Welk type versnellingsbak clio 1.5 dci 48 kw?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
broodje
beginner
Contacteer:

Welk type versnellingsbak clio 1.5 dci 48 kw?

Bericht door broodje »

Geachte medeleden,

Vandaag heb ik me aangemeld en ben dus op dit forum.
Ik ben nl. een complete leek op autogebied, maar heb onlangs een Clio 1.5 dci 48 kw(65 pk) uit bouwjaar 2002 aangeschaft waarvan de snelheidsmeter niet werkt. Dit euvel was bekend bij aanschaf en daarom heb ik er ook minder voor betaald. (Goedkoop zal wel weer duurkoop zijn :-) )Echter blijkt nu dat de oorzaak hiervan is gelegen in het feit dat in de auto een verkeerd type versnellingsbak is gemonteerd, nl een type bedoeld voor mechanische aansturing van de snelheidsmeter. De stekker van de snelheidsmeter ligt ergens los en past dus nergens op of in. Nu ben ik dus op zoek naar het juiste type versnellingsbak (gebruikt), klopt het dat ik hiervoor een versnellingsbak van het type JB3980 moet hebben? Zit ik dan altijd goed? Kan het kwaad om met de huidige (verkeerde dus) versnellingsbak door te rijden, of kan ik hiermee schade aanrichten aan de aandrijving, motor, koppeling etc. ? De auto rijdt en schakelt mijns inziens namelijk op zich prima, en anders wacht ik totdat de auto weer APK gekeurd moet worden (volgend jaar dus).

Of is het helemaal niet nodig een nieuwe bak te monteren en kan ik op de een of andere manier de sensor voor elektronische aansturing van de snelheidsmeter ergens anders in monteren?

Bij voorbaat dank
hostler

Re: Welk type versnellingsbak clio 1.5 dci 48 kw?

Bericht door hostler »

Kan geen kwaad om er mee door te rijden (technisch dan).

Loopt de kilometerstand wel op dan?

Volgens deze advertentie op eBay heb je inderdaad de JB3-980 nodig:
http://www.ebay.co.uk/itm/Renault-Clio- ... 1136545756
broodje
beginner
Contacteer:

Bericht door broodje »

Top ! Dankjewel voor je reactie ! Nee de kilometerteller loopt ook niet door. Daarom heb ik ook niet echt haast met vervangen als het technisch verder geen kwaad kan. :devilish:

Maar serieus, ik wil het net natuurlijk wel gefixed hebben. En voor de APK moet er volgens mij wel een goed werkende snelheidsmeter in zitten. (Vraag me ook af hoe de auto kort geleden dan door de APK is gerold.)

Hou Marktplaats ed. goed in de gaten en als ik een goedkope bak tegenkom koop ik m.
hostler

Bericht door hostler »

Maar goed, op eBay staat ook wel eens foute informatie dus ik zou er niet blind op vertrouwen :P Kilometerteller is geen apk afkeur maar als er sinds de vorige apk geen kilometer bij is gekomen is staat dat natuurlijk een beetje vreemd op je NAP rapport :P

Werkende snelheidsmeter is verplicht:
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Duck »

Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”