bandenslijtage vs vibraties

Voor algemene technische info zoals onderhoud en APK
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JB2
beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2015 10:02
Contacteer:

bandenslijtage vs vibraties

Bericht door JB2 »

Ik heb aan de mensen met een autotechniek achtergrond/ervaring een vraag over bandenslijtage.

Ik heb een Clio IV Estate dCi 90 pk. Nieuw gekocht in januari 2015. Op de dag na aflevering heb ik destijds een winterset laten monteren (16" lichtmetaal van RIAL met Dunlop SP Wintersport 4D winterbanden). Die heeft er toen tot en met april onder gezeten zonder verdere problemen. Ongeveer 3 maanden dus. In oktober 2016 heb ik de winterset er weer onder laten leggen door de Renault-dealer tijdens de gratis wintercheck. vanaf dat moment heb ik last gehad van vibraties in de auto. Vanaf 120 km/uur was de vibratie echt erg, maar ik rijd als eco-rijder het grootste deel van de tijd minder snel, dus het was wel te doen. Ik vond de Clio overigens ook slecht sporen. Vorige week heb ik de winterset weer laten verwijderen bij de 60.000 km-beurt (bij een andere Renault-dealer, want bij de eerste ben ik opgestapt wegens ernstige ontevredenheid). Ik heb vooraf aangegeven dat ik last had van vibratie en het slechte sporen. De dealer stelde voor om de zomerset te monteren om te kijken of ik daarmee last had van dezelfde klachten. Zo gezegd, zo gedaan en wat bleek: de zomerset (16" lichtmetaal van Dezent met Dunlop SP Sport Bluresponse zomerbanden) had er geen last van; geen vibraties en de Clio was weer normaal stabiel bij rechtuit rijden. Met de dealer heb ik afgesproken dat de winterset gebalanceerd gaat worden tegen de tijd dat de winter er weer aan komt. Tot zover een helder verhaal.

Bij de 60.000 km-beurt is ook het profiel van de winterbanden gemeten en daar kijk ik achteraf van op. Ten eerste was de slijtage aan de voorzijde vrij groot (in 8 maanden/35.000 km van zo'n 9 mm naar ongeveer 5 mm links en rechts; ik heb het als eco-rijder nog nooit meegemaakt). Daarnaast was de slijtage achter nogal ongelijk. Linksachter had nog 7 mm en rechtsachter had nog 6 mm. Ik vind het opvallend.

Ik ben heel erg benieuwd wat de technisch onderlegde mensen hier van denken (het blijft mogelijk gissen, maar toch). Is er een verband denkbaar tussen de vibratie, het slechte sporen, en de behoorlijk ongelijke slijtage van de achterbanden? Ik zat er zelf aan te denken dat het wiel rechtsachter misschien niet optimaal recht gemonteerd is geweest (ik kijk namelijk nergens bij op, bij mijn voormalige dealer) en daardoor vibratie, slecht sporen en extra slijtage veroorzaakte.

Graag hoor ik van jullie.
Helaas was de Clio IV niet zo'n succes. Nu peugeot 208 \o/
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: bandenslijtage vs vibraties

Bericht door NicoK »

Het verschil tussen Links en Rechtsachter kijk ik opzich niet van op. Dat heeft elke Renault bij ons gehad. Waar het aan ligt. Ik heb een vermoeden maar ik weet dat niet zeker. Dus ik ga dat niet verder uitdiepen voor nu.

Het is niet onmogelijk dat er in 35.000 km waarbij je dus 4 mm omlaag ging. Geeft een theoretische levensduur van 50.000 km Lijkt mij niet gek persoonlijk. Ik weet dat het beter kan maar dat heeft te maken met het zachtere compound waar een winterband uit gemaakt is.
Maar trillen kan beginnen als er een highspot of heavy point van de band wegslijt. Dus het oppervlak zou nooit helemaal gelijk zijn. Zal altijd enige imperfectie in zitten. Sommige banden hebben dat erger dan anderen. Maar ja, je weet het gevoel van nieuwe banden. Rijd heel soepel en stil. Balancering verandert aan de hand van slijtage. Soms merk je dat en soms ook niet.

Wil je er meer over weten, vraag gerust. Ik zal antwoorden naar vermogen. Maar ik heb verder alleen de standaard bandenproductiekennis die je aangeleerd krijgt. :wink:
Gebruikersavatar
JB2
beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2015 10:02
Contacteer:

Re: bandenslijtage vs vibraties

Bericht door JB2 »

Dat er verschillen zijn tussen links en rechts is inderdaad niet vreemd, maar als je dan ziet dat het verschil voor tussen links en rechts maar 0,2 mm is en je ziet dan dat het achter een hele mm is, dan vind ik dat toch opvallend.

Ik heb al heel wat jaren ervaring met winterbanden (van de merken Dunlop, Good Year, Fulda en Pirelli). Ik had voor de Clio een Citroën C3 1.6 e-HDi 90 pk. Daar had ik Dunlop SP Wintersport 3D winterbanden onder. Daar heb ik bijna 3 winters mee gereden (Ik schat ongeveer 65.000 km) en toen hadden ze nog genoeg profiel om een hele winter (20-25.000 km) mee te kunnen, en heb ik ze in kunnen ruilen bij de bandenspecialist. Het lijkt er op dat de banden onder de Clio dus bij compleet gelijk gebruik wat betreft rijgedrag bijna dubbel zo snel slijten. Ik kan dat niet echt begrijpen.

Detail: de Dunlop SP Winter Sport 4d kwam in de ANWB winterbandentest in 2014 juist als beste uit de test op het gebied van slijtage. :-)
Helaas was de Clio IV niet zo'n succes. Nu peugeot 208 \o/
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: bandenslijtage vs vibraties

Bericht door NicoK »

Dat lijkt inderdaad niet met elkaar te kloppen. Qua slijtage is uitlijning het eerste waar je naar kijkt. En met de onafhankelijke achtervering.....mag dat het 1 mm verschil niet verklaren. Vreemd.....slechte levering zou ook nog kunnen. Compound net te zacht...

Dus maar eens een keertje uitlijnen denk ik.
BadEend
forum starter
Berichten: 149
Lid geworden op: 10 feb 2012 17:08
Contacteer:

Re: bandenslijtage vs vibraties

Bericht door BadEend »

Vibraties liggen aan de band/velg en het niet sporen aan een verkeerde uitlijning.
Plaats reactie

Terug naar “Technische informatie (vraag & antwoord)”