Nieuwe Clio 2 phase 2 met mankementen?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
harveydwijs2
beginner
Contacteer:

Nieuwe Clio 2 phase 2 met mankementen?

Bericht door harveydwijs2 »

Hallo allemaal!

Allereerst zal ik mij even voorstellen :)

Mijn naam is Harvey de Wijs en ben sinds afgelopen zaterdag (4 juni) in het bezit van een Clio 2 phase 2 RS 2.0 sport s2005. Omdat ik nog niet in het bezit ben van een rijbewijs (30 juni afrijden) heb ik hem toch maar gekocht omdat ik er verliefd op werd :worship:

Maargoed..

Nu heb ik dus een Renault Clio RS uit 2001 gekocht met wat ik denk dat "defecten/mankementen" zijn. Ben zelf wel een autokenner, maar daar houdt het bij mij al gelijk op.

Probleem numero uno:

Eenmaal de auto gekocht te hebben heeft een maat van mij de auto naar huis gereden. reed lekker en ook erg vlot! Ondertussen ook een AMG cabrio uit (199x?) uitgereden dus ik was helemaal happy! Thuis aangekomen dus geparkeerd, maar toen merkte ik dat als er helemaal naar echts/links wordt gestuurd er een wringend geluid ontstaat bij de motor/wielen. Nu weet ik niet of door de banden komen of dat er iets niet helemaal lekker zit...

Probleem twee:

Als de auto net is gestart werkt de koppeling goed (licht gekraak wanneer je hem intrap en loslaat). Nu is het zo dat als de motor warm is het veel erger wordt! Onder de motorkap gekeken en ik hoorde dat het dus van de motor vandaan komt (onder de luchtfilter). Volgens een vriend van mij (die een Honda Civic heeft) kan het de hulp cilinder zijn.

Nu is het natuurlijk moeilijk voor te stellen, maar daarom heb ik hieronder een dropbox link met twee video's. Daarbij heb ik ook wat foto's van de auto zelf (voor een eerste auto moet je er trots op zijn)

Uiteraard komt er volgende maand een grote beurt + D-riem, maar wil wel weten of dit hoge kosten gaan meebrengen

https://www.dropbox.com/sh/hpy9pjkd6mkd ... 2c3-a?dl=0
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Nieuwe Clio 2 phase 2 met mankementen?

Bericht door NicoK »

Pfieuw! Ik hoop dat je wel wat verdient want ik heb zo het idee dat je rond de 18 bent. En dan kan je verzekering best al snel heel hoog worden met een Clio RS. Topbakkie natuurlijk maar houd der rekening mee.
Amper ruimte in de motorruimte dus de distributie vervangen zal niet al te goedkoop zijn. Was bij mij al lastig bij te komen en dan heb ik een 1.2 ;)

Gekraak, kan liggen aan het rubber van je pedaal of het stelmechanisme. Wringend geluid....ja als je auto stil staat hoor je de banden op het wegdek. En anders zou ik eens beginnen met de vloeistof verversen. Maar of het nu direct dat is....
harveydwijs2
beginner
Contacteer:

Ben al 23 hehehe (had hiervoor nooit een rijbewijs nodig namelijk)

Wagen was in mijn ogen vrij goedkoop. Ik heb er 2750 voor betaald

Het geluid wat ik hoor tijdens het sturen komt wel bij de wielkasten vandaan (er is ook een echo aanwezig wanneer hij helemaal naar links/rechts wordt gedraaid)
Timmie
beginner
Contacteer:

Bericht door Timmie »

Bij mijn vorige auto, wel een Honda Civic, had ik een soortgelijk probleem. Daar bleek het rubber van een stuurkogel of fuseekogel (ik weet het even niet meer) kapot te zijn, waardoor er vuil in kwam. Dat kraakte ook behoorlijk bij het sturen.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

RS, grote beurt en D-riem... € 1500,- ongeveer. Overigens is de D-riem van jouw Clio bij ca. 193.000 vervangen. Ik weet niet wat er nu op staat maar dat zou in april 2015 "recent" zijn gedaan. Zal dan dus nog niet nodig zijn hoewel sommige handelaren een wissel van twee jaar terug ook "recent" noemen.
En hoe ik dat weet? Je het de RS van Ome subtilieco en daarvoor was die van pimmuz maar die laatste is hier niet langer lid van het forum.

