bandenslijtage vs vibraties
Geplaatst: 21 mar 2016 12:06
Ik heb aan de mensen met een autotechniek achtergrond/ervaring een vraag over bandenslijtage.
Ik heb een Clio IV Estate dCi 90 pk. Nieuw gekocht in januari 2015. Op de dag na aflevering heb ik destijds een winterset laten monteren (16" lichtmetaal van RIAL met Dunlop SP Wintersport 4D winterbanden). Die heeft er toen tot en met april onder gezeten zonder verdere problemen. Ongeveer 3 maanden dus. In oktober 2016 heb ik de winterset er weer onder laten leggen door de Renault-dealer tijdens de gratis wintercheck. vanaf dat moment heb ik last gehad van vibraties in de auto. Vanaf 120 km/uur was de vibratie echt erg, maar ik rijd als eco-rijder het grootste deel van de tijd minder snel, dus het was wel te doen. Ik vond de Clio overigens ook slecht sporen. Vorige week heb ik de winterset weer laten verwijderen bij de 60.000 km-beurt (bij een andere Renault-dealer, want bij de eerste ben ik opgestapt wegens ernstige ontevredenheid). Ik heb vooraf aangegeven dat ik last had van vibratie en het slechte sporen. De dealer stelde voor om de zomerset te monteren om te kijken of ik daarmee last had van dezelfde klachten. Zo gezegd, zo gedaan en wat bleek: de zomerset (16" lichtmetaal van Dezent met Dunlop SP Sport Bluresponse zomerbanden) had er geen last van; geen vibraties en de Clio was weer normaal stabiel bij rechtuit rijden. Met de dealer heb ik afgesproken dat de winterset gebalanceerd gaat worden tegen de tijd dat de winter er weer aan komt. Tot zover een helder verhaal.
Bij de 60.000 km-beurt is ook het profiel van de winterbanden gemeten en daar kijk ik achteraf van op. Ten eerste was de slijtage aan de voorzijde vrij groot (in 8 maanden/35.000 km van zo'n 9 mm naar ongeveer 5 mm links en rechts; ik heb het als eco-rijder nog nooit meegemaakt). Daarnaast was de slijtage achter nogal ongelijk. Linksachter had nog 7 mm en rechtsachter had nog 6 mm. Ik vind het opvallend.
Ik ben heel erg benieuwd wat de technisch onderlegde mensen hier van denken (het blijft mogelijk gissen, maar toch). Is er een verband denkbaar tussen de vibratie, het slechte sporen, en de behoorlijk ongelijke slijtage van de achterbanden? Ik zat er zelf aan te denken dat het wiel rechtsachter misschien niet optimaal recht gemonteerd is geweest (ik kijk namelijk nergens bij op, bij mijn voormalige dealer) en daardoor vibratie, slecht sporen en extra slijtage veroorzaakte.
Graag hoor ik van jullie.
Ik heb een Clio IV Estate dCi 90 pk. Nieuw gekocht in januari 2015. Op de dag na aflevering heb ik destijds een winterset laten monteren (16" lichtmetaal van RIAL met Dunlop SP Wintersport 4D winterbanden). Die heeft er toen tot en met april onder gezeten zonder verdere problemen. Ongeveer 3 maanden dus. In oktober 2016 heb ik de winterset er weer onder laten leggen door de Renault-dealer tijdens de gratis wintercheck. vanaf dat moment heb ik last gehad van vibraties in de auto. Vanaf 120 km/uur was de vibratie echt erg, maar ik rijd als eco-rijder het grootste deel van de tijd minder snel, dus het was wel te doen. Ik vond de Clio overigens ook slecht sporen. Vorige week heb ik de winterset weer laten verwijderen bij de 60.000 km-beurt (bij een andere Renault-dealer, want bij de eerste ben ik opgestapt wegens ernstige ontevredenheid). Ik heb vooraf aangegeven dat ik last had van vibratie en het slechte sporen. De dealer stelde voor om de zomerset te monteren om te kijken of ik daarmee last had van dezelfde klachten. Zo gezegd, zo gedaan en wat bleek: de zomerset (16" lichtmetaal van Dezent met Dunlop SP Sport Bluresponse zomerbanden) had er geen last van; geen vibraties en de Clio was weer normaal stabiel bij rechtuit rijden. Met de dealer heb ik afgesproken dat de winterset gebalanceerd gaat worden tegen de tijd dat de winter er weer aan komt. Tot zover een helder verhaal.
Bij de 60.000 km-beurt is ook het profiel van de winterbanden gemeten en daar kijk ik achteraf van op. Ten eerste was de slijtage aan de voorzijde vrij groot (in 8 maanden/35.000 km van zo'n 9 mm naar ongeveer 5 mm links en rechts; ik heb het als eco-rijder nog nooit meegemaakt). Daarnaast was de slijtage achter nogal ongelijk. Linksachter had nog 7 mm en rechtsachter had nog 6 mm. Ik vind het opvallend.
Ik ben heel erg benieuwd wat de technisch onderlegde mensen hier van denken (het blijft mogelijk gissen, maar toch). Is er een verband denkbaar tussen de vibratie, het slechte sporen, en de behoorlijk ongelijke slijtage van de achterbanden? Ik zat er zelf aan te denken dat het wiel rechtsachter misschien niet optimaal recht gemonteerd is geweest (ik kijk namelijk nergens bij op, bij mijn voormalige dealer) en daardoor vibratie, slecht sporen en extra slijtage veroorzaakte.
Graag hoor ik van jullie.