esp-lamje+serice brandt

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
goldenclio
beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 sep 2014 22:13
Contacteer:

esp-lamje+serice brandt

Bericht door goldenclio »

Hallo, bij mijn Clio 1.5 dci80, 2004 brandt het esp+servicelampje na een tijdje rijden, als dit aangaat valt de toerenteller even naar nul.
Verder blijft alles gewoon functioneren, en rijdt ook verder goed.Maar laatst lichtte het weer op, en ik dacht als ik de auto afzet en weer start gaat het misschien weer uit. Maar......daarna wilde ik weer starten wat dus niet meer lukte, de startmotor maakt een paar slagen maar de motor slaat niet aan.
Wegenwacht erbij , maar kon geen storing vinden. En even later sloeg hij weer gewoon aan ,en de lampjes bleven uit!!!
Gister weer de lampjes aan en wegval van de toerenteller, maar gewoon doorgereden, verder niks aan de hand.
Later weer naar huis, de lampjes bleven uit..
wegenwacht had het over een bdp-sensor die misschien slecht was, maar zit die op een diesel, en wat heeft het met elkaar te maken?
Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is? Er is niks aan de auto gebeurd.

Mvgr, Nico
Gebruikersavatar
Lodo75
beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2015 22:45
Locatie: Rotterdam / Amersfoort
Contacteer:

Re: esp-lamje+serice brandt

Bericht door Lodo75 »

Hi Nico,

Bdp sensor klinkt aannemelijk, die heeft eigenlijk elke moderne auto.
Deze heeft hij nodig voor de timing van je inspuiting, maar ook t meten van je toerental.

Zal beginnen met die te vervangen, zal de kop niet kosten en als je een beetje handig bent ook zeker zelf te doen (doorgaans zit hij niet op Een hele ellendige plek, soms wel ....)

Succes!
Gr Lodewijk.
Gebruikersavatar
Rickert
Oud-beheerder
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: esp-lamje+serice brandt

Bericht door Rickert »

BDP-sensor ( bovenste dode punt ) geeft aan wanneer Cilinder 1 bijna bovenin is. hieraan kan de ECU de verstuiver gaan aansturen bij een Diesel. Ze gaan vaak ( heel vaak ) kapot bij Renault. Kosten uit me hoofd 27 euro universeel, gemonteerd op je versnellingsbak tegen de motor aan met 2x een M6 boutje. Ook moet je de stekker vervangen ( solderen ) die wordt als het goed is meegeleverd bij de sensor.
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”