Welke bandenmaat zit er onder? De velgen komen volgens mij van de Twingo RS en hebben ook een andere ET. DE clio 2 RS heeft ET49 dus met afwijkende maten (banden breder dan 215 sowieso geloof ik) gaat de boel aanlopen in de wielkasten.
harveydwijs2
beginner
Contacteer:

Driem + grote beurt + airco bijvullen + uitlijnen en koppeling nakijken gaat me 853 euro kosten bij de garage (offerte gevraagd)

Wat betreft de Driem die vorig jaar is vervangen op 193xxx.. Ik denk dat je dan een andere in gedachte heb want die van mij heeft nu 134xxx op de teller :)

Edit: ik zie inderdaad dat het zijn clio is geweest. Betreft de persoon waar ik hem van heb overgenomen :D. Ik denk dat de clio met 193xxx van zijn eerste post is
erik_ark
beginner
Contacteer:

Bericht door erik_ark »

853 euro voor dat alles da's geen geld...
Arjaan81
forum starter
Contacteer:

Bericht door Arjaan81 »

Rdw geeft km.stand: onlogisch.....
harveydwijs2
beginner
Contacteer:

Klopt,

heb een papiertje mmeegekregen (kan even niet zeggen van wie) dat er een sprongetje was van 128xxx > 122xxx :/

Maargoed, daarna liep hij weer normaal. Vertelde de verkoper ook dat het heel raar is, maar iemand een idee hoe dit gebeurd kan zijn? Lijkt me niet zo dat ze de kmstand terug draaien :driving:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Andere tellerbak
Typfout? Heb ik ook gehad. Er was bij mijn clio 2 bij APK een keer een kilometerstand ingevuld van 1450000 :dizzy2:
Mouser267
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mouser267 »

Toen ik op zoek was naar een nieuwe auto was er ook eentje waarbij een typefout gemaakt was in de tellerstanden. Stond in het tellerstanden rapport een sprong van 145xxx naar 154xxx naar 145xxx.
Trotse eigenaresse van een Renault Clio 1.4 RN MAX uit 2000.
Hoe zou het gaan met Clio 1.6 16v met kenteken 43-JH-SF?
harveydwijs2
beginner
Contacteer:

Weer terug bij een oude topic :)

Afgelopen zaterdag de Clio naar de garage gebracht (had geen haast). Werd nu net gebeld met wat problemen :(

mankementen:

- Fuseekogel rechts kapot (kan zijn dat hij daarom licht naar rechts stuurt) en dat de wiel rechts aanloopt als je stuurt (links is goed)
- lekt olie op het spruitstuk en het komt van de klep***verpakking? Laatste verstond ik niet helemaal
- uitlaatgas norm is bij mij 3x zo hoog als toegestaan (9,1 ipv 3)
- slippen stuurbekrachtigingspomp (waarschijnlijk is het alleen riem vervangen)
- En hij is duur in benzine (uitstoot). Die is bij mij blijkbaar 462 ipv 95...

Morgen kijkt hij voor de koppeling die kraakt (hij zegt dat het wss een druklager is)

Morgen meer :)
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Ik hoop toch dat het dat rubbertje is van je koppelingspedaal en niet je druklager. Anders word het een hele dure auto.
Mouser267
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mouser267 »

Ik hoop ook voor je dat het niet de druklager is...
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

- Fuseekogel rechts kapot (kan zijn dat hij daarom licht naar rechts stuurt) en dat de wiel rechts aanloopt als je stuurt (links is goed)
Kan. Een flink versleten fuseekogel betekend dat er speling zit in je wiel bevestiging.
- lekt olie op het spruitstuk en het komt van de klep***verpakking? Laatste verstond ik niet helemaal
Klepdekselpakking. Is niet moeilijk om te vervangen. Stukken beter dan een koppakking in ieder geval :thumbsup:
- uitlaatgas norm is bij mij 3x zo hoog als toegestaan (9,1 ipv 3)
Lastig, zit iets niet goed in de aansturing van de ECU door een sensor, maar welke? Kan ook een defecte katalysator zijn
- slippen stuurbekrachtigingspomp (waarschijnlijk is het alleen riem vervangen)
Opspannen multiriem of vervangen.
- En hij is duur in benzine (uitstoot). Die is bij mij blijkbaar 462 ipv 95...
In wat voor eenheden? Zegt mij zo niets

