

Remblok beweegt een beetje. Voorheen werd er altijd een beetje kopervet op gedaan om dat tegen te gaan. Maar sommige garagebedrijven snapten dat proces niet helemaal en smeerde het zo dik erop dat de ABS sensor werd geraakt. En die deed het niet meer en toen kwam het voorschrift dat het niet meer mocht.

Maar ja.....das de reden, het kan wel met kopervet, heel klein beetje benodigd.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Zolang je er maar voor zorgt dat het niet tussen blok en schijf komt uiteraard, dan rem je niet meer.

Maar nieuwe remmen moeten "ingeremd" worden. langdurig weinig afremmen moet je dan juist vermijden, dan kunnen de remblokken gaan verglazen door de verhitting die daarbij optreedt. Stevig afremmen, uitrollen en tot stilstand komen waarbij je net voordat je stil staat de remdruk zo veel mogelijk verminderd. Noodstops kunnen dodelijk zijn voor nieuwe remmen. Ook nooit je voet op de rem houden wanneer je veel of langdurig hebt moeten remmen. Warme remschijven kunnen dan krom raken. Remblok en schijf moeten "op elkaar inslijten" om tot maximaal remvermogen te komen. Meestal duurt dat gemiddeld zo'n 500 kilometers.

Hoe je de boel kunt schoonmaken: https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... =14&t=6858
Worteltjestaart
forum starter
Contacteer:

Bericht door Worteltjestaart »

Thanks beiden :)
Ik mag aannemen dat de garage netjes wat kopervet heeft toegepast...

Maar, de nieuwe remmen (blokken en schijven) liggen er inmiddels zo'n 2500 km op en piepen pas sinds een paar 100 km.
Ik denk dat ze dus op zich goed ingesleten zijn op elkaar.

Heb gisteren een paar keer wat steviger geremd (geen noodstop) en ook een twee keer 'de andere kant op', dus met zo'n 30kmh achteruit en dan eens remmen.
Dat lijkt veel effect gehad te hebben, het is al een heel stuk minder. Misschien bouwt zich toch veel remstof op wat er even af moest.
Hij piept nu alleen nog af en toe het laatste halve metertje voordat ik stil sta. Da's al een hele verbetering, want het was al gauw 10 meter als ik voor een stoplicht moest remmen...
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”