Groot licht LED's

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Manutan
forum starter
Contacteer:

Groot licht LED's

Bericht door Manutan »

Ik heb een vraag. Ik heb Xenon in mijn Clio laten inbouwen (de xenon-set die Renault zelf aanbiedt). Als ik nu echter groot licht voer dan is dat nog gewoon halogeen. Geen gezicht in combinatie met de xenon. Nu vroeg ik mij af of er inmiddels led-lampen op de markt zijn die als groot licht kunnen fungeren. Want om nu een tweede xenon-set à 399,- euro in te laten bouwen puur voor groot licht, vind ik wat veel van het goeie. Ik vraag me echter af of er dus niet al led-lampen zijn die de lichtopbrengst hebben voor groot licht.
Tomasvs
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Re: Groot licht LED's

Bericht door Tomasvs »

Kort antwoord: nee die zijn er niet, er zijn nog geen led lampen die zo veel licht produceren dat ze als grootlicht kunnen dienen, en als zij er al zijn dan zijn ze heel duur. Verder blijf ik er bij dat de renault set erg duur is, voor 350 euro bouw ik ook wel een china setje xenon er in.

xenon als grootlicht raad ik je niet aan, als je kort wilt seinen dan gaat dit niet omdat je xenon "op moet warmen".
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Bericht door s_jansen66 »

Tenzij je natuurlijk "net iets minder" groot licht wilt.

Ik meen dat het een gewone h4 fitting is, en daar heb je ook wel led lampjes voor. Al hebben die doorgaans minder opbrengst dan een halogeen lampje (zoals Tomasvs al aangeeft).

Een normale Halogeenlamp geeft ongeveer 1000lumen. Om zoveel opbrengst te halen uit een ledlamp moeten ze een aardig aantal ledjes (die hele "chipjes") in die unit proppen. Na wat googlen kom ik toch deze tegen: http://www.lightinthebox.com/nl/h4-7-la ... 65671.html. Ze adverteren met een opbrengst van 1000-1200 lumen.
Ik weet natuurlijk niet of dit enige kwaliteit is, maar voor €8.81 kun je het best eens proberen. Ik zou er eens een inbouwen en dan in het donker de opbrengst vergelijken.

Ik had mezelf dat ook al voorgenomen, maar na tot 2 maal toe een kapotte ballast van de xenon te hebben gehad (setje via internet gekocht) heb ik de hele boel weer uitgebouwd en weg geflikkerd.
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Hallogeen lamp heeft minimaal 1200lumen xenon 3500lumen
Deze leds leveren minder op dan halogeen. Mijn mening is dat dit soort lampen weggegooit geld is.
Er bestaan leds welke 4000 lumen en meer opleveren. je herkent ze aan de koeling achter op de lamp en een ballast

Clio 4 heeft geen H4 (grootlicht en dimlicht in 1 lamp) lampen, welke dit wel zijn weet ik niet uit mijn hoofd maar dit moet in je boekje staan.
Groeten, Vincent.
Wilbee
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wilbee »

De clio heeft, zover als ik weet in byde lampen H7 zitten!
En idd er bestaan wel degelyk led lampen die 4000 lumen hebben, ik heb ze in de koplamp van myn motor zitten.
Ik heb ze voor mn Dimlicht op (meen) 2800 geschakelt en voor het grootlicht op 4000 :grin:

EN DAT GEEFT ME EEN BAK LICHT :cool2:
Phase 1.2 Clio IV-GT Malte Blue :thumbs:
Manutan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Manutan »

Bedankt voor de reacties! Ik had al zo'n vermoeden dat groot licht voor LED nog geen gemeengoed is want je moet er echt naar zoeken op internet. Ik ben wel benieuwd naar jou lampen Wilbee. Heb je iets meer info? (Merk, prijs etc.) En zijn die lampen gekoeld? Heb nl wel eens gehoord dat je met LED anders het risico loopt op smelten van de behuizing van de lampunit.
Wilbee
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wilbee »

Nou, zo heel goed moeten zoeken naar deze Leds valt wel mee vondt ik, ik had de led lampen redelyk makelyk gevonden namelyk.
Meen dat de (bi-LED) lampen (zoals ik ze in de motor heb) iets van rond €70,- per stuk koste en hebben idd een koeler achterop de lampunit zitten en zyn in 2 standen te schakelen 2400 lumen voor dim- en 4000 lumen voor grootlicht. (Zo was het my tenminsten aangeraden)
Merk en type zou ik moeten opzoeken, weet wel dat ze uit Duitsland komen.

Ik ga binnenkort voor mezelf er weer een paar bestellen want ben het gestoor van de "Renault" xenon op mn radio een beetje zat.
Zou eventueel er dan voor jou ook een paar mee kunnen bestellen als je zou willen.
s_jansen66
forum starter
Contacteer:

Bericht door s_jansen66 »

Clio 4 heeft geen H4 (grootlicht en dimlicht in 1 lamp) lampen, welke dit wel zijn weet ik niet uit mijn hoofd maar dit moet in je boekje staan.

Correctie, na het bekijken van het instructieboekje heeft het dimlicht H7 en het grootlicht H1

Pagina 5.16:
Dimlicht
Verwijder het afdekkapje A om bij de lamphouder
te komen.
Vervangen van de lamp:
– verwijder het afdekkapje B;
– maak de bedrading 2 los;
– maak de veer 3 los en trek de lamp eruit.
Lamptype: H7

Grootlicht
Vervangen van de lamp:
– verwijder het afdekkapje C;
– maak de bedrading 4 los;
– maak de veer 5 los en trek de lamp eruit.
Lamptype: H1
Gebruik uitsluitend anti-U.V. 55W lampen
om de plastic ruit van de koplampen niet te
beschadigen.

Als ik zelf iets meer tijd heb dan ga ik toch weer eens experimenteren met die xenon en H1 led lampen.
Wilbee
forum starter
Contacteer:

Bericht door Wilbee »

Vanmiddag toevallig nog ff gekeken of je de Led lampen (met koeler achterop) kwyt zou kunnen in de clio 4 koplampen.
Maar ik ben er bang voor dat je ze voor het grootlicht niet kunt gebruiken, omdat je er geen ruimte voor hebt in de behuizing of je zou de rubbere afdekkap eraf moeten laten en dan nog maar misschien.
Voor het dimlicht zal het denk ik wel gaan, al zal het krap zyn.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”