Morgen kijkt hij voor de koppeling die kraakt (hij zegt dat het wss een druklager is)
Hopelijk niet, kan ook de gaffel of (als die hebt) kabel zijn. Ook dat gebeurt vaker
harveydwijs2
beginner
Contacteer:

Ik hoop dat het dan zeker is (kleppendekselverpakking). Heb al gelezen dat het vervangen van een koppakking heel duur is :(
harveydwijs2
beginner
Contacteer:

NicoK schreef:Ik hoop toch dat het dat rubbertje is van je koppelingspedaal en niet je druklager. Anders word het een hele dure auto.
Enig idee wat een garage zal rekenen voor het vervangen van een druklager (krijg morgen een offerte, maar dan weet ik wat ik kan verwachten :furious3: )
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Druklager vervangen betekend dat de versnellingsbak er af moet. Reken maar 8 uur werk en 200 euri onderdelen.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Door je kenteken in te vullen op http://www.mijngarage.nl kan je een indruk krijgen van wat er zoal gerekend wordt. Druklager komt niet in het lijstje voor, maar koppeling vervangen komt het dichtst in de buurt. Zorg wel dat je eerst gaat zitten voordat je de prijs checkt :(
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Ja dat gaat vast heel snel richting 1000 euro. Wat dat betreft vind ik het heerlijk dat ik een auto heb waarbij ik het durf om dat hele spul er gewoon af en uit te slopen. (al dan niet met wat toezicht) maar daar heb jij niks aan. Mijn koppelingspedaal kraakt trouwens ook een beetje.

En correct me if i'm wrong (Arjan) een druklager hoor je toch meestal ook tijdens het schakelen en rijden zelf? Niet alleen als kraken in je pedaal?
harveydwijs2
beginner
Contacteer:

Het is zo dat als mijn koppeling wordt ingedrukt (koude motor) het gewoon vloeiend gaat zonder gekraak. Wanneer de motor warm is gaat het wat schokkerig en kraakt hij heel erg (geluid komt bij de motor vandaag, vlak achter mijn rechterkoplamp.

Nu heb ik al op internet gezocht en als een druklager warm wordt (vet uitgedroogd) kan het kraken... Hoop dat het toch wat anders is, maar ik ben bang van niet :(
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Tsja, anders is het niet anders.

Ten overvloede, als je het geld erin stopt. Doe het goed als je daar de middelen voor hebt en geniet er vervolgens van. :driving:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Eerst even een huishoudelijke mededeling. Wanneer je op een laatste bericht reageert, gebruik dan a.u.b. de 'Reageerknop" en niet dat kleine guote knopje. Tenzij je wilt antwoorden op iets wat eerder is neergezet dan de llaatste post. Ik heb alle quote die er nu onnodig in stonden weg gehaald.

@Harvey: leuk is het niet om tegen kostbare reparaties aan te lopen. Hopelijk gaat het meevallen maar soms is het niet anders.
@ Nico: Kapot druklager kan je horen bij elke keer dat je de koppeling intrap inderdaad. Maar druklager zit best wel op redelijke afstand van de warmte van de motor, dus het duurt best wel even voordat die last krijgt van die warmte.
Mouser267
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mouser267 »

Bij mij was het zo dat de druklager een hoog jankend/piepend geluid maakte als ik de koppeling niet in had.
Kostte minimaal 450 euro om hem te vervangen bij mijn garage... Heb trouwens 2,5 jaar met een versleten druklager gereden, en volgens mij rijdt ie er nog steeds mee. Was bij mij niet zodanig erg dat het gelijk aan vervanging toe was.
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Maar dat was geen RS ;)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”