Distributiedeksel

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Mikoe
beginner
Contacteer:

Distributiedeksel

Bericht door Mikoe »

Ik zoek het bovenste deel en onderste deel van de distributiekappen voor een Clio II uit 2004 met een 1.2 16V. Heb op internet het een en ander wel gevonden, maar misschien dat hier iemand is die onderdeelnummers hier van heeft. Bij mij zitten die kappen er namelijk niet op (of heeft de 1.2 16V deze niet?)
erik_ark
beginner
Contacteer:

Re: Distributiedeksel

Bericht door erik_ark »

De 2 kunststof kappen? Bovenste: 8200035525 Onderste: 8200035552
Mikoe
beginner
Contacteer:

Bericht door Mikoe »

Bedankt ! :thumbsup: Heb ze gevonden.
Mikoe
beginner
Contacteer:

Bericht door Mikoe »

Ik had ze van de week besteld bij de dealer en vandaag opgehaald. Alleen nu blijken deze kappen er al op te zitten. Dat is in ieder geval goed. Maar nu bedoelde ik deze kappen niet. Ik bedoelde de kappen die OVER de riem heen zit. Dus zodat de riem niet "beschadigd" kan worden. Bij onze andere auto (scenic uit 2007) zitten hier wel kappen overheen. Zijn deze kappen er wel voor een 1.2 16V of niet?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

plaats even een paar foto's hoe het er bij jou uitziet. Ik heb ook een 1.2, kan het vergelijken.
Mikoe
beginner
Contacteer:

Bericht door Mikoe »

Afbeelding

Ik hoop dat je het een beetje kan zien.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Dit is de onderzijde. Zal het proberen te vergelijken. Heb gekneusde ribben dus kruip er niet zo makkelijk onder :dead:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Hmm, niet onderzijde...
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Even een laptop erbij gepakt, kijkt makkelijker dan de telefoon. Waar je tegenaan kijkt is de poelie van de dynamo en airco met de multiriem. Daar horen geen kappen op. Meest rechtse (onderaan) op de foto is zo te zien de krukaspoelie. Die drijft zowel multiriem als distributie riem aan. Onder de bovenste poelie zie je dat de multiriem lengtegroeven heeft. De distributieriem heeft dwarsvertanding.

Plaatje ter verduidelijking:
Multiriemen D4F.JPG
Multiriemen D4F.JPG (120.65 KiB) 5252 keer bekeken
Mikoe
beginner
Contacteer:

Bericht door Mikoe »

Oke dat is me duidelijk. Maar er horen dus geen kappen over de nu bloot liggende riemen? Dacht dat dit wel hoorde voor de bescherming tegen steentjes etc. Maar zit er dan maar een hele kleine distributieriem in dan? En heb je dan 2 multiriemen en 1 distributieriem? De riem moet volgend jaar vervangen worden en de dealer zei dat het bij een 1.2 16V makkelijk zelf te doen is en geen speciaal gereedschap nodig is voor de nokkenas om die vast te zetten. Maar moeten dan die andere riemen ook vervangen worden?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

[youtube]713Txm89Mmg[/youtube]
Laatst gewijzigd door mox op 01 mei 2016 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
mitkrov13
forum starter
Contacteer:

Bericht door mitkrov13 »

mox schreef:[youtube][/youtube]

youtube link Gefixt:

[youtube]713Txm89Mmg[/youtube]
als het niet lukt? Pur en Kit!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Nou, de nokkenas en krukas moeten echt wel geblokkeerd worden, of zoals het filmpje laat zien, goed op de markeringen gezet. Anders kan je rustig wachten tot de distributieriem knapt voordat je 'm vervangt. Nee, één tandje verspringen en je motor loopt niet lekker twee tandjes of meer en je tik de kleppen krom. Die zelf doen moet je dus alleen doen wanneer je alle nodige speciaal gereedschap hebt én precies weet hoe je het moet doen. Daarbij moet je ook de nieuwe riem op exact de juiste spanning zetten. Te slap, dan loopt de riem er af, te strak dan gaat de riem gieren en kan knappen. En, met alle respect hoor, wanneer je de multiriem niet van distributieriem kunt onderscheiden kan je er beter vanaf blijven.

Multiriemen (twee inderdaad) is niet moeilijk te vervangen, daar hoeft ook niets voor geblokkeerd te worden.
Mikoe
beginner
Contacteer:

Bericht door Mikoe »

Ik dacht dat er 1 de multiriem was en 1 de distributieriem. Vandaar daar ik dus dacht dat er kappen over heen moesten. Maar in ieder geval bedankt voor de info. Me schoonvader is monteur dus dat zal wel goed komen.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”