Ik heb een probleem met een clio 2.1 1.9d van 1999. (motor van 2001).

Het is een volledig elektronische injectiepomp. De lucas epic pomp.
De auto start goed, loopt goed tijdens de voorgloeiing, maar begon nadien hevig te schokken,
wit te roken en aan de uitlaat stonk hij naar onverbrande diesel en hij trok helemaal niet deftig op onder 2000tr./min vanaf 2e versnelling.
Ik had al van alles onderzocht en getest, maar nog niets gevonden.
Ik heb de elektronische inspuitvervroegingsklep al eens op een andere clio gemonteerd en daar werkte die perfect,
dus die kan het niet zijn.
Nu heb ik veel documentatie gevonden over de pomp
en heb ik ondervonden dat de pomp ook de inspuitvervroeging controleert. Dit kan gebeuren
op 2 manieren; oftewel via een injector met een sensor op, oftewel met een inspuitvervroegingssensor op de pomp.
Bij mij zit die op de pomp. De weerstand van deze moet normaal 52 +- 4 ohm zijn. De mijn is 57,5ohm als de motor niet aan is en fluctueerd van 54 naar 61 ohm als de motor draait.
ik heb deze er eens afgehaald en gekuist. Nu vind toch dat hij veel meer vermogen heeft onder 2000tr./min en bijna niet meer stinkt, hij schudt af en toe nog maar misschien moet ik de
sensor toch veranderen? Dit is gewoon een sensor met een spoeltje in, ik snap niet goed hoe dit slecht kan werken maar goed.
Enige ervaringen of ideeën, dan hoor ik het graag. :D
Mvg, Lex15